گرامی‌داشت از سالروز شهادت قهرمان ملی در دانشگاه استاد ربانی

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۸ سنبله ۱۳۹۵

از هفته شهید و پانزدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی کشور شهید احمدشاه مسعود در دانشگاه استاد برهان‌الدین ربانی گرامی‌داشت به عمل آمد.
در این مراسم که روز سه شنبه(۱۶ سنبله) برگزار شده بود، سخنرانان، با بررسی ابعاد شخصیت قهرمان ملی گفتند: بعضی‌ها می‌جنگند تا نام‌شان mandegar-3ثبت تاریخ شود، اما مسعود با مبارزه خسته‌گی ناپذیر کشورش را از چنگ ابر قدرت جهان بیرون کشید و مردمش را از یوغ برده‌گی آزاد کرد.
استادان دانشگاه شهید مسعود را مرد تکرارناشدنی تاریخ افغانستان خواندند و جوانان را به ادامه راه و آرمان او تشویق کردند.
در این همایش، غلام‌دستگیر خاوری، معاون علمی و سرپرست دانشگاه تعلیم و تربیه استاد ربانی، نقش و جایگاه مسعود را در زمان جهاد و مقاومت بارز و ارزنده خواند.
او گفت: بعضی‌ها می‌جنگند تا نام‌شان ثبت تاریخ شود؛ اما مسعود مبارزه کرد تا مردمش آزاد زنده‌گی ‌کنند و به صلح و ثبات دست پیدا کنند.
به باور این استاد دانشگاه: آزادی و دموکراسی امروز را ما مدیون جان‌فشانی‌های شهید مسعود و سایر شهدای دوران جهاد و مقاومت افغانستان هستیم.
استاد دستگیر تأکید کرد: شهید مسعود در برابر بی‌عدالتی ایستاد و تا پای جان مبارزه کرد تا ما و شما امروز بتوانیم آزاد زنده‌گی کنیم.
با این حال، عبدالصمد مشتاق یکی از استادان دانشگاه استاد ربانی گفت: وظیفه تمام مردم افغانستان و به ویژه جوانان است که شهدا و کسانی مانند شهید مسعود را که برای ما آزادی آوردند و غرور آفریدند، ارج‌ نهند.
این استاد دانشگاه همچنان گفت: در شرایط سیاسی و اجتماعی فعلی که وضعیت فوق‌العاده شکننده است، ما باید مناسبات‌های خاص این چنینی را تجلیل کنیم تا سبب ایجاد وحدت میان اقوام مختلف گردد.
شجاع خراسانی استاد دیگر دانشگاه استاد ربانی، مسعود را مرد استثنایی تاریخ معاصر افغانستان خواند.
استاد خراسانی گفت: اخلاص من به مسعود بزرگ به این خاطر است که این چهره خط فاصل میان ایدیوژی تمامیت‌خواه و دین بود.
به باور این استاد دانشگاه: امروز ما نه از یک چهره و از یک شخصیت؛ بل از یک اسطوره و یک خط فکری و آرمان تجلیل می‌کینم.
او تأکید کرد: امروز مردم و به ویژه جوانان و دانشجویان ما سخت به اندیشه و فکر قهرمان ملی محتاج اند. به جز تجلیل‌کردن و ادامه راه او چاره دیگری نیست، مخصوصاً در جامعه ما که با مشکلات زیادی مواجه هستیم.
با این حال، امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی در این مراسم گفت: مسعود شهید همیشه در کنار سرزبازانش در جبهه حضور داشت.
او تأکید کرد: رهبر باید در زمان شکست وقار خود را حفظ کند؛ اما امروز ما شاهد هستیم که با یک فشار اندک، وقار رهبران می‌شکند.
به گفته وی: امروز از سربازان خود می‌خواهیم با دست خالی سینه سپر کنند؛ ولی وقتی رهبر ما به میدان نبرد تشریف می‌برند، برای تأمین امنیت ایشان، تمام منطقه را حتا خالی از پرنده‌ها می‌کنیم.
صالح همچنان گفت: اما زمانی‌که قهرمان ملی متوجه می‌شد، روحیه سربازان‌اش ضعیف شده، خود به میدان نبرد می‌رفت و با آنان غذا می‌خود.
او با انتقاد گفت: ما همواره به یک بخش افکار اعتقادی آمر صاحب توجه کردیم و بخش دیگر افکار او دست نخورده باقی مانده است.
رییس پیشین امنیت ملی افزود: از جوانان می‌خواهم در مورد جزییات رهبری آمر صاحب تحقیق کنند؛ زیرا او همواره از وضعیت پیش‌بینی بسیار دقیق داشت.
در همین حال، رحمت‌الله بیژن‌پور مشاور نماینده خاص رییس جمهور، مسعود را نازنین مردی خواند که به گفته او، سال‌های طولانی برای آزادی افغانستان مبارزه کرده و در نهایت به شهادت رسید.
بیژن‌پور، مسعود را در زمره ‌مردان بزرگ تاریخ دانسته افزود: در صد سال پسین، شاید ده مرد بزرگ ثبت تاریخ باشد که یکی از آنان مسعود قهرمان است.
به باور او، مسعود مردی بود که با مبارزات طولانی و خسته‌گی‌ناپذیرش کشور را از چنگ ابر قدرت جهان بیرون کشید و مردمش را از یوغ برده‌گی آزاد کرد.
بیژن‌پور همچنان گفت: مسعود غنیمتی بود که ما در هزار سال پسین داشتیم، او یکی از شخصیت‌های بزرگ اسلام و یکی از شخصیت‌های نظامی بسیار عالی بود؛ بنابراین باید داوری در مورد این مرد بزرگ اندیشمندانه صورت گیرد.
در هفته گذشته برنامه‌های مختلفی به مناسبت سالروز شهادت قهرمان ملی و هفته شهید در کشور برگزار شده بود

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.