تفاوت‌های سرماخورده‌گی و آنفلوآنزا

گزارشگر:یک شنبه 8 قوس 1394 - ۰۷ قوس ۱۳۹۴

mandegar-3بیماری آنفلوآنزا اغلب به‌طور ناگهانی و با سردرد و درد عضلانی آغاز می‌شود و به دنبال آن تب و لرز، درد مفاصل، بی‌اشتهایی و کسالت عارض می‌شود. آب‌ریزش از بینی و چشم و درد و ناراحتی گلو نیز وجود دارد. اما با توجه به عوارض حاد اولیه تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند. موارد خفیف آنفلوآنزا بسیار شبیه سرماخورده‌گی بروز می‌کند اما این دو بیماری با یکدیگر متفاوت‌اند.‌
تفاوت‌های سرماخورده‌گی و آنفلوآنزا
بیش از ۱۰۰ سویه ویروسی عامل ایجاد سرماخورده‌گی هستند اما در آنفلوآنزا ۳ نوع ویروس A، B و C دخالت دارند. محل عفونت در سرماخورده‌گی دستگاه تنفسی فوقانی است، اما در آنفلوآنزا کل دستگاه تنفسی درگیر می‌شود.
شروع علایم سرماخوردگی تدریجی بوده و طی یک تا ۳ روز بروز می‌کند اما علایم آنفلوآنزا ناگهانی و طی چند ساعت خواهد بود. تب و لرز در سرماخورده‌گی گاه‌گاهی و خفیف است اما در آنفلوآنزا به صورت مشخص تب بالاتر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد است که ۲ تا ۴ روز به طول می‌انجامد. سردرد در سرماخورده‌گی مداوم و معمولاً خفیف است اما آنفلوآنزا سردردهای شدید به دنبال دارد.
سرماخورده‌گی با درد عمومی بدن خفیف یا بدون درد خواهد بود اما درد عمومی بدن در آنفلوآنزا اغلب شدید و در کل بدن خواهد بود. سرفه و خلط در سرماخورده‌گی خفیف تا متوسط و به صورت سرفه‌های تک‌تک خواهد بود اما در آنفلوآنزا سرفه و خلط شایع بوده و ممکن است شدید شود.
گلودرد در سرماخورده‌گی شایع بوده و معمولاً خفیف است. در آنفلوآنزا نیز گلودرد گاهی ممکن است وجود داشته باشد. آب‌ریزش و گرفته‌گی بینی در سرماخورده‌گی بسیار شایع بوده و با عطسه همراه است. اما در آنفلوآنزا گاهی ممکن است وجود داشته باشد. در سرماخورده‌گی خسته‌گی یا وجود ندارد و یا بسیار خفیف است، اما در آنفلوآنزا خسته‌گی معمولاً ممکن است شدید باشد و ۲ تا ۳ هفته به طول انجامد. در سرماخورده‌گی ضعفِ شدید هرگز وجود ندارد اما آنفلوآنزا با خسته‌گی مداوم و معمولاً در مراحل اولیۀ بیماری همراه خواهد بود.
سرماخورده‌گی در سراسر سال و به‌ویژه در فصل زمستان بروز می‌کند اما بیشترین موارد آنفلوآنزا بین ماه‌های مهر/میزان تا اردیبهشت/ثور خواهد بود. درمان‌های آنتی‌بیوتیکی در سرماخورده‌گی و آنفلوآنزا کمک‌کننده نخواهند بود. سرماخورده‌گی و آنفلوآنزا از طریق ترشحات تنفسی (حلق و بینی) در طی سرفه و عطسه انتقال می‌یابند.
توصیه‌های بهداشتی
به منظور جلوگیری از انتشار سرماخورده‌گی و آنفلوآنزا، رعایت بهداشت فردی و عمومی ضروری است. به این منظور، شست‌وشوی مرتب دست و صورت با آب و صابون به‌ویژه پس از برخورد با فرد بیمار لازم است. همچنین باید دهان و صورت هنگام عطسه و سرفه پوشانده شده و از تماس با دیگران هنگام بیماری اجتناب کرد. استراحت و نوشیدن مایعات گرم به میزان کافی در بهبود علایم این بیماری‌ها موثرند.

منبع: www.persianpersia.com/health

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.