رییس اجرایی: خواست شهروندان در حال عملی شدن است

گزارشگر:هارون مجیدی/ چهار شنبه 6 اسد 1395 - ۰۵ اسد ۱۳۹۵

mandegar-3رییس اجرایی حکومت وحدت ملی با اشاره به حادثۀ تروریستی دوم اسد در کابل می‌گوید که ‏یک هفته پیش از وقوع حمله ‏انتحاری روز ‏شنبه در کابل به شورای امنیت ملی افغانستان چندین بار اطلاعاتی رسیده بود.
عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی که دیروز (سه شنبه، ۵ اسد) در نشست شورای وزیران صحبت می‌کرد، با ابراز هم‌دردی با خانواده‌های قربانیان رویداد خونین اخیر در دهمزنگ شهر کابل، گفت: «به تمام نهادهای امنیتی و دفاعی دستور داده شده است تا ضمن تأمین امنیت مردم افغانستان، تحقیقات کاملی را در مورد این رویداد آغاز کنند.»
عبدالله عبدالله افزود: «خواست تظاهر کننده‌گان جنبش روشنایی در مورد پروژۀ انتقال برق ترکمنستان به ولایت‌های مرکزی، حق آنان است و برای رسیده‌گی به این موضوع باید به دولت فرصت دهند.»
او تأکید کرد: «حکومت در بخش رسیده‌گی به رویداد خونین اخیر کابل خاموشی و سکوت اختیار نکرده است و به هدف روشن شدن آن تلاش خود را آغاز کرده است.»
آقای عبدالله در ادامۀ سخنانش تأکید کرد: همۀ ما با اتفاق نظر، در مورد توسعه متوازن به تمام ولایات افغانستان تأکید داشته و داریم و در عین حال، خواستی که از طرف مردم مطرح شده بود در حال عملی شدن است.
آقای عبدالله اظهار داشت: دولت افغانستان وظیفۀ خود می‌داند که به خواست‌ها و مشکلات مردم رسیده‌گی کند.
رییس اجرایی خاطرنشان کرد: توقع ما از مردم افغانستان این است که با درک حساسیت اوضاع و اینکه همه ما درک مشترک برای ساختن خانۀ مشترک خود داریم، اوضاع کشور را در نظر گرفته و خواست‌های مشروع شان را مطرح کنند.
رییس اجرایی افزود: امروز روز وحدت، روز سوگ‌واری و هم‌نوایی تمام مردم افغانستان است که هم‌دردی و هم‌گرایی خود را نسبت به حادثۀ انتحاری دهمزنگ نشان داده اند.
عبدالله با اشاره به خواست شهروندان معترض افزود: خواسته‌یی را که مردم مطرح کرده بوده‌اند، در حال عملی شدن است، مساله رسیدن برق به مناطق مرکزی نه خیال است و نه یک آرمان بلکه واقعیت است.
تحقیقات بی‌طرفانه
هم‌زمان با این، دادستان کُل کشور که ریاست کمیسیون حقیقت‌یاب رویداد خونین روز شنبه شهر کابل را به عهده دارد می‌گوید که این کمیسیون به شکل بی‌طرفانه و منصفانه چگونگی وقوع این حادثه را بررسی می‌کند.
فرید حمیدی، دادستان کُل کشور از شفافیت و بررسی همه جانبه قضیه به مردم اطمینان می دهد.
اعضای۱۳ نفره کمیسیون حقیقت‌یاب حادثه روز شنبه، دیروز برای آغاز به کار بررسی این قضیه اولین جلسۀ شان را تشکیل دادند.
آقای حمیدی در کنفرانس خبری پیش از شروع نخستین نشست این کمیسیون گفت: «به مردم افغانستان اطمینان می‌دهیم که بررسی‌ها و اقدامات کمیسیون، منصفانه، عادلانه، بی‌طرفانه و شفاف خواهد بود.»
پس از حمله خونین درمیان تظاهرات کننده‌گان جنبش روشنایی در منطقۀ دهمزنگ شهر کابل، محمداشرف‌غنی، رییس جمهور هیأتی را مؤظف کرد تا چگونگی وقوع حادثه را به‌طور عاجل مورد بررسی دقیق و همه جانبه قرار داده و گزارش خویش را به اسرع وقت به ریاست جمهوری ارایه کنند.
اما اعضای جنبش روشنایی از ایجاد کمیسیون حقیقت‌یاب ریاست جمهوری ناراض هستند و تاکید دارند که این رویداد باید به شکل سه جانبه از سوی نهادهای بین المللی، حکومت وحدت ملی و اعضای جنبش روشنایی بررسی شود.
آنان از ایجاد کمیسیون حقیقت یاب حکومت انتقاد می‌کنند و می‌گویند که تاکنون هر کمیسیونی که برای بررسی یک حادثه ایجاد شده نتیجه ملموس نداشته است.
موضوع انتقال لین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان به کابل پس از یازده ماه ثور زمانی جنجالی شد کابینه حکومت فیصله کرد تا این لین برق از مسیر بامیان نه بلکه از مسیر سالنگ به کابل انتقال داده شود.
اکنون که چهار ماه از این قضیه می‌گذرد و انتقال این لین برق به یک موضوع داغ در سطح کشور مبدل شده است هنوز هم دولت به فیصله‌یی کابینه به تاریخ یازدهم ثور پافشاری دارد و به خواست‌های مردم و جنبش روشنایی، تن نداده است.
اعضای جنبش روشنایی نیز تأکید دارند که تا برآورده شدن مطالبه شهروندی شان که همانا عبورلین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان به کابل است دست از اقدامات دادخواهانه شان بر نمی‌دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.