مجـموعۀ کامـل آثـار واصف باختری نشـر شد

گزارشگر:هارون مجیدی/ یک شنبه 24 اسد 1395 - ۲۳ اسد ۱۳۹۵

mandegar-3مجموعه آثار استاد واصف باختری شاعر و ادبیات‌شناس معروف زبان فارسی، بعد از بیست سال تلاش در کابل رونمایی شد.
این برنامه که در دانشگاه کابل برگزار شده بود در آن شمار زیادی از شاعران، نویسنده‌گان، ادبیات شناسان، استادان دانشگاه و دانشجویان اشتراک کرده بودند.
سخنرانان این برنامه از کارنامۀ ادبی-فرهنگی استاد واصف باختری به نیکویی یاد کرده گفتند که نام او در قطار شاعران و ادیبان بزرگ زبان فارسی قرار دارد.
ناصر هوتکی از بسته‌گان استاد باختری که به اثر کوشش‌های او کتاب‌های استاد باختری به نشر رسیده، در این برنامه گفت: بعد از تلاش‌های چندین ساله توانستم تا این آثار را به نشر برسانم.
آقای هوتکی می‌گوید که او کارهای دیگری نیز در این زمینه دارد که در آینده نزدیک به دست‌رس دوست‌داران استاد باختری قرار خواهد داد.
ناصر هوتکی وعده سپرد که به تازه‌گی بیست نوار از سخنرانی‌های استاد باختری را که در یکی از برنامه‌های ادبی رادیو افغانستان و در برهه‌های گوناگون زمانی و در پیوند به موضوعات مختلف داشته را نیز نشر کند.
آقای هوتکی هم‌چنان گفت که می‌کوشد تا مجموعه‌یی از نامه‌های استاد باختری را نیز در کسوت کتابی به نشر برساند.
رهنورد زریاب داستان‌نویس، پژوهش‌گر و از یاران استاد واصف باختری در این برنامه گفت: پژوهش‌های واصف باختری چه دربارۀ چهره‌ها و اندیشه‌های فلسفی حوزۀ تمدنی ما و چه در بارۀ سیماها و آفریده‌های فلسفی باختر زمین رنگ و نواخت بسیار تازه داشته‌اند.
استاد زریاب که برشی از یک مقالۀ واصف باختری در پیوند به شیخ اشراق شهاب‌الدین سهرودی را می‌خواند گفت: می‌پندارم که در کشور ما این نخستین‌بار بود که شیخ اشراق شهاب‌الدین سهرودی با دیدگاه تازه و از دریچۀ جهان‌بینی‌های نو به بررسی گرفته می‌شد.
رهنورد زریاب با اشاره به دوره‌های مختلف زیست و کار استاد باختری گفت که واصف باختری در در دهۀ چهل خورشیدی بویژه در میانۀ این دهه، در پهلوی آن که یک کنش‌گر سرسخت سیاسی بود در امواج اندیشه‌های فلسفی شنا می‌کرد و سخت دست و پا می‌زد.
به گفتۀ او: از همین‌رو، نه تنها به کندوکاو در اندیشه‌های اندیشه‌گران گذشتۀ ما چون: شیخ اشراق، فردوسی، ناصر خسرو، ابن عربی، اخوان صفا، ابن سینا و دیگران می‌پرداخت بل، با اندیشه‌های فلسفی باختر زمین نیز درگیر می‌شد.
استاد زریاب در ادامۀ سخنانش با اشاره به کارهای ادبی باختری خاطر نشان کرد: «در میان معاصران اگر از کسانی چون: استاد بیتاب، مولانا خسته، مولانا قربت و چند تن دیگر که بگذریم، من کمتر کسی را سراغ دارم که مانند واصف باختری از علوم ادبی سنتی، بدیع، بیان، معانی و بویژه علم عروض، شناخت و آگاهی ژرف و دقیقی داشته بوده باشد.»
استاد زریاب هم‌چنان گفت که در بسیاری از پژوهش‌ها و پرداخته‌ها، استاد باختری را می‌توان پیش‌آهنگ به شمار آورد.
