توفانِ فکـــری

گزارشگر:چهارشنبه 30 سرطان 1395 - ۲۹ سرطان ۱۳۹۵

بخش سوم/

mandegar-3ـ اعضا در مورد چند نظر با هم گفت‌وگو می‌کنند به جای این‌که در مورد نظرات به‌طور مجزا صحبت کنند.
ـ پیشنهادهای ارایه‌شده به جای آن‌که در زمینۀ موضوع اصلی باشد، به موارد جزیی مربوط می‌گردد.
ـ قبل از این که مسأله به طور کامل درک شود، اعضا ناگهان به نتایجی می‌رسند و گمان می‌کنند به راه‌حل‌هایی دست یافته‌اند.
ـ عضوی ممکن است تمایل داشته باشد که بر اعضای دیگر مسلط گردد.
ـ رهبر قادر به حفظ نظم نیست به طوری که اعضا نمی‌توانند به نوبت صحبت کنند.
ـ رهبر باید برای غلبه بر این مشکلات آموزش ببیند.
چه‌گونه نظرات را در معرض تکوین قرار دهیم؟
جلسۀ توفان مغزی یک نشست کوتاه‌مدت است که هدف آن صرفاً جمع‌آوری نظرات متعدد می‌باشد. پس از اتمام جلسه با توجه به ضرورت و سرعت برخورد با مساله، نظرات ثبت شده به مدت معینی (چند ساعت تا چند روز) در معرض دید مجدد افراد گروه قرار داده می‌شوند. این عمل با نصب نظرات مذکور در محل کار یا محل قرارداد آن‌ها انجام‌پذیر است. افراد گروه می‌توانند نظرات دیگری را که در فکر آن‌ها پدید می‌آید، در فاصلۀ زمانی تعیین شده، در زیر نظرات ثبت شده بنویسند.
نظرات ارایه شده در جلسۀ توفان مغزی، چه‌گونه بررسی می‌شود؟
بررسی و تحلیل نظرات مذکور در جلسۀ دیگری صورت خواهد گرفت به این منظور رهبر گروه افراد را به جلسۀ دیگری دعوت و در آن‌جا نظرات نقد و بررسی می‌شوند و کاراترین آن‌ها برای رفع مشکل انتخاب خواهد شد. فاصله بین دو جلسه بسته‌گی به اهمیت موضوع و سرعت برخورد با آن دارد و می‌تواند از چند ساعت تا چند روز متفاوت باشد.
جمع‌بندی
توفان مغزی یک فرآیند تولید نظرات، پیشنهادها و ایده‌های جدید در شرایط آزاد است. افراد بدون هیچ مانعی مجاز هستند ایده‌ها و راه‌حل‌های خود را آزادانه مطرح نمایند. تمام نظرات و پیشنهادها مورد توجه قرار می‌گیرند و هیچ‌کس مجاز به انتقاد نمودن نمی‌باشد. در پایان جلسه، بررسی نظرات و جمع‌بندی صورت می‌گیرد و بهترین پیشنهادها و راه‌حل انتخاب می‌شود.
تکنیک توفان فکری معکوس:
این تکنیک بسیار شبیه تکنیک توفان فکری است، با این تفاوت مهم که در این روش، انتقاد و ارزیابی نه تنها بد نیست، بلکه اساس این تکنیک است. در واقع پایۀ این تکنیک پرسیدن سوال‌های مختلف است. مهم این است که در ذهن افراد این سوال شکل بگیرد که ایدۀ مطرح شده ـ در کجاها جواب نمی‌دهد؟
چه مسایلی موفقیتش را تهدید می‌کند؟
و این‌که واقعاً چه‌قدر کارایی دارد؟
در حقیقت این تکنیک بر پایۀ منفی‌بینی گذاشته شده است. تکنیک توفان فکری معکوس، روش خوبی است به شرطی که قبل از روش‌های دیگر به کار گرفته شود.
علت این‌که استفاده از این روش قبل از روش‌های دیگر توصیه می‌شود، این است که می‌تواند به خوبی سبب تفکر خلاق شود. فرایند استفاده از این تکنیک به این شکل است که تمامی اشکالات مربوط به پدیدۀ مورد نظر گفته و جمع می‌شوند و در مورد آن‌ها بحث و گفت‌وگو می‌شود و بالاخره راه‌حل مؤثر پیدا می‌گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.