رژیم غذایی در بیمارانِ فشار خونِ بالا

گزارشگر:چهار شنبه 10 سنبله 1395 - ۰۹ سنبله ۱۳۹۵

بخش دوم و پایانی/

mandegar-3کاهش وزن بدن و ورزش چه اثری در بهبودی بیماری فشار خون دارد؟
در اغلب افرادی که دچار افزایش وزن و چاقی هستند، کاهش وزن سبب کاهش فشار خون می‌شود. ورزش و فعالیت بدنی نیز چون به کاهش وزن کمک می‌کند، سبب پایین آوردنِ فشار خون می‌شود. هم‌چنین به نظر می‌رسد که ورزش خود به تنهایی نیز سبب پایین آوردن فشار خون می‌شود.
چه‌گونه مصرف نمک را کنترل کنیم؟
در بسیاری از افراد مصرف نمک زمینۀ افزایش فشار خون را فراهم می‌کند. بنابراین آنان که گرفتار افزایش فشار خون هستند، نباید بیشتر از ۵ تا ۶ گرم نمک در روز مصرف کنند. این مقدار تقریباً برابر با یک قاشق چای خوری است. اما بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید حتا از این مقدار هم کمتر نمک مصرف کنند، که این مقدار را پزشک معالج برای این بیماران مشخص خواهد کرد.
ـ هرگز به غذای خود نمک اضافه نکنید. هر نوشیدنی و یا غذای آماده‌یی که از فروشگاه می‌خرید، حتماً به میزان نمک موجود در آن که اکثراً به نام سدیم (Sodium) مشخص می‌شود، توجه کنید.
استرس چه اثری در افزایش فشار خون دارد؟
استرس هم ممکن است سبب افزایش فشار خون شود. به این ترتیب باید کوشش کنید که آن‌چه را که سبب استرس در شما می‌شود تا آن‌جا که ممکن است برطرف کنید و اگر نتوانستید از پزشک خود کمک بگیرید. در این‌جا یادآوری می‌شود که برطرف کردن استرس و داشتن آرامش خاطر، نه تنها در درمان بیماری فشار خون، بلکه در درمان هر بیماری دیگری موثر است.
رژیم غذایی در بیماران با فشار خون بالا
کاهش وزن و حفظ وزن طبیعی از ارکان اساسی هر برنامۀ طراحی‌شده جهت مقابله با فشار خون هستند. تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به فشار خون بالا باید مصرف سدیم را کاهش دهند. پتاسیم و کلسیم می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. کیله، زردآلو، انجیر، آلو، انگور و گریپ‌فروت میوه‌هایی سرشار از پتاسیم هستند که در کاهش فشار خون بالا موثرند. کچالو، سیر، بروکلی، کدوی سبز، قارچ [سماروق] و بادنجان رومی و سبزی نیز سرشار از پتاسیم هستند. حبوبات نیز از این مواد غنی می‌باشند.
مرکبات، توت‌ها و سبزی‌های دارای برگ سبز، منابع خوب ویتامین ث هستند. دریافت کمِ این ویتامین با فشار خون بالا ارتباط دارد. خوردن گوشت‌های سفید مانند مرغ و ماهی طبخ‌شدۀ بدون نمک برای افراد دچار فشار خون بالا توصیه می‌شود. برای معطر کردن گوشت می‌توان از سبزی‌های معطر، ادویه‌ها و میوه‌ها استفاده کرد. ماهی را نیز می‌توان با شوید، مرچ قرمز یا سیاه، مرکبات، سُس‌های خانه‌گیِ بدون نمک یا سایر سبزی‌ها معطر کرد. مصرف ماهی‌هایی با اسیدهای چرب مفید از قبیل حلوا، قزل‌آلا و قباد حداقل دوبار در هفته توصیه می‌شود.
از چه غذایی باید پرهیز کرد؟
افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند، باید از خوردن غذاهایی مانند: سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، ماهیِ دودی یا کنسرو شده، سس‌ها و کنسرو لوبیا که سرشار از سدیم هستند، پرهیز کنند. در طبخ به جای مسکه و روغن جامد نباتی، بهتر است از روغن زیتون، سویا و کانولا استفاده کرد. مواد حاوی کافیین از قبیل قهوه، نوشابه‌های کولا و چاکلیت سبب افزایش فشار خون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.