در عین حال، رنگین دادفر سپنتا مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان در سخنانی گفت: «از استاد باختری آموخته‌ام با پارسی سخن گفتن و با فارسی نوشتن چه افتخار بزرگی است و من به این زبان می‌خوانم و می‌نویسم و بدون شک تأثیر واصف باختری در این امر بنیادین بوده است.»
پرتو نادری شاعر و پژوهش‌گر در این برنامه گفت: شخصیت فرهنگی واصف باختری مانند طیف نور رنگ‌های گوناگون و ویژه دارد.
به گفتۀ آقای نادری: واصف باختری به دریانوردی‌ می‌ماند که کشتی زنده‌گی‌اش را روی دریای حوادث بزرگ سیاسی و اجتماعی کشور بادبان افراشته و پیوسته با موج‌های خشم‌آگین و نهنگان آدمی‌خوار آن مقابله کرده است.
آقای نادری افزود: واصف باختری خود تاریخ زندۀ دوران‌های پُر تلاطم معاصر کشور است.
اشراق حسینی یکی از نویسنده‌گان و پژوهش‌گران معروف افغانستان در پیوند به کارنامۀ استاد واصف باختری گفت: او از محدود چهره‌های به شمار می‌رود که از لحاظ نظری حوزه‌های ادبیات، فلسفه و نقد را در محور گفت‌و‌گو با یک‌دیگر قرار داده و تصویر میان رشته‌یی را به خوبی تصویر کرده است.
به گفتۀ آقای حسینی: استاد باختری بهره‌های فراوانی از روح ادبیات سنتی، پیام‌های حکمت خسروانی و ظرایف عرفان خراسانی دارد.
به باور آقای حسینی: باختری در حقیقت، نسبت پُر جاذبه‌یی میان خیال وخرد را در آموزه‌های خود به وجود آورده و تجربۀ درهم آمیزی مولانا و پور سینا را در کارنامه دارد.
استاد واصف باختری از شاعران فارسی ‌زبان بنام افغانستان است. محمد شاه واصف باختری، در جوزای (۱۳۲۱) در بلخ زاده شد، او دورۀ دبیرستان باختر و حبیبیه را در افغانستان خوانده‌است.
درسال (۱۳۴۵) لیسانس زبان و ادبیات فارسی دری را از دانشگاه کابل به دست آورده؛ مدتی ویراستار کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش بوده ‌است.
استاد باختری در سال (۱۳۵۴) گواهینامه ماستری را در آموزش و پرورش از دانشگاه کلمبیای شهر نیویورک به دست آورده ‌است. از سال (۱۳۴۶) تا سال (۱۳۷۵)، عضو ریاست دارالتألیف، مدیر مسوول مجلۀ ژوندون ارگان نشراتی انجمن نویسندهگان افغانستان و دبیر بخش شعر آن انجمن بود.
سالیان چند در پیشاور به سر برد و اینک به عنوان پناهنده، در ایالات متحده امریکا زنده‌گی می‌کند. استاد واصف باختری در حال حاضر در علم ادبیات و تاریخ ادبیات فارسی عالم بی‌بدیل و بی نظیری می‌باشد. در غزل‌سرایی به ملک الشعراء بهار و در سرایش شعر نو به مهدی اخوان ثالث پهلو می‌زند.
از استاد واصف باختری تاکنون هفت دفتر شعر و یک گزیده از میان این هفت دفتر و کتابی در زمینۀ عرفان و شعر فارسی به‌نام نردبان آسمان چاپ و انتشار یافته‌ و آفتاب نمی‌میرد، از میعاد تا هرگز، از این آیینه بشکستۀ تاریخ، تا شهر پنج ضلعی آزادی، دیباچه‌یی در فرجام، در استوای فصل شکستن، مویه‌های اسفندیار گمشده، دروازه‌های بسته تقویم، سرود و سخن در ترازو
گزارش عقل سرخ، درنگ‌ها و پیرنگ‌ها،
بازگشت به الفبا و اسطوره‌یی بزرگ شهادت از معروف‌ترین کتاب‌های استاد باختری به شمار می‌روند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.