ورزشکار افغانستانی مقیم آلمان: ورزش موجب اعتماد به‌نفس و تقویت اراده می‌شود

گزارشگر:ننگیالی عثمانی/ یک شنبه 7 سنبله 1395 - ۰۶ سنبله ۱۳۹۵

mandegar-3اشاره: امیرشاه بیات از ورزشکاران افغانستانی است که فعلاٌ در کشور جرمنی زنده‌گی می‌کند. آقای بیات در ولایت غزنی زاده شده و قبلاٌ عضویت تیم ملی ووشو و فری‌فایتِ کشور را داشت. او هم‌چنان در رشتۀ تربیت بدنی تا درجۀ لیسانس آموزش دیده است. روزنامۀ ماندگار مصاحبه‌یی را با آقای بیات انجام داده است که تقدیم خواننده‌گان عزیز می‌گردد:
ورزش را از چه زمانی آغاز کردید و چه دست‌آوردهایی تا به‌حال دارید؟
مدت ده سال می‌شود که به ورزش رو آورده‌ام، زمانی که در کشور بودم، عضو تیم‌های ووشو و فری‌فایت بودم و در این مدت در وزن خود قهرمان نیز بوده‌ام. نخستین دست‌آوردهایم از داخل کشور بوده که شامل یک مدال طلا در رشتۀ فری‌فایت و ده مدال طلا در رشتۀ ووشو می‌شود. اولین سفر ورزشی‌ام در سال ۲۰۰۸ به کشور سریلانکا بود که در آن مسابقات مقام سوم را کسپ کردم و برندۀ مدل برنز شدم. بعداً در مسایقات قطر اشتراک کردم که متأسفانه نتوانستم دست‌‌آوردی داشته باشم، اما از تجارب خوب ورزشی برخوردار شدم. هم‌چنان در مسابقات جنوب آسیای در کشور بنگله‌دیش نیز شرکت کردم که مقام دوم نصیبم شد و مدال نقره را نیز حایز شدم.
در سال ۲۰۱۲ در مسابات جهانی کشور ایران مقام سوم و مدال برنز را به دست‌آوردم. فعلاٌ تمرینات خود را در کشور جرمنی ادامه می‌دهم، در این کشور در رشته‌های جودو، موی‌تای، ووشو و قری‌فایت قهرمان هستم و چهار مدال طلا دارم. در این کشور نیز دوبار قهرمان شدم.
نقش ورزش را در جامعه چگونه بررسی می‌کنید؟
ورزش نقش و اثر مثبتی در بهداشت جسم، روان و سلامت انسان در جامعه دارد. ورزش طراوت و شادابی را برای فرد به‌وجود می‌آورد، افسرده‌گی را از بین می‌برد، موجب اعتماد به‌نفس و تقویت اراده می‌شود. جامعه‌یی که افراد سالم و صحت‌مند داشته باشد، به مفهوم واقعی کلمه سالم می‌باشد و مهم‌ترین کارکرد آن، زدودن مخدرات است و هم‌چنان با ورزش می‌توان سبب اتحاد میان اقوام کشور شد.
ویژه‌گی‌های یک قهرمان از دید شما چیست؟
یکی از ویژه‌گی‌های بارز ورزشکار خوب اعتماد به نفس، احترام به مردم است. قهرمان کسی است که برای خود و دیگران احترام قایل است و این‌که در هر موقعیتی قادراند تا بالای خود حاکمیت داشته باشد. یک قهرمان باید همواره احساس مسوولیت در قبال مردم و جامعۀ خود داشته باشد.
چه آرزویی در زنده‌گی دارید؟
آرزو دارم کشورمان در صلح و آرامی باشد و برای جوانان زمینۀ درس و تحصیل فراهم باشد. قرار است در یک مسابقۀ بزرگ جهانی اشتراک کنم که در کشور چین راه‌اندازی می‌گردد؛ هدف برگزاری این مسابقات، برجسته‌ساختن ویژه‌گی‌های خوب ادیان جهان است. قرار است در این مسابقه به نماینده‌گی از دین مقدس اسلام حضور داشته باشم. در این مسابقات با توکل به خداوند و آرزوی دعای مردم خویش اشترک می‌کنم.
پیام‌تان برای جوانان افغانستان چیست؟
جوانان نیروی اصلی یک سرزمین هستند و آیند‌ۀ هر جامعه و کشوری در دست آن‌ها است، جوانان باید برای خدمت‌گذاری برای کشور و شهروندان آماده‌گی داشته باشند و این آماده‌گی جز با آموختن و آموزش میسر نیست و باید آموختن و آموختاندن را در صدر اهداف‌شان قرار دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.