بازداشت ۹۰ درصد متهمان جرایم جنایی

گزارشگر:◄◄◄ابوبکر صدیق/ یک شنبه 31 اسد 1395 - ۳۰ اسد ۱۳۹۵

مسوولان در ریاست تحقیقات جنایی کابل می‌گویند که ۹۰ درصد متهمان جرایم جنایی را بازداشت و به نهادهای ذیربط تحویل داده‌اند.
آنان می افزایند که بیشتر قضایای جنایی در شهر کابل ناشی از اختلاف‌های خانواده‌گی و ذات‌البینی است.
این در حالی است که شهروندان کابل از افزایش جرایم جنایی در کابل ابراز نگرانی کرده‌اند. در تازه‌ترین رویداد جنایی، فرزند زمری پیکان ( رییس پولیس mandegar-3نظم عامه وزارت داخله) حوالی پیش از چاشت روز شنبه (۳۰ اسد) فردی را در مربوطات حوزۀ یازدهم پولیس به قتل رسانیده است. اما، مسوولان ریاست تحقیقات جنایی کابل به روزنامۀ ماندگار می‌گویند که قضیه تحت بررسی هیأت از ریاست جمهوری، دادستانی‌کُل و پولیس قرار دارد.
در همین حال، شماری فعالان جامعه مدنی مسوولان امنیتی کابل را به بی‌توجهی در تأمین امنیت شهروندان متهم کرده می‌گویند که کابل شهر امن برای تفنگ‌داران و افراد بی‌بندبار است.
اما، فریدون عبیدی رییس تحقیقات جنایی کابل در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: دیروز فرزند زمری پیکان ( رییس پولیس نظم عامه وزارت داخله) که در مربوطات حوزه یازدهم کابل یک فرد را به ضربه گلوله به قتل رسانیده است، این قضیه تحت بررسی هیأت از ریاست جمهور، داستانی‌کُل و پولیس قرار دارد.
آقای عبیدی علت این قتل را ناشی از اختلاف‌های خانواده‌گی قلم داد کرده افزود که در زمینه بررسی‌ها همه جانبه را با هیأت موظف آغاز کرده‌اند.
آقای عبیدی تصریح کرد: جرایم جنایی در شهر کابل افزایش نیافته است؛ اما فرهنگ خشونت و ناسازگاری‌های اجتماعی باعث برخی اتفاقات جنایی در این شهر شده است که برخی آن ناشی از اختلاف‌های خانواده‌گی و حقوقی است.
آقای عبیدی افزود: بررسی‌ها از مرتکبان جرایم‌جنایی نشان می‌دهد که بیشترینه اتفاقات ناشی از اختلاف‌های کوچک اجتماعی و خانواده‌گی نشأت گرفته است.
به گفتۀ او، گروه‌های جنایی و جرایم سازمان یافته در شهر کابل افزایش نیافته است و تنها جرایم که اتفاق می‌افتد که ناشی از اختلاف‌های کوچک خانواده‌ها است.
رییس تحقیقات جنایی کابل تصریح کرد: کابل پر نفوس‌ترین شهر نسبت به سایر ولایات است و تفاوت‌های اجتماعی و فرهنگی باعث بروز مشکلات متعدد می‌شود که جرایم‌جنایی یکی از بخش‌های آن است.
آقای عبیدی هر چند آمار دقیق مجرمان بازداشته شدۀ جنایی را نمی‌گوید؛ اما اضافه کرد که صدها تن از فاعلان قضایایی جنایی را بازداشت کرده‌‌اند و ۹۰ درصد آنان را به نهادهای مسوول تسلیم‌ داده‌اند.
آقای عبیدی تأکید کرد که پولیس کابل پر مسوولیت و مصروف‌ترین پولیس با مقایسه امکانات دست‌ داشته‌ در سصح جهان است و فشار کاری بالای منسوبان پولیس زیاد است که یک سرباز در یک شبانه روز هشت ساعت وظیفه اجرا می‌کند.
