آلمان به دنبال ایفای نقش امنیتی پررنگ‌تر در عرصه جهانی

گزارشگر:سه شنبه 22 سرطان 1395 - ۲۱ سرطان ۱۳۹۵

mandegar-3آلمان به عنوان قدرتمندترین کشور اروپا قصد دارد تا تدریجا نقش دفاعی پررنگ‌تری در چارچوب ناتو و اتحادیه اروپا بر عهده بگیرد.
به گزارش پایگاه اکسپرس تریبیون، «غول اقتصادی» و «کوتوله سیاسی» از جمله عبارت‌هایی بود که پس از جنگ جهانی دوم برای توصیف آلمان به کار برده می‌شد؛ قدرت اقتصادی اروپایی که برای استفاده از قدرت نظامی در درگیری‌های جهانی بی‌تمایل بود.
با این حال آلمان اکنون به عنوان قدرتمندترین کشور اروپا قصد دارد تا تدریجا نقش دفاعی پررنگ‌تری در قالب چارچوب ناتو و اتحادیه اروپا ایفا کند.
این جاه‌طلبی نتیجه بحثی است که از دو دهه پیش آغاز شده و پیام نقشه‌راه نظامی جدید آلمان است؛ طرح وزارت دفاع آلمان موسوم به «کاغذ سفید» که قرار است چهارشنبه منتشر شود. این نشان‌دهنده تغییری برای آلمان آن هم پس از چند دهه است که این کشور در سایه ترور نازی‌ها و واقعه هولوکاست، در حاشیه عرصه جهانی حرکت می‌کرد و تمایلی به اعزام نیرو به خارج نداشت.
این سند که اولین در نوع خود طی یک دهه گذشته است، یک اتحادیه دفاعی برای کشورهای اروپایی را پیش‌بینی کرده و ایده دوران دهه ۵۰ میلادی که در آن زمان از سوی فرانسه رد شده بود، احیا می‌کند. این در شرایطی است که اروپا با نگرانی شاهد تحرکات روسیه و هضم شوک حاصله از رفراندوم بریگزیت است.
پیش‌نویس این سند که به دست خبرگزاری فرانسه رسیده،‌ نشان می‌دهد: آلمان به صورت روزافزونی به عنوان اصلی‌ترین بازیگر در عرصه اروپا دیده می‌شود. آلمان به عنوان کشوری که به لحاظ جهانی کاملا هماهنگ است، مسوولیت دارد تا فعالانه به شکل‌گیری نظم جهانی کمک کند.این کشور آماده مسوولیت‌پذیری است و حاضر است برای رسیدگی به چالش‌های کنونی و آتی امنیتی و انسانی کمک کند.
دیوان عالی آلمان در سال ۱۹۹۴ نهایتا به این کشور اجازه داد تا در عملیات‌های صلح‌طلبانه چند ملیتی شرکت کند. از آن زمان تاکنون آلمان در مناطق درگیر نیرو مستقر کرده است؛ از بالکان تا افغانستان اما همواره به دلیل دوری از سایر درگیری‌ها خصوصا مداخله سال ۲۰۱۱ ناتو در لیبی مورد انتقاد قرار گرفته است.
در دو سال گذشته یوآخیم گائوک، رئیس‌جمهوری و اورسلا فون درلاین، وزیر دفاع آلمان همواره بحث کرده‌اند که آلمان باید با قدرت بیشتری در تحرکات خارجی شرکت داشته باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.