تیفا و فیفا به حکومت: به بازی اصلاحات انتخاباتی پایان دهید

گزارشگر:سه شنبه 12 اسد 1395 - ۱۱ اسد ۱۳۹۵

mandegar-3نهادهای ناظر بر روند انتخابات، با ارسال نامه‌یی سرگشاده به رهبران حکومت وحدت ملی، خواستار تسریع آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی شدند.
مسوولان این نهادها می‌گویند که حلقات درون نظامی، تلاش دارند تا مانع اصلاحات و برگزاری انتخابات پارلمانی شوند.
این نهادها از جامعه جهانی خواستند که منتظر نشست بروکسیل نبوده و هرچی زودتر بر حکومت افغانستان برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی فشار وارد کند.
محمد نعیم ایوب زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا، در کنفرانس خبری مشترک نهادهای ناظر بر انتخابات گفت: «حکومت افغانستان و پارلمان در طول دو سال گذشته با ارزش‌های دموکراتیک و با خواست‌های مردم افغانستان بیشتر بازی کرده است خواست‌های مردم به بازی گرفته شده امیدوارهستم که به این بازی‌ها هرچه زودتر خاتمه داده شود».
آقای ایوب‌زاده تصریح کرد:»خواست ما از جامعه جهانی این است که منتظر کنفرانس بروکسل نباشد مطمیناً که مصلحت شاید یکی از راه‌های برای جامعه جهانی باشد برای ادامه وضعیت، خواست ما است که امروز فشار وارد کند برحکومت افغانستان تا این که برنامه های عملی برای اصلاحات انتخاباتی داشته باشد».
وی با انتقاد از جامعه جهانی گفت که متأسفانه در کنفرانس وارسا کشورهای بین المللی به طور مصلحت‌گرایانه با حکومت افغانستان برخورد کرد و در مورد حقایق و مواردی که مردم افغانستان را رنج می‌دهند توجه نکرده است.
به باور وی افرادی که در قدرت هستند از وضعیت حاکم نفع می‌برند و برگزاری انتخابات به سود افرادی که در قدرت حضور دارند نیست، حکومت، پارلمان وشوراهای ولایتی نیزاز برگزار نشدن انتخابات نفع می‌برند.
آقای ایوب زاده تأکید کرد که حکومت و کمیسیون انتخابات که در ظرفیت بسیار پایین قرار دارد نمی‌تواند انتخابات را برگزار کند.
وی گفت که کمیسیون مسقل انتخابات هیچ نوع استقلالیت کاری ندارد و درحال حاضر کارمندان تخصصی این کمیسیون رفته و دفاترش نیز غیرفعال است.
درنامه سرگشاده نهادهای ناظر برانتخابات آمده است: اعلام تاریخ برگزاری انتخابات از سوی کمیسیون مستقل انتخابات فاقد اعتبار، و تلاش برای متشنج شدن اوضاع سیاسی کشور و امتیاز گیری از حکومت می‌باشد وکمیسیون مستقل انتخابات هیچ نوع هماهنگی با نیروهای امنیتی برای تامین امنیت پروسه انتخابات و کشورهای تمویل کننده انتخابات نکرده است.
به باور نهادهای ناظر برانتخابات از نقطه نظر عملیاتی، برگزاری انتخابات به مدت ۶تا ۱۰ ماه زمان برای آمادگی های لازم ضرورت دارد اما در شرایط فعلی که روند اصلاحات نظام انتخاباتی با بسیار کندی به پیش می رود فرصت برگزاری انتخابات حتی در بهار سال ۱۳۹۶می گیرد.
صدور فرمان تقنینی برای برگزاری انتخابات پارلمانی وشوراهای ولسوالی از سوی رییس جمهور، فرستادن فیصله مجلس نمایندگان به دادگاه عالی برای جلوگیری از تضاد منافع واصل دورانی بودن انتخابات های مندرج در قانون اساسی کشور و فرمان جدید تشکیل و صلاحیت های کمیسیونی ها انتخاباتی از طرف رییس جمهو با تغییرات در ترکیب کمیته و گزینش وآغاز به کار کمیته گزینش به صورت عاجل از جمله راه های حلی به شمار می روند که نهادهای ناظر برانتخابات در نامه سرگشاده شان به حکومت گنجانیده است.
این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که نزدیک به دوسال از ایجاد حکومت وحدت ملی می‌گذرد اما اصلاح نظام انتخاباتی که یکی از بند های اساسی ایجاد این حکومت را تشکیل میدهد هنوزهم درهاله ای از ابهام قرار دارد و هر روز این روند با پیچیدگی فراوان مواجه می شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.