دادستان کل: پـولیس ناتــوان است

گزارشگر:شنبه 13 سنبله 1395 - ۱۲ سنبله ۱۳۹۵

دادستان کل افغانستان به مردم پروان و کاپیسا وعده حاکمیت قانون و برچیدن فساد اداری را داد.
فرید حمیدی دادستان کل کشور طی یک سفر رسمی که به ولایت‌های پروان وکاپیسا داشت در دفتر کاری والی پروان پس از شنیدن سئوالات و پیشنهادات نمایندگان مردم، فعالان مدنی، برخی ادارت دولتی وعلمای دینی، وعده سپرد که با ایجاد شورای حاکمیت قانون و مبارزه با فساد اداری که mandegar-3در به تازه‌گی ساخته شده ۲۰ تن از سران حکومت به شمول رییس جمهور کشور و سران حکومت در آن مسولیت دارند از فساد اداری و بی‌قانونی جلوگیری می‌کنند.
آقای حمیدی به خبرگزرای جمهور گفت: گپ‌هایی را در کاپیسا و این‌جا (پروان) شنیدم که رابطه مستقیم به فساد اداری دارد، چیزی که عدالت را قربانی کرده حاکمیت را نادیده می‌گیرد و مردم نسبت به آینده خود بی‌باور می‌شوند موجودیت فساد اداری در افغانستان است.
وی می‌گوید طی مدت چهارماه گذشته قدم‌هایی به خاطر جلوگیری از فساد اداری برداشته شده است در حالی‌که قبل ازاین نهادهای مبارزه با فساد و تطبیق قانون چندان وجود نداشت.
او می‌گوید: وقتی‌که یک آدم صاحب نفوذ و صاحب قدرت مورد جلب و احضار قرار می‌گیرد پولیس متاسفانه توانایی رفتن به کوچه‌اش را هم ندارد که برود و ورق جلب و احضار را بدهد، تعداد زیادی قضایا که در گذشته باقی مانده دلیلش همین بوده که فلان وزیر و والی و معین و قوماندان، در اطراف خانه شان تدابیر جدی امنیتی بود و نسبت به حوزه ای که مسئول جلب و احضار بوده تعداد سلاح و تجهیزات آنها بیشتر بوده است.
آقای حمیدی می‌گوید این بار اداره سارنوالی به شفافیت تعهد کرده است کسانی که در روند قضایا واسطه شود و یا مداخله کند نامش به شورای حاکمیت قانون و مبارزه با فساد اداری داده میشود وبا آن عکس العملی جدی صورت خواهد گرفت.
وی در پایان از مردم خواست که با نهادهای عدلی و قضایی همکار باشند.
پیش از پاسخگویی و وعده سپردندادستان کل کشور، شماری از نمایندگان مردم، فعالان مدنی انتقادات وپیشنهاداتی بهدادستان کلی داشتند.
بانو حسیبا عفت عضو شورای ولایتی پروان گفت: دخالت و رشوه ستانی در ادارات عدلی و قضایی وجود دارد، مجرمین جنایی رها می‌شوند و برخی از پرونده‌های مجرمینی که جرم سنگین ندارند به طول می‌انجامد و ماه ها را دربر میگیرد.
وی می‌گوید، برخی از مجرمین جنایی به تکرار جرم را انجام میدهند اما پولیس توانایی گرفتاری آنها را ندارد از شما خواهش میکنم که با این مشکلات رسیدگی کنید و مجرمین را به پنجه قانون بسپارید.
محمدعاصم عاصم والی پروان شکایات و انتقادات مردم پروان را در حضور دادستان کلی کشور تائید کرده و گفت با این نارسایی‌ها و مشکلات موجود در یک هماهنگی کامل با نهادهای عدلی و قضایی مبارزه می‌کنند و برای حل آن اقدامات صورت خواهد گرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.