جنرال دوستم: امضـایم اعتبـار نـدارد! اشرف‌غنی: دولت گـاو شیـری نیست!

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 13 سنبله 1395 - ۱۲ سنبله ۱۳۹۵

اشرف غنی رییس دولت وحدت ملی می‌گوید آن‌هایی که دیگر صاحب میلیاردها دالر نمی‌شوند، چیغ می‌زنند و من به چیغ‌های‌شان توجه ندارم.
رییس‌جمهور این سخنان را حین افتتاح شهرک خواجه رواش – بزرگ‌ترین پروژۀ خانه‌سازی در کشور- بیان داشت. به گفتۀ آقای غنی، دولت گاو شیری نیست تا کسی از آن استفاده کند؛ دولت تنها وسیلۀ خدمت به مردم است، دولتی که اعتبار ملت را باخود نداشته باشد، پابرجا نمی‌ماند.
mandegar-3محمد اشرف غنی هم‌چنان گفت که شیوۀ برخورد او در حکومت‌داری اول تشویق است، اما بعضی اوقات با فشار همراه می‌باشد. به باور او، برای پیش‌برد کاری‌های حکومتی فشار آوردن ضروری است.
به باور رییس‌جمهور، انسان تنها اعمال خود را به‌گور می‌برند، نه پول و سرمایه را؛ نبض ملت را اصلاحات گسترده، دوام‌دار و عملی به دوران می‌آورد و ما تعهد می‌سپاریم که خواسته‌های ملت عملی می‌شود.
آقای غنی اظهار داشت: با فساد به‌صورت بنیادی مبارزه می‌کنم تا کسانی که واقعاً به مردم کار می‌کنند، ستایش و کسانی که نمی‌کنند، شناسایی و مجازات شوند.
به باور آقای غنی: “من رییس‌جمهوری نیستم که از اصلاحات فرار کنم، من رییس‌جمهوری هستم که برای اصلاحات حاضرم سر خورد را فدا کنم.”
این گفته‌ها درحالی ابراز می‌شوند که به تازه‌گی جنرال عبدالرشید دوستم، معاون نخست ریاست جمهوری از آنچه تمرکز قدرت در دست رییس‌جمهوری دانسته انتقاد کرده است.
آقای دوستم گفته است: “رییس‌جمهور ۹ کمیسیون را خودش اداره می‌کند. والی، فرمانده پولیس، فرماندهان حوزه همه را باید رییس‌جمهور تعیین و امضا کند. این عادلانه نیست. پس ما چه کنیم؟”!
معاون نخست ریاست جمهوری هم‌چنان افزوده است که براساس قانون، ریاست کمیتۀ امنیتی شورای وزیران مربوط به معاون نخست است، اما این وظیفه هم به شورای امنیت سپرده شده است.
به گفتۀ آقای دوستم، در دوران کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری به مردم گفته بود که او (دوستم) مهندس و یا اقتصاددان نیست، اما می‌تواند در بخش امنیتی موثر باشد.
آقای دوستم هم‌چنین به خاطر آن که نتوانسته به‌طور کامل به وعده‌های خود عمل کند، از مردم عذرخواهی کرد.
آقای دوستم می‌گوید که در تمام یک‌ونیم سالِ گذشته در شورای امنیت افغانستان خواسته که به او اجازۀ سرکوب مخالفان داده شود و طرح‌هایی را برای تأمین امنیت پیشنهاد کرده، اما قبول نشده است.
آقای دوستم هم‌چنان از سکوت دولت در مورد اتهاماتی که به او زده می‌شود، شدیدا انتقاد کرد.
عبدالرشید دوستم گفت: “دلم می‌شود با مردم گپ بزنم. از بین توده‌ها برآمدم. بچه دهقان هستم. در یک گنبد گلی کلان شدم. درو کردم و قلوه کردم و کارگر بودم. چرا امروز به داد و مشکل مردم رسیده نمی‌توانم … می‌گویند چرا به دفتر کارم نمی‌روم؟ وقتی صلاحیت کاری نداشته باشی و امضایت اعتبار نداشته باشد، در دفتر چه می‌کنی؟”
بزرگ‌ترین شهرک رهایشی افتتاح شد
محمد اشرف غنی رییس‌جمهور کشور همزمان با افتتاح بزرگترین شهرک رهایشی در کابل گفت: “از قربانیان ملکی نیروهای امنیتی خود به‌گونه‌یی قدردانی می‌کنم که توقع دارند، خانواده‌های شهدای نیروهای امنیتی کشور مسکن ندارند، مجاهدینی که در صف نخست ایستاده‌اند باید متیقن باشند که اگر به شهادت رسیدند، به خانوادۀ‌های‌شان توجه می‌شود.”
