مجلس سنا: تعهدات ناتو ثبات سیاسی را تقویت می‌بخشد

گزارشگر:هارون مجیدی/ دو شنبه 21 سرطان 1395 - ۲۰ سرطان ۱۳۹۵

اعضای مجلس سنا از تعهدات ناتو برای ادامۀ کمک‌هایش به افغانستان استقبال کرده گفتند که تجدید تعهد ناتو برای کمک به نیروهای امنیتی ثبات سیاسی را در کشور تقویت می‌بخشد.
سناتوران در نشست دیروز (یکشنبه، ۲۰ سرطان) مجلس سنا از حکومت افغانستان نیز خواستند تا در قسمت عملی‌کردن تعهدات خود به ویژه در mandegar-3راستای مبارزه با فساد، ایجاد شفافیت و حساب‌دهی و رعایت موازن حقوق بشری کوشا باشد.
کشورهای عضو ناتو در ادامۀکمک‌های‌شان به افغانستان تعهد سپرده‌اند که تا سال۲۰۲۰، سالانه مبلغ ۵ میلیارد دالر را به نیروهای امنیتی افغانستان کمک کنند. این تعهد در نشست سران این سازمان در شهر وارسای پولند سپرده شده و اعضای این سازمان گفته‌اند که در کنار افغانستان باقی خواهند ماند.
بخش عمدۀکمک‌هاازسوی ایالات متحدۀ امریکا تأمین می‌شود و بخش کوچک‌تر آن ازسوی کشورهای دیگر عضو ناتو فراهم خواهد شد.
فرهاد سخی معاون اول مجلس سنا گفت که تعهد ادامه کمک‌های ناتو به افغانستان در نشست وارسا پیام واضح به تمامی طرف‌های سیاسی، مخالفین مسلح و نظامیان پاکستان داشت که افغانستان تنها نیست و مورد حمایت جهانی قرار دارد.
معاون اول مجلس سنا هم‌چنان گفت: حال دولت افغانستان باید تعهدات خود را به ویژه در راستای مبارزه با فساد عملی سازد تا بتواند در آینده اعتماد کشورهای کمک‌کننده را جلب کند.
حسیب‌الله کلیم‌زی معاون دوم مجلس سنا نیز گفت: “حمایت قاطع ناتو از افغانستان در نشست وارسا قوت تازه به ثبات سیاسی افغانستان داد و پیام واضح به مخالفان به ویژه طالبان داشت که دیگر اجازه نمی‌دهند جغرافیایی را در افغانستان تحت کنترل خود گرفته و حکومت خود را اعلام کنند”.
به گفتۀ آقای کلیم‌زی، هرچند دولت افغانستان در نشست وارسا دلایل موجه برای عملی کردن تعهدات خود نداشت، ولی روی کاغذ به چیزهای خوبی وعده داد و باید به این وعده‌هایش به ویژه در راستای مبارزه با فساد جامه عمل بپوشاند.
عبدالرحیم حسن‌یار دیگر عضو مجلس سنا نیز گفت: “ادامه کمک مالی ناتو به مبارزه دولت افغانستان با فساد مشروط شده و امیدواریم که حکومت برخورد مناسب با فساد پیشه گان داشته باشد و در این راستا صادقانه عمل کند وگرنه کمک ۴.۵ میلیارد دالری ناتو درد ملت را دوا نخواهد کرد و این پول باز هم به جیب مافیا خواهد رفت”.
آقای حسن‌یار تاکید ورزید که حکومت افغانستان تا هنوز در مبارزه با فساد ناکام بوده و امید که پس از این تغییرات جدی را در این زمینه به نمایش بگذارد.
در عین حال، تعهد جدید ناتو مبنی بر ادامۀ حمایت‌هایش از حکومت افغانستان واکنش‌های برخی از جریان‌های سیاسی را نیز در پی داشته است.
انور الحق احدی، عضو پیشین کابینۀ افغانستان و رهبر جبهه نوین ملی افغانستان در واکنش به ادامه کمک‌های ناتو به دولت وحدت ملی تا سال ۲۰۲۰ گفت که نشست ناتو نمی‌تواند مشکل بحران مشروعیت دولت وحدت ملی را حل کند بلکه این مردم هستند که می‌توانند به دولت مشروعیت دهند.
آقای احدی دیروزدر یک نشست خبری اعلام کرد که دولت باید برای رفع بحران مشروعیت خود اقدام کند و نارسایی‌های که در دولت وحدت ملی افغانستان وجود دارد نیاز به «اجماع ملی» دارد.
احدی، گفت‌وگوهای صلح و تأمین امنیت را شرط اساسی پایان معضلات، مشکلات و جنگ‌های جاری در افغانستان دانست.
رهبر جبهه نوین ملی افغانستان بر اصلاح نظام انتخاباتی تأکید کرد و خواستار برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در زمان معین آن شد.
نشست اعضای ناتو در مورد افغانستان، از اهمیت زیادی برای افغانستان برخوردار بود. دولت افغانستان از مدت‌ها بدین‌سو تلاش‌هایی را برای جلب حمایت اعضای سازمان ناتو از نیروهای امنیتی افغانستان به راه انداخته بود. تعهد ۵ میلیارد دالری کشورهای عضو ناتو به نیروهای امنیتی افغانستان، در نفس خود دست‌آورد بزرگی برای دولت افغانستان محسوب می‌شود و امیدوارکننده است. این کمک‌ها که تا سال ۲۰۲۰م ادامه خواهد یافت، دست‌کم نگرانی‌ها از کمبود بودجۀمورد نیاز نیروهای امنیتی افغانستان رامرفوع خواهدکرد و تداوم حضور سربازان ناتو پس ازسال۲۰۱۶ به‌لحاظ نمادین می‌تواند فشارها بر نیروهای امنیتی افغانستان را کاهش دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.