پیـکر سیـدحسین انـوری به خاک سپرده شد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 20 سرطان 1395 - ۱۹ سرطان ۱۳۹۵

پیکر سترجنرال سید حسین انوری از رهبران پیش جهادی، رییس حزب حرکت اسلامی افغانستان و مشاور رییس جمهور در امور نظامی دیروز (۱۹سرطان) با حضور هزاران‌تن در کابل به خاک سپرده شد.
سید حسین انوری روز سه شنبه هفته گذشته (۱۵ سرطان) به دلیل بیماری طولانی که عاید حالش بود، در دهلی نو هندوستان جهان فانی را وداع mandegar-3گفت و در (۱۸ سرطان) از دهلی به کابل انتقال یافت.
پیکر آقای انوری دیروز (۱۹ سرطان) در مراسم رسمی در میان هزاران تن از هوادارنش، مسوولان دولتی، سیاسیون، رهبران جهادی، بزرگان و متنفذین، از حوزه عملیه خاتم‌النبین در غرب کابل برداشته شده و در تپه‌یی در غرب کابل به خاک سپرده شد.
آقای انوری از چهره‌های شاخص جهاد و مقاومت بود و پس از سقوط طالبان به عنوان وزیر زراعت، والی ولایات هرات و کابل و نماینده مردم پایتخت در مجلس نماینده‌گان ایفای وظیفه کرد.
رهبران حکومت وحدت ملی، سیاسیون، برخی اعضای مجلس و اعضای کابینه در پیام‌های جداگانه‌ درگذشت سید حسین انوری را به خانواده و دوستان‌شان تسلیت گفته و مرگ او را یک ضایعه دانسته اند.
رییس جمهور در پیامی به مناسبت درگذشت آقای انوری او را از جمله شخصیت‌های جهادی خوانده که سال‌های زیادی از عمرش را در راه خدمت به وطن و دفاع از کشور گذراند.
محمد اشرف غنی رییس دولت وحدت ملی بیان کرده که مرحوم انوری در دوران جهاد مردم افغانستان در چوکات حزب حرکت اسلامی از فرماندهان مهم مجاهدین بود که به خاطر آزادی کشور از قشون سرخ شوروی تلاش‌ها و مجاهدت‌های زیادی را انجام داده است.
آقای غنی افزوده که پس از فروپاشی رژیم طالبان موصوف به عنوان وزیر زراعت و مالداری در دولت انتقالی و مدتی به صفت والی کابل و هرات اجرای وظیفه نمود و در دو انتخابات سال ۱۳۸۴ و ۱۳۸۹ ولسی جرگه به عنوان نماینده مردم کابل به شورای ملی راه یافت.
وی تصریح نموده که روان شاد انوری در راستای وحدت ملی و به ثمر رسیدن صلح و مصالحه در کشور تلاش‌های خستگی ناپذیری را انجام داد، خدمات وی قابل قدر بوده و مرگ او یک ضایعه بزرگ است.
هم‌چنان، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی نیز در پیامی به مناسبت درگذشت آقای انوری ابراز کرده که مرحوم انوری یکی از پایه‌های جهاد و مقاومت یار و همسنگر قهرمان ملی شهید احمدشاه مسعود و از رهبران سیاسی فعال و تاثیرگذار کشور ما بود و در چهارده سال اخیر نیز در موقعیت‌های بلند اداری و دولتی برای مردم و کشورش خدمت صادقانه کرد.
آقای عبدالله، فقدان این شخصیت، دوست و همراه روزهای سخت و دشوار جهاد و مقاومت را ضایعه‌‌یی جبران ناپذیر دانسته است.
داکتر عبدالله تاکید کرد که یاد و خاطرۀ رشادت‌ها مبارزات و تلاش‌های صادقانه مرحوم انوری برای آزادی و استقلال کشور و تعهد استوار او به ارزش‌های جهاد و مقاومت همواره در دل تاریخ زنده خواهد ماند. نسل امروز و فردای کشور فداکاری‌های او در راه دین و آزادی کشور و خدمت گذاری صادقانه به وطنش را هیچ گاه فراموش نخواهد کرد.
هم‌چنان، احمدضیاء مسعود، نمایندۀ ویژۀ رییس‌جمهور در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب، در مورد شحصیت آقای انوری می‌گوید: در بین تمامی شخصیت‌های سیاسی کسی‌که توانست مرز سیاسی و مذهبی را در بین مردم افغانستان از میان ببرد، او سید حسین انوری بود. او کسی بود که هیچ ‌وقت نخواست سیاست را به‌خاطر اهداف شخصی استفاده کند.