او گفت: شمار اندک از شهروندان کابل قانون را مراعات می‌کنند در حالی که مراعات قانون و همکاری با پولیس از اولویت‌ها در جامعه محسوب می‌شود. هر چند نیروی‌های پولیس در کابل و لایات در مقایسه با نفوس بسیار اندک است؛ اما تلاش برای بهبود امنیت همهواره جریان دارد.
از سویی هم، عصمت‌الله راغب فعال جامعه مدنی با بیان این‌که در این اواخر اتفاقات بی شماری در برخی از ساحات شهر کابل صورت گرفته است می‌گوید: شکی نیست از عمر حکومت وحدت ملی دوسال می‌گذرد، وضعیت امنیتی روز به روز بدترشده و افزایش ناامنی‌ها در کشور مخصوص است.
آقای راغب می‌فزاید: عدم اعتماد سرقوماندان قوای مسلح افغانستان بالای پرسونل امنیتی و دفاعی، نبود زمینه‌های مکافات و مجازات برای آنانی‌که مطابق به قانون در تامین امنیت شهروندان کشور مکلفیت دارند، تحمیل چهره‌های کم تجربه در صفوف نیروهای امنیتی، عدم تطبیق درست قانون بالای آن‌های که در قبال جامعه مسوولیت دارند از موارد است که با گذشت هر روز وضعیت امنیتی و اجتماعی را بیشتر از پیش به بحران سوق می‌دهد.
به گفتۀ او، افزایش ناامنی‌ها در مربوطات خیرخانه شهر کابل هم از قاعده بالا بیرون نیست، از آنجایی که حکومت مطابق به قانون اساسی در تامین امنیت شهروندان مکلفیت دارد؛ اما وقتی مسوولان در زمینۀ تطبیق قانون و حفاظت از حیات شهروندان غفلت وظیفه‌یی می‌کنند، بدون بازپرس از چگونگی عملکرد آن‌ها، بازهم به وظیفه‌شان ادامه می‌دهند.
این فعال مدنی می‌گوید که حادثات اخیر خیرخانه از کشته شدن افراد در چند قدمی حوزه پولیس تا تیزاب پاشی به روی شهروندان در حضورعام، دیگر باور مردم را نسبت به پولیس و زنده‌گی در فضای امنیت از میان برداشته است.
این در حالی است که برخی از شهروندان از افزایش گروه‌های مسلح غیر مسوول و بی پروایی پولیس نسبت به تعین تکلیف آن‌ها را یکی از عمده‌ترین چالش‌های می‌دانند که وضعیت را در خیرخانه کابل نگران کننده ساخته است.
از شویی دیگر ذبیح الله شادان یکی دیگر از فعالان مدنی می‌گوید: کابل بسترخوبی برای تفنگ داران بی‌مسوولیتی است که در بدامن ساختن وضعیت کنونی این شهر نقش اساسی و عمده دارد؛ ضعف مدیران امنیتی وگرایش‌های سیاسی قبیلوی و توطئه خارجی‌ها در برابر ثبات و امنیت کابل با گذشت هر روز وضیعت امنیتی کابل را بدتر می‌سازد.
او گفت: هم‌چنان، وجود نهادهای حکومتی و سفارت خانه‌ها به محل کشمکش و جنگ‌های آشکار و پنهان استخبارات در شهر کابل تبدیل شده است.
کابل پایتختی که در سال جاری با تحولات نا خوشایند و نگران کنندۀ دست و پنجه نرم می کند؛ تشدید و گسترش ترورهای زنجیره‌یی و کشتارهای سازمان یافته، بی نتیجه بودن مبارزه با فساد اداری، گسترش و پچیده شدن توطئه‌ها و مداخلات خارجی، گسترش بیکاری و پخش مواد مخدر در شهر از مواردی هستند که در حال حاضر در شهر کابل جریان دارد.
به گفتۀ این فعال مدنی، نظام ریاستی کشور با فرهنگ قبیله‌یی بطور طبیعی به دیکتاتوری روی آورده و صلاحیت‌های رییس جمهور در ساختار نظام سیاسی افغانستان از ماده‌های قانون یک گام پیش نهاده است که باعث خودخواهی و جنون در حکومت شده و کشور را در محراق بحران و جنگ داخلی قرار داده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.