جبار قهرمان: جنگ هلمند درامــه و معامله است

گزارشگر:مصاحبه‌‌کننده: ابوبکر صدیق/ یک شنبه 17 اسد 1395 - ۱۶ اسد ۱۳۹۵

اشاره: عبدالجبار قهرمان عضو مجلس نماینده‌گان و از چهره‎های نزدیک به رییس جمهور است.
اخیراً پس از وخیم‌شدن اوضاع در هلمند، رییس‌جمهوری آقای قهرمان را به منظور مدیریت جنگ به هلمند فرستاد. قهرمان سه ماه به عنوان نماینده رییس جمهور به مدیریت نیروهای امنیتی کشور در هلمند پرداخت. طالبان در ماه‌های اخیر تلاش‌های زیادی به خاطر تصرف لشکرگاه مرکز ولایت هلمند mandegar-3کردند. اما این جنرال سابقه‌دار مدعی است که از سقوط هلمند جلوگیری کرده است. آقای قهرمان می‌گوید که هلمند پایتخت طالبان است و از همین ولایت نیروی بشری آنها تأمین و اکمال می‌شود. دربارۀ وضعیت امنیتی افغانستان با آقای قهرمان مصاحبه کرده‌ایم که اینک می‌خوانید:

آقای قهرمان از این‌که به این گفت‌و گو وقت گذاشتید، سپاس می‌کنم.

وقتی شما به عنوان نماینده خاص و مسوول عملیات‌ اوپراتیفی از طرف رییس‌جمهور در ولایت هلمند اعزام شدید، اوضاع امنیتی در چه حالتی قرار داشت و چرا پس از برگشت شما این ولایت دوباره دست خوش ناامنی شد؟
اوضاع امنیتی هلمند در آن وقت بدتر از وضعیت کنونی بود، اما توانستیم حالت را به شکل نورمال تغییر دهیم و امنیت را تأمین کنیم، ولی در حال حاضر در هلمند یک جنگ بزرگ فرسایشی جریان دارد. در این جنگ منافع جنرالان، فرماندهان و غیره افراد نهفته است و از نام جنگ استفاده سوء کرده روغنیات و غیره امتیازات را به فروش می‌رسانند و در کابل از عواید آن تعمیر می‌سازند.
از طرف دیگر مخالفان مسلح دولت به بهانۀ این جنگ از مردم عشر و ذکات جمع‌آوری کرده و اسلحه را از دست مسوولان غافل دولتی به دست می‌آورند.
در ولایت هلمند جنگ به اساس یک معامله به پیش می‌رود و افراد منافع خود را در این جنگ یافته‌اند؛ اما جنگ حقیقی در این ولایت جریان ندارد. در ولایت هلمند شمار مخالفان مسلح که در برابر نیروهای دولتی می‌جنگند، بیش از ۴۵۰ الی ۴۸۰ تن نیستند، درحالی که چند لوا و کندک پرسونل امنیتی دولت در این ولایت مستقر هستند و در برابر این شمار از مخالفان مسلح می‌جنگند.
افزایش جنگ در ولایت هلمند بیشتر از غفلت وظیفه‌یی افراد و مسوولان امنیتی مستقر در این ولایت است. نیروهایی‌که « به‌نام ارتش و پولیس ملی نام گذاری شده » در حقیقت ملی نیستند. تهداب این نیروها در زمان حامدکرزی خراب گذاشته شده است. هر فرد مسوول در ولایت هلمند از کابل حمایت می‌شود و برای منافع خود در این ولایت کار می‌کند.
امکاناتی که در ولایت هلمند در اختیار نیروهای دفاعی قرار دارد، اگر به صورت درست مدیریت شود، برای دفاع تمام کشور کافی است.
در این ولایت بیشتر جنگ‌‌های درامه‌یی و مصنوعی جریان دارد و هم‌چنان مدیریت جنگ در این ولایت نهایت ضعیف است.
می‌خواهید بگویید که دولت به‌خاطر مهار ساختن جنگ در این ولایت اقدامات کافی انجام نداده است؟
دولت هیچ برنامه‌یی برای جلوگیری و عقب‌زدن جنگ در این ولایت ندارد، برنامۀ «کلوخ به آب بمان گذر کن» را دولت در ولایت هلمند پیاده ساخته و روز خود را سپری می‌کند.
وجود فساد در ادارات از عمده‌ترین چالش‌های فرا راه مبارزه با هراس افگنی در این ولایت است و از قربانیان رویدادهای متعدد در این ولایت پرسان نمی‌شود.
در کدام ولسوالی‌های هلمند نا امنی و بحران بیشتر است و شما در تأمین امنیت این ولایت چقدر موفق شدید؟
جنگ به شدت بلند و بزرگ که حدس زده می‌شود، در ولایت هلمند وجود ندارد. جنگ درامه‌یی و خود ساخته‌گی افراد و گروه‌ها در ولسوالی‌های نادعلی، گرم سیر، نوزاد و ولسوالی سنگین جریان دارد و در ولسوالی نهر سراج که تنها با شلیک‌های پراکنده در ساحات مختلف به این جنگ ادامۀ می‌دهند و در این ولایت مبارزه با مخالفان مسلح از طرف دولت ضعیف به پیش می‌رود.
شمار نظامیانی که در ولایت هلمند با مخالفان مسلح می‌جنگند، آیا به تأمین امنیت این ولایت کافی هستند؟
شماری نظامیانی که در حال حاضر در ولایت هلمند مستقر هستند، هرگاه به شکل درست مدیریت شوند برای دفاع تمام افغانستان کافی است؛ اما در این ولایت مدیریت پرسونل نظامی و جنگی وجود ندارد، درحالی تجهیزات و امکانات وافر در اختیار مسوولان امنیتی قرار دارد؛ اما از آن به شکل درست کارگرفته نمی‌شود.
آقای قهرمان، احیراً رییس شورای ولایتی هلمند گفته است که اگر نیروهای حمایتی به این ولایت اعزام نشود، لشکرگاه مرکز هلمند سقوط خواهد کرد. به باور شما واقعاً چنین خطری متوجه این ولایت است؟
هلمند هیچ وقت سقوط نخواهد کرد. این یک گمانه‌زنی غلط است. رییس شورای ولایتی هلمند جوان است تا هنوز به مسایل نظامی نمی‌فهمد. به اندازه کافی قوت‌های جنگی در ولایت هلمند حضور دارند که اگر مدیریت شوند به تأمین امنیت این ولایت کافی هستند. دولت باید افرادی که غفلت وظیفه‌یی می‌کنند را شناسایی کرده از این ولایت بیرون کند، تا این ولایت امن ‌ شود.
آیا جنگ در ولایت هلمند، جنگ برای تریاک و حاصل‌گیری از مواد مخدر نیست؟
مواد مخدر یک بُعد بزرگ جنگ است؛ اما مدیریت جنگ در ولایت هلمند برای بقای تأمین امنیت حیاتی است. تجارت مواد مخدر در ولایت هلمند و تمام ولایات افغانستان وجود دارد، اما این به معنی این نیست که جنگ در این ولایت جریان داشته باشد. در حالی که شماری زیاد از نیروهای امنیتی در این ولایت مستقر هستند و در برابر دشمنان می‌جنگند.
چرا ولایت هلمند به یکباره‌گی دوباره ناامن شد؟
افرادی به صورت عمدی می‌خواهند در ولایت هلمند جنگ جریان داشته باشد تا منافع خود را تأمین کرده و به دست آورند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.