نامه وارده قابل توجه ارگان‌های ملی و بین‌المللی مقیم کابل

گزارشگر:یک شنبه 17 اسد 1395 - ۱۶ اسد ۱۳۹۵

mandegar-3ما شهروندان تاجیک تبار ولسوالی های مرکز، کهمرد، شیبر و سیغان و پشتون تبار بامیان مورد سیاست حذف و پاکسازی قومی به گونه گسترده و سازمانمند از سوی حکومت محلی از وابستگان حزبی محمد کریم خلیلی، در پانزده سال گذشته قرار گرفته ایم. با توجه به این که ماده ششم قانون اساسی کشور، چارچوب های چون عدالت اجتماعی، انکشاف متوازن و مشارکت سیاسی را هم به عنوان ارزش و هم به عنوان روش حکومت داری تاکید نموده است. ما بارها با شکایت و اعتراض خویش در مراجع رسمی چون شکایات ریاست جمهوری، شکایات مجلس سنا و مجلس نمایندگان به گونه رسمی دادخواستی نموده ایم، اما هیچ وقعی به حق طلبی و عدالت خواهی ما گذاشته نشده است.
پس از آن به تاریخ نهم قوس سال گذشته طی تظاهرات گسترده به نام «راهپیمایی برای عدالت محلی» در کابل بار دیگر خواستار عدالت و پایان سیاست پاکسازی قومی در بامیان گردیدیم. هییاتی برای حقیقت یابی متشکل از نمایندگان باصلاحیت وازرت خانه ها به ریاست محترم عبید الله بارکزی رییس کمیسیون سمع شکایات مجلس نمایندگان به بامیان سفر نمودند، نتیجه آن طی یک گزارش در جلسه عمومی اعلان گردید که تایید ظلم، تبعیض و بی عدالتی گسترده حزب حاکم محمد کریم خلیلی علیه ما مردم را به صراحت بیان می داشت. هییات فیصله نمود تا ماستر پلان که منجر به حذف قونی می گردد تعدیل گردد، شهر قدیم دوباره فعال گردد، برای صاحبان ملکیت شهر تازه اجازه فعالیت اقتصادی داده شود و تمام زمین های غصب شده شامل شهرک ها و شهر یعنی بازار تازه به صاحبان آن بدون دوران بر گردانده شود.
اما نه تنها به این نتیجه و فیصله حکومت محلی شخص محمد طاهر زهیر اقدام عملی نکرد، بلکه بر خلاف آن در صدد انتقام گیری از مردم بر آمده، تمامی ترکاری فروشان، کسبه کاران و فروشنده ها را به تهدید مجبور به ترک دکانداری و کارشان نمود.
در بامیان ظلم و جنایتی بزرگی در حال اتفاق افتادن به گونه کامل است؛ زمین مردم غصب می شود، پشته ها وملکیت مردم از جرستوغی تا سرخدر غصب شده است، در شهر تازه هیچ سهمی از دوهزار دکان و سرای به ما مردم داده نشده است و اکثر زمین هایش از ما مردم غصب گردیده است. انکشاف در ولسوالی های ما اصلن وجود ندارد، نمونه آن سرک راه ابریشم که سالهاست خامه بوده و بند آب سیغان که عمدی ساخته نمی شود. دره زیبای آجر پارک ملی تاریخی از فهرست جاهای گردشگری کشیده شده است و پشتون اصلن به بامیان بالای ملک شان رفته نمی توانند.
دیروز افراد مسلح با زور خشونت به لباس پولیس به دستور طاهر زهیر حمله ور شدند، که خشونت و بد رفتاری توام با تهدید بالای ده ها تن از کسبه کاران و غرفه داران تاجیک بامیانی اعمال گردید، نزدیک پنجاه کسبه کار در بازداشت قرار گرفتند و تا اکنون رها نشده اند. تا بکی ستم و تبعیض بالا ادامه خواهد داشت؟ یونسکو برنامه ساحه سبز و سرخ در بامیان را که به بهانه آن نان ما، زمین ما و حقوق ما از گرفته می شود را لغو کنید!
از مقام های صاحب صلاحیت می خواهیم:
نخست: در اولین اقدام والی برحال بامیان محمد طاهر زهیر را برکنار کنید و یک والی غیر وابسته به حزب انحصارگر برحال بامیان بفرستید که شایستگی عدالت گستری و سازندگی را دارا باشد.
دوم: کمیسیون اجرایی با صلاحیت بالاتر از حکومت محلی را طی حکمی رسمی از طرف ریاست جمهوری از افراد مسوول و شایسته و نماینده های ما مردم مظلوم به هدف تحقق عدالت، مشارکت سیاسی و پایان تمام برنامه های حذفی ما مردم محروم، هر چه زود تر به کار بگمارید؛
سوم: عاملان ستم سازمانمند، بی عدالتی و‌پاکسازی ما مردم محروم را به دادگاه کشیده به کیفر اعمال برسانید.
چهارم: یونسکو و نهادهای بین المللی برنامه ساحه سبز و سرخ را که تنها بالای ما اعمال می گردد را لغو نماید، از این بیشتر سبب ظلم و آپارتایید نگردند.
معترضان بامیانی

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.