رییس اجرایی به حکمتیار: بـا تحـریف تاریـخ و تهـمت بـه جـایی نمـی‌رسیـد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ سه شنبه 31 اسد 1396 - ۳۰ اسد ۱۳۹۶

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید، آن‌هایی‌که تهمت و تحریف تاریخ را وسیلۀ شهرت خویش بسازند، به جایی نمی‌رسند.
داکتر عبدالله عبدالله که دیروز در نشست شورای وزیران صحبت می‌کرد، در واکنش به سخنان اخیر رهبر حزب اسلامی گفت که مردم به سینۀ mandegar-3آن‌هایی‌که حرف‌های نفاق‌افگنانه می‌زنند، دست رد خواهند زد.
عقده‌های حقارت
رییس اجرایی در این نشست گفت: “ابراز نظر عقده‌مندانه دربارۀ قهرمانان کشور که ناشی از حقارت می‌شود، راه به جایی نمی‌برد. شهید صلح استاد ربانی٬ قهرمان ملی شهید احمدشاه مسعود٬ شهید عبدالعلی مزاری، شهید وحدت ملی و شهید حاجی عبدالقدیر حافظان استقلال این کشور بودند. تحریف تاریخ توسط چهره‌های شکست‌خورده سبب خدشه‌دار شدن چهره و کارنامه‌های قهرمانان این کشور نمی‌شود”.
دکتر عبدالله با اشاره به این‌که در مورد قهرمانان تاریخ و مردم قضاوت می‌کنند، بیان داشت: مردم افغانستان این درک را دارند تا آنانی را که قربانی دادند و بشناسند و از آنان گرامی‌داشت کنند.
رییس اجرایی گفت: آنانی که می‌خواهند از طریق تحریف تاریخ خودشان را مشهور بسازند به جایی نخواهند رسید. ملت وقتی به ما به دیدۀ قدر می‌نگرند که خود را وقف خدمت‌گذاری و پاس‌داری از ارزش‌های‌شان کنیم.
همزمان بااین، عطامحمد نور، والی بلخ و رییس اجریی حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز با نشر بیانیه‌یی در صفحۀ رسمی فیسبوکش نگاشته است که در پایان مذاکرات صلح با حکمتیار از آن حمایت کرد، زیرا دیدگاهش این بود که پس از سال‌های دراز جنگ و خصومت، فرصتی دست داده تا یک مخالف دولت با پذیرش قانون اساسی در کنار دیگر شهروندان زنده‌گی مسالمت‌آمیز داشته باشد و از تخریب و ویران‌گری و انتحار، بپرهیزد.
آقای نور افزوده است: متأسفانه برخلاف انتظار، آقای حکمتیار از بدو تسلیم شدن به حکومت افغانستان، یک‌سره در پی دامن‌زدن به مسایل منطقه‌یی، قومی، زبانی و اختلافات سلیقه‌یی برآمده و دیده می‌شود که او در پی انجام یک مأموریت توسط بیگانه‌ها است.
به گفتۀ رییس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان، تخریب فراوان حکمتیار را در نخست جدی نگرفتیم، چون نمی‌خواستیم در برابر کسی سخن بگوییم که به نظامی که ما در آن سهیم هستیم، تسلیم شده بود؛ اما هرروز بیش‌تر از پیش به ارزش‌های مردم ما تاخت و سخنان اخیرش در مورد پنجشیر و بهتان و تهمت به قهرمان ملی افغانستان که خط سرخ پیروان و هم‌رزمانش است، نهایت درمانده‌گی و ذلت است.
والی بلخ می‌گوید: یک‌بار دیگر تأکید می‌کنم که تاختن بی‌محابا به ارزش‌ها و افتخارات مردم پنجشیر و قهرمان ملی، نشان‌گر عقده و خبث درونی این چنین افراد است و برای ما خاموشی در این مورد گناه عظیم خواهد بود.
این گفته‌های درحالی ابراز می‌گردد که چند روز پیش گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی در حضور شماری از هوادرانش با وابسته خواندن احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور به «آی‌اس‌آی» پاکستان گفت که “آمر مسعود خود در میدان شهر به استقبال طالبان رفته و کابل را تسلیم آنان کرد”.
رهبر حزب اسلامی در بخش از سخنان خود بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع پیشین را در زمینۀ پیشنهاد رتبۀ جنرالی به فساد گسترده در وزارت دفاع متهم کرده و گفت که وزیر دفاع پیشین حتا کلینرها را جنرال ساخته و امروز تنها در “ولسوالی پنچشیر ۶۰۰ جنرال وجود دارد”، در حالی‌که کُل اروپا ۶۰۰ جنرال ندارد.
این گفته‌های حکمتیار با موج گسترده‌یی از اعتراض‌های شهروندان و نهادهای مختلف سیاسی و اجتماعی روبه‌رو شد و بسیاری تأکید کردند که آقای حکمتیار پروژۀ تفرقه بین اقوام افغانستان را به دستور سازمان استخباراتی پاکستان پیش می‌برد.
نزدیک به پنج ماه از پیوستن گلبدین حکمتیار به پروسۀ صلح با دولت افغانستان می‌گذرد. او که نزدیک به بیست سال در جنگ؛ خشونت و کشتار زنده‌گی کرده بود، پیوستنش به پروسۀ صلح، نویدهای تازه‌ در زمینۀ کشاندن گروه‌های مخالف دولت به پروسۀ صلح می‌داد.
آقای حکمتیار درحالی‌ که تاکنون در این زمینه‌ها هیچ دست‌آوردی نداشته، اما بر خلاف آنچه انتظار می‌رفت، گفته‌ها و ابراز نظرهای او تنش‌های سیاسی را میان بزرگان کشور را داغ‌تر از پیش کرده است.
نتیجۀ سفر به قزاقستان و بلاروس
رییس اجرایی در نشست شورای وزیران از سفرش به کشورهای بلاروس و قزاقستان یاد کرد و گفت که این سفر با دست‌آوردهای زیادی در عرصه‌های مختلف به ویژه در عرصۀ تجارت همراه بود.
او افزود که موافقت‌نامۀ اقتصادی-بازرگانی و تفاهم‌نامه‌یی در زمینۀ عدلی و قانون‌گذاری با کشور بلاروس به امضا رسید. به گفتۀ دکتر عبدالله، بلاروس آماده‌گی خویش را در زمینۀ همکاری در بخش‌های تکنالوژی، زراعت و صنعت و ارتقای ظرفیت با افغانستان ابراز داشت.
رییس اجرایی حکومت وحدت ملی هم‌چنان دربارۀ سفرش به قزاقستان گفت که سطح روابط اقتصادی-بازرگانی افغانستان با قزاقستان بسیار خوب است و این روابط به ۶۰۰ میلیون دالر در سال هم رسیده است. او گفت: “پیشنهادهای تجار افغانستان را با جانب قزاقستان در میان گذاشت و امیدوارم سهولت‌های لازم برای آنان فراهم گردد”.
رییس اجرایی در این نشست به نهادهای دولتی هدایت داد تا در زمینۀ سرعت بخشیدن و موثریت پروژه‌ها اقدامات عملی را روی دست گیرند.
دکتور عبدالله عبدالله گفت: دیروز {یک‌شنبه} در جلسه‌یی در ارگ فیصله شد که پس از این هر پروژه‌یی که به کمیسیون تدارکات می‌آید، در یک جلسه فیصله شود و به کمیته‌های دیگر واگذار نگردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.