رییس‌جمهور از مردم خواست تا با دولت و سکتور خصوصی یکجا شده، مشکلات مسکن را به‌صورت بنیادی حل کنند، تا اصطلاحاتِ، مسکن عرفی، بی‌جا شده‌گان داخلی، انتظار ماه‌ها و سال‌ها برای به دست‌آوردن زمین، از بین برود.
آقای غنی نبودِ هماهنگی میان مردم، دولت و سکتور خصوصی، موجودیت فساد، عدم تعهد، جدی نه‌انگاشتن وقت و موجودیت فرهنگ باداری را از چالش اصلی در کشورش دانست و از مردم خواست که با بخش خصوصی و دولت همکاری کنند.
همزمان با این، سید سادات منصور ناری، وزیر شهرسازی و مسکن در این نشست بیان داشت: وزارت شهرسازی و مسکن سال ۱۳۹۵ را سال تطبیق و عمل نام‌گذاری کرده است، بناً از آغاز سال تا اکنون مردم افغانستان شاهد آغاز کار ساخت قصر دارلامان، بهره‌برداری پروژۀ خواجه رواش و خوشحال خان، نهایی ساختن پروژۀ مسکونی امارات متحدۀ عربی، افتتاح پروژه‌های آب‌رسانی و غیره پروژه‌ها بوده‌اند.
آقای نادری افزود: پروژه ساخت شهرک خواجه رواش یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های اعمار مسکن در سطح کشور است و وزارت شهرسازی در تکمیل این پروژه با موانع همچون موجودیت ده‌ها قرارداد سوال‌برانگیز و فساد اداری و شرکت‌های که کارها را نیمه‌تمام گذاشته‌اند مواجه بوده است.
وزیر شهرسازی اظهار داشت: این شهرک سهولت‌های لازم از قبیل تصفیه‌خانه‌های معیاری، پارک‌های تفریحی، مارکیت‌ها و… را نیز در خود دارد؛ کمبودی‌های که باقی مانده مانند مسجد جامع را نیز در آیندۀ نزدیک تکمیل می‌سازیم.
وزیر شهرسازی و مسکن از وزارت‌های معارف، صحت عامه و کار و امور اجتماعی خواست تا در قسمت ساخت‌وسازی مکاتب، کودکستان‌ها و شفاخانه‌ها در این شهرک با وزارت شهرسازی و مسکن همکاری کنند.
در سویی دیگر، خان‌جان الکوزی معاون هیأت مدیرۀ اتاق تجارت و صنایع افغانستان و نمایندۀ سکتور خصوصی در این نشست گفت: سکتور خصوصی و اتاق‌های تجارت حاضر است تا با دولت به‌صورت مشترک کار کنند. ما در کشور سرمایه و امکانات کافی در اختیار داریم، اما دولت با مدیریت درست باید موانع فرار راه ما را بر دارد.
آقای الکوزی خطاب به رییس‌جمهور افزود: “امنیت یکی از مشکلات درشت و جدی سکتور خصوصی و سرمایه‌گذاران است که امیدواریم شما به‌عنوان سرقمندان اعلی قوای مسلح به این مشکل به‌صورت بنیادی رسیده‌گی کنید.”
آسان‌سازی قوانین برای از بین‌بردن بروکراسی و اولویت بخشیدن به کسانی که با تیم تخنیکی و مسلکی مجهزاند از خواست‌های است که آقای الکوزی روی آن انگشت می‌گذارد و می‌گوید، سکتوری خصوصی با مشکلات اداری دست و پنجه نرم می‌کند که باید در این قسمت رییس‌جمهور سهولت‌هایی را فراهم کند.
آقای الکوزی از رییس‌جمهور خواست تا بورد مشورتی‌یی از سرمایه‌داران و تجاران را با همکاری وزارت مالیه در اتاق تجارت و صنایع ایجاد کند تا از این طریق، با سرمایه‌داران بزرگ در قسمت رفع مشکلات خود به‌مشورت و تبادل نظر بپردازند.
پروژۀ رهایشی خواجه رواش در سال ۱۳۹۱ تهداب گذاری گردید که ساحۀ چهل هکتار زمین را احتوا می‌کند. این پروژه ۷۸ بلاک و ۲۰۱۴ باب اپارتمان رهایشی دارد که در دو بخش (VIP) و عادی ساخته شده است.
گفته می‌شود که امور ساختمان این پروژه با هزینۀ ۶٫۳ میلیارد افغانی از جانب شرکت‌های ساختمانی داخلی و با نظارت وزارت شهرسازی و مسکن به پیش برده شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.