به گفتۀ آقای مسعود، سید حسین انوری در سال‌های جهاد و مقاومت در کنار احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور در برابر ارتش سرخ شوروی هم‌چو یکی از رهبران کلیدی مبارزه ‌کرد.
صالح‌محمد ریگستانی، همسنگر سید حسین انوری، می‌گوید: او یک فرمانده پرتلاش، یک انسان متواضع و نهایت خوش‌اخلاق بود. در کشمکش‌ها و اختلاف‌های مجاهدین همیشه جانب اتفاق را می‌گرفت.
سید اسحاق گیلانی، از دوستان نزدیک سید حسین انوری، می‌گوید: هیچ‌کس احساس نمی‌کرد که او دوست مه نیست؛ با هر فرد صمیمی بود و با هر کس محبت داشت.
همکاران سید حسین انوری از مدیریت سیاسی او نیز خاطره‌هایی دارند؛ به‌ویژه هنگامی که او در حکومت حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین، به‌حیث وزیر زراعت کار می‌کرد.
انوار الحق احدی، رییس پیشین بانک مرکزی، می‌گوید: به‌حیث یک سیاست‌مدار یک انسانی بود که جرئت موقف‌گیری را داشت و در ضمن، یک انسان بسیار مردمی بود.
در همین حال، داکتر محی الدین مهدی عضو مجلس نماینده‌گان در رخنمای خود نگاشته است که انورى را به خاک سپردیم؛ ما نیز در پىِ او روانیم، بیاید، از روىِ انصاف در مورد اشخاص و رویدادها به داورى بپردازیم.
آقای مهدی افزوده است که انورى با اشغالگرانِ شوروىِ سابق به جهاد بر خاست؛ از دولت مجاهدین به رهبرى جریان‌هاىِ معتدل آن‌ها حمایت کرد و در برابر دست اندازى‌هاىِ برخى از کشورهاىِ منطقه ایستادگى نمود. او رهبرى بخشى از مقاومت در برابر طالبان و تروریزم بین المللى را به عهده داشت. حینی که جامعه‌یی جهانى به این روند پیوست، انورى کماکان در این روند باقى بود، تا جان به جان آفرین سپارید.
او گفته است که اینها سر فصل‌هاىِ جریان اصلى تاریخ سیاسى افغانستان، طىِ سى و پنج سال اخیر بودند؛ اگر از خصوصیات زندگى اشخاص چشم بپوشیم، کارنامه‌یی افراد را باید با این شاخص‌ها محک زد.
از سویی هم، عبدالستار مراد وزیر اقتصاد نوشته است که عمیق‌ترین مراتب تسلیت و همدردى خود را نسبت درگذشت سید حسین انوری رهبر حزب حرکت اسلامی و مجاهد نستوه به خانواده مرحومی، هم فکران، دوستان، بستگان و مردم شریف افغانسان ابراز داشته، براى مرحومى از بارگاه ایزد منان بهشت برین و به بازماندگان شان صبر و پایدارى می‌خواهم.
سیدحسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کننده گان نیز ضمن تسلیت، در مورد شخصیت آقای انوری می گوید که ابتکارات انوری در دوران جهاد و مقاومت او را به یک شخصیت ملی وبین المللی تبدیل کرد.
سید حسین انوری فرزند انورشاه در سال ۱۳۳۵ در دره غوربند ولایت پروان به دنیا آمده و از سیاسیون شناخته‌ شدۀ افغانستان از زمان مجاهدین تا کنون بود.
او از فرمان‌دهان جهادی بود و پس از پیروزی مجاهدین در سال ۱۳۷۱ به حیث عضو کمیسیون دفاع و امنیت کابل و وزیر کار و امور اجتماعی دولت اسلامی افغانستان برگزیده شد.
انوری با آغاز حکومت طالبان به ائتلاف شمال پیوست و در همان زمان به عنوان رهبر حزب حرکت اسلامی انتخاب شد و رتبۀ سترجنرالی از سوی برهان‌الدین ربانی، رییس جمهور پیشین برایش داده شد.
سید حسین انوری پس از سقوط طالبان و روی‌کار آمدن نظام جدید به حیث وزیر زراعت و مال‌داری دولت انتقالی حامد کرزی انتخاب شد و پس از آن به عنوان والی کابل و والی هرات و هم‌چنان پس از سال ۱۳۸۴ نمایندۀ مردم در مجلس نماینده‌گان وظیفه اجرا کرد.
در سال ۱۳۹۳ او از مجلس نماینده‌گان استعفا داد و در نامزدی عبدالرحیم وردک برای ریاست جمهوری به حیث معاون وی انتخاب گردید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.