وزارت صحت عامه: ۵۵ درصد داروی مصرفی به‌صورت قاچاق وارد کشور می‏‌شود

گزارشگر:چهار شنبه 3 سنبله 1395 - ۰۲ سنبله ۱۳۹۵

mandegar-3وزارت صحت عامه می‌گوید حدود ۹۵درصد ادویه‌‌یی‌که در بازارهای داخلی به مصرف می‌رسد از کشورهای بیرونی وارد می‏شود که از این میان ۴۰ تا ۵۵ درصد آن به صورت قاچاق و غیر قانونی وارد بازارهای افغانستان می‏‌شود.
داکتر وحید مجروح رییس روابط بین الملل و سخنگوی وزارت صحت کشور، دیروز سه شنبه، در یک نشست خبری گفت که نا امنی‏‌ها در کشور باعث شده تا افغانستان به یک کشور مصرفی ادویه مبدل شود.
آقای مجروح تصریح کرد که تحقیقات انجام شده نشان میدهد که هم‏اکنون ۹۵درصد ادویه مورد ضرورت از بیرون به ویژه پاکستان، ایران، ترکیه و چین وارد کشور می‏شود، که از این جمله ۴۰ تا ۵۵ درصد آن بصورت غیر قانونی و قاچاق وارد می‏شود.
رییس روابط بین الملل وزارت صحت تصریح کرد که از مجموع ادویه‌های وارد شده به کشور ۳۵ درصد آن از پاکستان، ۲۵ درصد از ترکیه، ۲۰ درصد از ایران و ۲۰ درصد نیز از چین و اروپا وارد کشور می‏شود. اکثر ادویه قاچاقی و غیر قانونی نیز از پاکستان وارد کشور می‏شود.
او هم‌چنان از ایجاد میکانیسم تدارکات متمرکز دوایی توسط بورد مشترک تدارکات متمرکز ادویه به رهبری وزارت صحت عامه خبر داد.
مجروح افزود: بر اساس این میکانیزم بعد از این تمام ادویه مورد نیاز وزارت صحت، وزارت دفاع ملی، وزارت امور ادخله و وزارت تحصیلات عالی بهصورت متمرکز و کتلوی از طریق یک میکانیسم شفاف و حسابده با هدف تضمین و بهبود کیفیت و ایجاد زمینه برای تولید ادویه در داخل کشور، خریداری خواهد شد.
وی خاطر نشان ساخت که براساس آمار ابتدایی بازار کلی ادویه در کشور تقریبا به ۶۵۰ میلیون دالر در یک سال می رسد که از این میان تنها بیش از ۱۸۰ میلیون دالر صرف خریداری ادویه برای وزارت صحت عامه، دفاع ملی و امور داخله می‏شود.
رییس روابط بین الملل وزارت صحت علاوه کرد که موجودیت میکانیسم غیر متمرکز و پراکنده تدارکات ادویه، سبب شده تا سکتورعامه و امنیتی به عنوان مرکز خریداران ادویه در مارکیت، قادر به تنظیم قیمت و کیفیت ادویه نشوند.
او تصریح کرد که راه حل راهبردی دولت و وزارت صحت، برای چالش موجود در سکتور دوایی – ایجاد اداره ملی تنظیم امور دوایی و محصولات صحی برای مدیریت و نظارت عمومی سکتور دوایی و طرح و عملی نمودن استراتیژی تدارک متمرکز و کتلوی ادویه مورد تایید کابینه و شورای عالی اقتصادی قرار گرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.