محمداشرف غنی: «سـازش» پذیـرفتنی نیست

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۳۱ سرطان ۱۳۹۸

محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی می‌گوید که «چتر جمهوریت» و «حقوق در محوریت شهروندی» در ادبیات سیاسی مردم افغانستان «تا به ابد حک» شده و هیج کسی نمی‌تواند با «سازش و معامله» آن را از مردم افغانستان بگیرد.
آقای غنی که دیروز دوشنبه، ۳۱ سرطان در بیست‌ودومین نشست «بورد مشترک نظارت و انسجام» سخن می‌گفت، افزود که «جمهوریت و شهروند» در ادبیات سیاسی و در روایت‌های سینه‌به‌سینۀ مردم افغانستان حک شده و زنان و جوانان به آن افتخار می‌کنند.
آقای غنی گفت که عصر «حقارتِ» انتظار در پس درهای بستۀ مرزهای همسایه پایان یافته و باید بیشتر پایان یابد؛ ما زمانی وصل‌گاه افکار و تمدن‌ها بودیم و باید این حیثیت تاریخی خویش را اعاده کنیم.

mandegarارادۀ سیاسی صلح وجود دارد
محمداشرف غنی در نشست دیروز به تلاش‌های اخیر در پیوند به پایان جنگ افغانستان اشاره کرد و گفت که ارادۀ سیاسی برای تأمین صلح در کشور وجود دارد، اما در این پروسه «سازش» را نمی‌پذیرد. آقای غنی افزود: در ادبیات سیاسی ما و در روایت سینه‌ به‌سینۀ امروز ما دو اصطلاح برای ابد حک شده است، جمهوریت و شهروند. هیچ‌کس نمی‌تواند چتر جمهوریت و حقوق در محوریت شهروندی را از ما بگیرد. این‌ها ارزش‌هایی اند که جوانان و زنان پُرشور ما با افتخار از آن دفاع می‌نمایند و هیچ سازشی این دو اصل را زیر پا نخواهد کرد.
آقای غنی گفت که «برنامۀ صلح حکومت» سبب شده است که مردم افغانستان ابعاد مختلف جنگ را تحلیل و درک کنند و برای ارزش‌های نظام و دولت مبازره نمایند. او به لویه جرگۀ مشورتی صلح اشاره کرد و گفت که مردم افغانستان در این جرگه حدود گفت‌وگوهای صلح را برایش مشخص کرده اند و او از این حدود عدول نخواهد کرد.
به گفتۀ رییس حکومت: «وضعیت امروز سیاه و سفید است، یک طرف می‌خواهد ارادۀ یک حلقۀ مرموز، مبهم و نقاب‌پوش را بر ملت تحمیل کند و طرف دیگر، ملت است که می‌خواهد خودش برسرنوشت خودش تسلط داشته باشد». محمداشرف غنی با بیان این‌که افغانستان خط اول مبارزه با تروریزم و افراطیت داعشی و تکفیری است اظهار داشت که دولت افغانستان شریک اساسی کشورهای جهان و سازمان‌های جهانی است و این مشارکت بسیار «با ارزش و با مفهوم» می‌باشد.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شوند که دور هفتم گفت‌وگوهای نماینده‌گان امریکا و طالبان تا کنون تمام نشده است. بربنیاد گزارش‌ها، دو طرف در حال گفت‌وگو با مقام‌های با صلاحیت‌شان اند تا پیش‌نویس سندی را آماده کنند. گفته می‌شود تا اواخر ماه جاری میلادی احتمال امضای یک توافق میان نماینده‌گان طالبان و امریکا نیز وجود دارد.
فصل قرار گرفتن در برابر جنگ، خشونت، خودخواهی و فرصت‌طلبی
محمداشرف غنی در این نشست همچنان به آغاز پیکارهای انتخاباتی در هفتۀ پیشرو اشاره کرد و گفت که در هفتۀ آینده مردم افغانستان یک «عمل سیاسی بزرگ» را آغاز می‌کنند. آقای غنی افزود که این عمل سیاسی در برابر «جنگ، خشونت، خودخواهی و برضد دشمنان نظام و فرصت‌طلبان» خواهد بود.
رییس حکومت بیان داشت: «تا یک هفتۀ دیگر کمپاین نامزدان انتخابات ریاست جمهوری آغاز می‌شود. این دوره فرصت خوبی برای مردم است تا به برنامه‌های نامزدان توجه کنند و رأی خود را براساس برنامۀ نامزدانِ مورد نظر خود بدهند».
آقای غنی با اشاره به این‌که تصویر افغانستان امروز متفاومت است و جامعۀ ما در حرکت و پویایی قرار دارد، بیان داشت: «آهسته و با تدبیر سمبول‌های تاریخی ما را که تا چند سال قبل به نمادهای ویرانی جنگ تبدیل شده بودند، آباد می‌سازیم».
او گفت که نیروهای امنیتی با توانایی کامل آماده تأمین امنیت انتخابات ریاست جمهوری اند. به گفتۀ آقای غنی، کارمندان خدمات ملکی و نیروهای امنیتی در انتخابات بی‌طرف خواهند بود. او اظهار داشت که در این قسمت، حکومت «اصول رفتاری» و «کارشیوه‌یی» ساخته که جلو مداخلۀ کارمندان دولتی را در امور انتخابات می‌گیرد و به زودی منتشر می‌شود.
آقای غنی در این نشست گفت که افغانستان با هیچ فرد و ملتی «نزاع بنیادی» ندارد. به گفتۀ رییس حکومت وحدت ملی: نزاع بر موقعیت ما بوده و است. این موقعیت را ما داریم آهسته‌آهسته به چهارراه باعاید و پُرعاید در منطقه تبدیل می‌کنیم. او گفت که «عصر بی‌وطنی و سرگردانی» گذشته است و باشندۀ افغانستان نمی‌خواهد دوباره بی‌وطن شود.
این مقام حکومت وحدت ملی اظهار می‌دارد که افغانستان نباید «طفل یتیم» در قارۀ آسیا و ملت «فقیر و بی‌کس‌ و‌ کوی» جهان باشد. او می‌افزاید که افغانستان از نگاه اقتصادی در مرحلۀ «دست و دهان» رسیده و در حال صعود است، نه سقوط. به گفتۀ او: چند سال دیگر نیاز داریم که دخل و خرج کشور را مساوی سازیم.
آقای غنی در حالی از رشد اقتصادی افغانستان سخن می‌زند که بربنیاد آمارهای داخلی و بین‌المللی، پس از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، سطح فقر در کشور از بیش از ۳۰ درصد به ۵۵ درصد رسیده است. از سوی هم، جدیدترین گزارش مرکز احصایۀ کشور نشان می‌دهد که نزدیک به ۵۲ درصد از جمعیت افغانستان به لحاظ «وضعیت آموزشی، بهداشت، استانداردهای زنده‌گی، اشتغال و تأثیر امنیت بر زنده‌گی آنان» در «فقر همه‌جانبه» به سر می‌برند.
در کنار این، بسیاری از بازرگانان و دهقانان از نبود بازار فروش و صادرات کالاهای اقتصادی‌شان شکایت دارند. در یک مورد، تربوز ولایت فراه به دلیل عدم حمایت و پشتیبانی دولت، سیر ۳ افغانی به فروش رسید و دهقانان این ولایت در اقدامی اعتراض‌گونه، حاصلات زراعتی‌شان را روی سرک انداختند و نابود کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.