شبکه حقانی: در مذاکرات صلح پیرو ملاعمر هستیم

- ۲۴ عقرب ۱۳۹۱

یکی از فرماندهان ارشد شبکه حقانی روزسه‌شنبه گفت: این شبکه تنها تحت نظارت رهبران طالبان با امریکا مذاکرات صلح انجام می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این انعطاف‌پذیری نادر از سوی این فرمانده مخالفان مسلح در حالی مطرح شده که شبکه حقانی قصد دارد تا با اعمال فشار علیه نیروهای غربی، هدف خود را برای ایجاد یک کشور اسلامی پیگیری کند.
شبکه حقانی که در مناطقی مرزی میان پاکستان و افغانستان عملیات انجام می‌دهد، در بیانیه‌یی اعلام کرد که بخشی از طالبان افغانستان است و باید در هرگونه روند صلح شرکت داده شود.
این فرمانده شبکه حقانی که خواست نامش فاش نشود، امریکا را به رفتاری «فریب‌کارانه» در انجام مذاکرات صلح و تلاش برای جدایی شبکه حقانی و طالبان متهم کرد. وی همچنین در مصاحبه‌یی تلفنی به خبرگزاری رویترز گفت: چنانچه شورای مرکزی
که تحت ریاست ملا عمر، رهبر طالبان است، تصمیم بگیرد تا مذاکراتی را با امریکا انجام بدهد، ما نیز از این مذاکرات استقبال می‌کنیم.
امریکا شبکه حقانی را در ماه سپتامبر سال جاری به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کرد؛ اقدامی که فرماندهان این شبکه آن را ضربه‌یی برای عدم موفقیت تلاش‌ها برای دستیابی به صلح در افغانستان از سوی واشنگتن می‌دانند.
شبکه حقانی یکی از بزرگترین چالش‌های امنیتی برای باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا محسوب می‌شود چرا که وی به دنبال ایجاد ثبات در افغانستان پیش از خروج نیروهای امریکایی در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی است.
این فرمانده شبکه حقانی در ادامه افزود: این گروه شبه‌نظامی از انتخاب مجدد اوباما به عنوان رییس جمهوری امریکا خرسند است، اما افزایش حملات علیه ما تنها باعث می‌شود نیروهای امریکایی‌ بیشتری پیش از خروج از افغانستان کشته شوند.
نیروهای امریکایی هم‌اکنون نیز از لحاظ مالی و انسانی، خسارات جبران‌ناپذیری در افغانستان دیده‌اند.
طالبان نیز در ماه مارچ سال جاری میلادی اعلام کرد که مذاکرات صلح با امریکا را به حالت تعلیق درآورده است.
یکی از مقام‌های ارشد افغان که درخصوص مذاکرات سازش با طالبان مطلع است نیز هفته گذشته اعلام کرد دولت کابل در مذاکرات مستقیم با طالبان ناکام مانده و تا پیش از سال ۲۰۱۴ به پیشرفت قابل ملاحظه‌یی دست پیدا نخواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.