برخی از فعالان جامعه مدنی و اعضای مجلس: جرایم جنایی در کابل افزایش یافته است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 22 سرطان 1395 - ۲۱ سرطان ۱۳۹۵

برخی از فعالان جامعه مدنی روز دوشنبه (۲۱ سرطان) از سه بانویی که در شب دوم عید در ساحه شهرک آریا به روی شان تیزاب پاشیده شده بود، در شفاخانۀ استقلال عیادت کردند.
این فعالان مدنی با نکوهش این عمل ابراز داشتند که دولت باید برای تأمین امنیت شهروندان تلاش کند و عاملان اسید پاشی به چهره‌های این بانوان mandegar-3به زودترین وقت بازداشت و به پنجۀ قانون سپرده شوند.
شب دوم عید یک فرد به چهره سه بانو در مربوطات شهرک آریا اسید پاشید و پا به فرار گذاشت. این کار واکنش‌های تندی را در رسانه‌ها به دنبال داشت.
فعالان جامعه مدنی تأکید می‌کنند: این عمل ددمنشانه، نابخشونی است. این جنایت آشکار را دولت باید به صورت جدی پیگیری کند.
آنان که در یک حرکت مدنی از مجروحان این این رویداد عیادت می‌کردند ابراز داشتند که چنین حرکت‌های مدنی می‌تواند ضمن دادخواهی، فشاری باشد بالای نهادهای امنیتی تا پیشاپیش جلو هم‌چو حوادث وحشتناک را از طریق نیروهای کشفی و استخباراتی بگیرند.
در همین حال، نفیسه یکی از بانوان که به چهره‌اش در شب دوم عید اسید پاشیده شده می‌گوید که با شوهر و دو کودکش حوالی ساعت ۱۱ شب دوم عید زمانی که در جاده‌یی به سمت خانۀ‌ شان در حرکت بودند، مردی به صورتش تیزاب ‌پاشید.
۱۰ سال از زنده‌گی مشترکش نفیسۀ ۳۲ ساله می‌گذرد. او می‌گوید که با هیچ شخصی دشمنی نداشته و به هیچ کسی هم مشکوک نیست.
به گفتۀ این بانو، این رویداد در چند قدمی پاسگاه پولیس اتفاق افتاده است؛ اما منسوبان این پاسگاه اقدامی جهت بازاداشت و جلوگیری از این عمل انجام نداده‌اند.
این رویداد در نزدیکی شهرک آریا رخ داده است که فاصله چندانی با وزارت داخله ندارد. نفیسه که حالا سیمای صورتش را از دست داده می‌پرسد که چه کسی این کار ناروا را بر من روا داشته است؟
عبدالطیف، شوهر نفیسه نیز از نبود امنیت شکایت کرده می‌گوید: مادران و خواهران امنیت ندارند؛ سوزانده می‌شوند، کشته می‌شوند و زنده‌گی‌شان برای دیگران اهمیتی ندارد.
او گفته است که با هیچ کسی دشمنی نداشته و نمی‌داند که چرا چنین بلایی بر سرشان آمده است.
محمدشریف یوسفی، دکتر بخش سوخته‌گی و جراحی پلاستیک شفاخانۀ استقلال می‌گوید که در نتیجۀ تیزاب پاشیده‌شده ۲۰ درصد صورت نفیسه سوخته است.
به گفتۀ آقای یوسفی دست‌ها و پای چب نفیسه هم سوخته، اما آسیبی که به صورت او رسیده، بیشتر است.
این در حالی است که برخی از اعضای مجلس نمایندگان، از افزایش جرایم جنایی، به خصوص تیزاب پاشی چند روز قبل بر یک زن و دو دختر در مرکز شهر کابل ابراز نگرانی کردند.
ریحانه آزاد عضو مجلس نمایندگان امروز در نشست عمومی این مجلس گفت: وزارت امور داخله مکلف است حادثه چند روز قبل در شهر کابل را به گونه جدی مورد پیگیری قرار دهد.
این عضو مجلس نمایندگان افزود: همیشه بانوان قربانی می‌شوند؛ اما حکومت هیچ توجهی در این زمینه نکرده است.
به‌گفتۀ او، سه روز قبل برخی از باشندگان غرب کابل نیز بر یک زوج حمله کردند و موترشان را به آتش کشیدند، اگر این بانو را کسی نجات نمی‌داد، سرنوشت او نیز هم‌چو فرخنده می‌شد.
در همین حال، شینکی کروخیل عضو دیگر مجلس نمایندگان نیز از افزایش آمار جرایم جنایی در شهر کابل انتقاد کرده می‌گوید: آمار جرایم جنایی در شهر کابل افزایش یافته است، اختطاف صورت می گیرد، منازل به سرقت برده می شود که غیر قابل قبول است.
او گفت: امیدوارم وزیر داخله این موضوع را به گونه جدی پیگیری کند، وقتی در پایتخت کشور به روی بانوان تیزاب پاشیده می شود، تامین امنیت سایر نقاط کشور چگونه خواهد بود؟
اما، مسوولان ریاست تحقیقات جنایی کابل می‌گویند که ریشه رویداد نهفته در خصومت‌های شخصی است. فریدون عبیدی، رییس تحقیقات جنایی کابل در رابطه به این رویداد گفته است که تحقیقات در این زمینه آغاز شده است.
به گفتۀ آقای عبیدی، این رویداد سازمان‌یافته نبوده و ریشه‌اش در خصومت‌های شخصی است.
او می‌گوید که شماری از عاملان این رویداد شناسایی شده اند و پس از تکمیل پرونده‌ها، آنان دستگیر خواهند شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.