غنی به طالبان: در انتخـابات شـرکت کنیـد تا بـرنده و بازنـده مشخص شـود

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۸ دلو ۱۳۹۷

محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در سخنرانی‌اش در نشست مونیخ گفت که اگر طالبان در انتخابات افغانستان شرکت کنند و پیروز شوند، حاضر است قدرت را به این گروه واگذار کند.
آقای غنی که دیروز یکشنبه، ۲۷ دلو در نشست امنیتی مونیخ صحبت می‌کرد، از گروه طالبان خواست در انتخابات ریاستجمهوری شرکت کند و خواسته‌های خود را با مردم در میان بگذارد و از راه انتخابات قدرت را به دست آورد.
mandegarآقای غنی در این نشست گفت که‌ اگر اکثر مردم در انتخابات ریاستجمهوری سال آینده به طالبان رأی دهند، دولت حاضر است قدرت را به این گروه واگذار کند.
او بیان داشت که انتخابات پیشروی ریاستجمهوری برای صلح پایدار و دولت‌سازی در کشور حیاتی است. محمداشرف غنی گفت که انتقال قدرت باید به آرامی و براساس اصول انجام شود نه با زور و تهدید. محمداشرف غنی اظهار داشت که حکومت افغانستان باید طرف اصلی مذاکرات صلح با گروه طالبان باشد.
رییس حکومت وحدت ملی طرح حکومت موقت را رد کرده و می‌گوید که دولت‌سازی نباید متوقف شود. او در پیوند به تلاش‌های صلح زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان اظهار داشت که هدف سیاست راهبردی حکومت امریکا برای جنوب آسیا، آوردن صلح در افغانستان است، نه این‌که افغانستان را به حال خود بگذارد.
غنی با اشاره به این‌که صلح باید شهروندمحور باشد، نه نخبه‌محور و کوتاه‌مدت، گفت: حکومت افغانستان برای گفت‌وگوهای بدون قید و شرط آماده است.
او همچنان گفت که تلفات و سرمایه‌گذاری‌های امریکایی‌ها از سال ۲۰۱۶ به بعد، به گونۀ چشم‌گیری کاهش یافته است. غنی در اخیر سخنانش اظهار داشت که روند صلح را در مدت یک ماه از طریق برگزاری لویه جرگه به بحث می‌گیرد.
محمداشرف غنی افزود که کشورهای آسیای مرکزی با افغانستان روابط خوبی برقرار کرده اند و پاکستان نیز می‌تواند این راه را دنبال کند. او تأکید می‌کند که افغانستان به دوران حکومت طالبان بر نمی‌گردد و هیچ نهادی موازی‌یی نمی‌تواند در گفت‌وگوهای صلح جای «حکومت مشروع» افغانستان را پُر کند.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که پیش از این سران حکومت وحدت ملی بارها خواستار مذاکرات بدون قید و شرط با طالبان شده، اما این گروه همواره با درخواست دولت برای مذاکره مخالفت کرده است. طالبان، حکومت افغانستان را نامشروع می‌داند و از هرگونه مذاکره با نماینده‌گان این حکومت خودداری می‌کند.
دیدارهای حاشیه‌یی غنی
محمداشرف غنی در حاشیۀ نشست مونیخ با مایک پنس، معاون رییس‌جمهور امریکا دیدار کرد. آقای پنس در این دیدار تأکید کرده است که امریکا متعهد است تا نگذارد افغانستان یکبار دیگر به لانۀ امن برای تروریستان مبدل گردد.
آقای پنس گفته است که مشارکت افغانستان با امریکا براساس منافع مشترک استوار می‌باشد. ارگ با پخش خبرنامه‌یی گفته است که معاون رییس جمهور امریکا از برگزاری لویه جرگۀ مشورتی صلح قدردانی کرده و نیز گفته است که از انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان حمایت می‌کند.
محمداشرف غنی هم به معاون رییس‌جمهور امریکا گفته است که با به کارگیری استراتیژی جنوب آسیا، جنگِ افغانستان دیگر جنگ امریکا نیست. او بیان داشته است که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان به‌خاطر یک کشور آزاد و تأمین امنیت جهانی مبارزه می‌کنند و قربانی می‌دهند.
همزمان بااین، محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در حاشیۀ نشست مونیخ با انگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز دیدار کرد. در خبرنامۀ ارگ آمده است که دو طرف در این دیدار در پیوند به مذاکرات «بین‌الافغانی» صلح، همکاری‌های منطقه‌یی و انکشاف و ثبات در افغانستان، گفت‌وگو کردند.
در این دیدار، صدراعظم آلمان گفته است که آلمان از پروسۀ صلح به رهبری و مالکیت حکومت افغانستان حمایت می‌کند و در بخش تطبیق توافق‌نامۀ صلح آمادۀ هرگونه همکاری می‌باشد.
او افزوده است که آلمان به عنوان یک شریک جهانی استراتژیک در کنار حکومت و مردم افغانستان باقی خواهد ماند.
پنجاه‌وپنجمین دورۀ نشست دفاعی و امنیتی مونیخ روز جمعه، ۲۵ دلو با سخنرانی ولفگانگ اشینگر، رییس این نشست آغاز شد. در این دوره، ۳۵ رییس‌جمهور و نخست‌وزیر، ۵۰ وزیر امور خارجه و ۳۰ وزیر دفاع کشورهای مختلف جهان شرکت کرده اند.
پنجاه‌وپنجمین نشست امنیتی مونیخ در هوتل «بایریشرهوف» تحت تدابیر امنیتی آغاز شد و همچون سال‌های گذشته مقاماتی از سراسر جهان در این کنفرانس شرکت خواهند کرد. چهار هزار و ۴۰۰ نیروی پولیس تأمین امنیت کنفرانس امسال را بر عهده دارند که ۴۰۰ نفر از سال گذشته بیشتر است. بررسی مسایل امنیتی و چالش‌های سیاسی در دستور کار کنفرانس مونیخ قرار دارد. این نشست برای سه روز برگزار شده بود و دیروز یکشنبه، آخرین روز آن بود.
نشست امنیتی مونیخ در زمینۀ سیاست‌های امنیت جهانی فعالیت می‌کند. این همایش هرساله در ماه فبروری در شهر مونیخ آلمان برگزار می‌شود. در نشست مونیخ تصمیمی گرفته نمی‌شود و صرفاً ویژۀ اظهار نظر، رأی‌زنی و دیدارهای سیاسی است. در این نشست هر سال به طور ویژه به یک موضوع مهم امنیت بین‌المللی پرداخته می‌شود.
در این گردهمایی، سیاست‌مداران متخصص در امور امنیتی (معمولاً وزیران امور خارجه و دفاع)، نظامیان کارشناس امور بین‌المللی و نیز برخی از صاحبان صنایع تسلیحاتی از کشورهای مختلف جهان به بحث و بررسی در خصوص مسایل امنیت جهانی می‌پردازند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.