افغانستان هند را انتخاب کرد

گزارشگر:شنبه 27 سنبله 1395/ مجیدی - ۲۶ سنبله ۱۳۹۵

محمداشرف‌غنی رییس‌جمهور افغانستان در جریان سفر دو روزه‌اش به هند گفته است که روابط میان افغانستان و هند به زیان هیچ کشوری نیست و نباید کسی از گسترش آن احساس ترس و نگرانی داشته باشد.
محمد اشرف‌غنی افزوده است که دوستی و مناسبات افغانستان و هندوستان بر منافع و اصول دو کشور استوار است.
mandegar-3هم‌چنان، رهبران افغانستان و هند در دیدارهای جداگانه در رابطه به همکاری‌های اقتصادی، امنیت و ثبات منطقه، چگونگی کمک‌های هند به افغانستان در عرصه انکشافی و گسترش مناسبات میان دو کشور، بحث و تبادل نظر کردند.
مودی و غنی، تروریسم را خطر مشترک منطقه دانسته، تأکید کردند که کشورهای منطقه باید بدون استثنا در زمینۀ از بین بردن تروریسم و تأمین امنیت و ثبات منطقه و گسترش همکاری‌های اقتصادی مشترکاً کار کنند.
در این سفر چندین موافقت‌نامه همکاری میان رییس‌جمهور و نخست وزیر افغانستان و هند به امضا رسید.
آقای غنی بنابر دعوت رسمی ناریندرا مودی، نخست وزیر هند در رأس هیات عالی رتبه دولتی به هند رفته بود.
نریندرا مودی، نخست وزیر هند در نخستین دیدار با آقای غنی اعلام کرد که کشورش یک میلیارد دالر به افغانستان به صورت بلاعوض کمک می‌کند.
از سویی هم، محمداشرف‌غنی کمک و همکاری هند به افغانستان را از اینکه در بهبود زنده‌گی مردم تغییر مثبت به وجود آورده است، موثر دانست.
نارندرا مودی نخست وزیر هند نیز گفت که کشورش با افغانستان در بخش‌های آموزش و پرورش، حکومت‌داری الکترونیکی و ساخت زیربناها به ارزش یک میلیارد دالر کمک خواهد کرد. گفته شده است که این کمک‌ها به شکل پروژه نه بلکه به اساس برنامه‌های ملی انکشافی افغانستان به مصرف خواهد رسید و هیأتی به سطح وزرا در رابطه به جزییات مصرف موثر آن کار خواهد کرد.
محمداشرف‌غنی رییس جمهور کشور با ابراز قدردانی از کمک‌های هند به افغانستان گفت: یک بخش این کمک در زمینۀ بهبود کیفیت آموزش‌های حرفه‌یی و بازگشت باعزت مهاجرین به وطن به مصرف خواهد رسید .
آقای غنی بیان داشت که موقعیت استراتژیک افغانستان و فرصت‌های خوب سرمایه‌گذاری در افغانستان، نه تنها برای افغانستان بلکه برای تمام منطقه مفید تمام می‌شود.
به گفتۀ او: نسبت به هر زمان دیگر، شرایط بهتر همکاری‌های اقتصادی منطقه‌یی مساعد شده است و مثال خوب آن پرواز انتقال اموال بازرگانی از افغانستان به هندوستان می‌باشد که در هر هفته سه مرتبه صورت می‌گیرد.
آقای غنی از هند منحیث دوست خوب افغانستان یاد کرده، گفت که دوستی افغانستان و هند دوام‌دار خواهد بود. به گفتۀ او: زیرا بنیاد آن بر منافع مشترک و مناسبات نیک دولت‌های دو کشور استوار است.
آقای غنی تأکید کرد که دوستی هند با افغانستان، دوستی واقعی و عملی است.
او افزود: روابط میان افغانستان و هند به زیان هیچ کشوری نیست و نباید کسی از گسترش آن احساس ترس و نگرانی داشته باشد.
محمد اشرف غنی در بخش دیگری از سخنان خود گفته است که دوستی و مناسبات افغانستان و هندوستان بر منافع و اصول دو کشور استوار است.
رییس جمهور گفته است که روابط افغانستان و هند نسبت به هر زمان دیگر بسیار نزدیک شده است و این دو کشور از طریق همکاری‌های دو جانبه، مردمان دو کشور را بیشتر از پیش نزدیک ساخته و همدردی آنانرا بیشتر ساخته است.
آقای غنی عصر روز چهارشنبۀ هفتۀ گذشته (۲۴ سنبله)، در انستیتوت مطالعات و تحلیل‌های دفاعی هند سخنرانی می‌کرد، تروریزم را تهدید مشترک برای جهان و منطقه خواند.
آقای غنی گفته است که تروریسم نه تنها برای افغانستان بلکه برای تمام منطقه تهدید مشترک و میان مدت است.
وی بیان داشته که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در خط مقدم مبارزه در برابر تروریسم قرار دارند و با شجاعت و دلیری علیه آنها می جنگند.
او افزوده که از برکت فداکاری و دلیری آنان، جهان قانع گردید که برعلاوه همکاری‌ها در عرصه انکشافی، در زمینه نظامی نیز به کمک و همکاری خویش با افغانستان ادامه می‌دهد.
آقای غنی گفت: جنگ کنونی در افغانستان، جنگ داخلی نیست، بلکه جنگ تحمیلی از سوی دیگران می‌باشد .
رییس‌جمهور محمداشرف‌غنی گفته است که تروریسم خوب و بد وجود ندارد و نه هم قوم، زبان و مذهب را می‌شناسد، به‌خاطری‌که تروریستان به هیچ دین و قانون احترام ندارند.
آقای غنی بیان داشته که تروریستان از دین مقدس اسلام برای رسیدن به اهداف شوم شان منحیث ابزار استفاده می کنند اما به آنان اجازه داده نخواهد شد که اعمال ضد بشری و اسلامی خویش را به عنوان دستورات دین تعبیر کند.
اعمار بند دوستی افغان- هند(سلما)، سرک دلارام- زرنج، ساختمان شورای ملی، قصر ستوری و بندرچابهار از کمک‌های بارز هند به افغانستان گفته و در چند سال پسین عملی شده است.
هُشدار پاکستان
سفر آقای غنی و تعهدات هر دو کشور در مبارزه با تروریسم و ادامۀ همکاری‌ها خشم پاکستان را به همراه شده است.
نفیس ذکریا، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان، در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها گفته است که کشورش نمی‌خواهد در مورد نزدیکی افغانستان و هند تبصره کند، اما هُشدار داد که اگر هند از قلمرو افغانستان، منافع پاکستان را هدف قرار دهد، اسلام آباد خاموش نخواهد ماند.
به‌گفتۀ آقای ذکریا: خاک افغانستان نباید توسط هند بر ضد منافع پاکستان استفاده شود. اگر به وقایع گذشته نظر انداخته شود، چندین بار نگرانی خود را در مورد عناصری بیان کردیم که از خاک افغانستان به منظور ضرر رساندن به منافع پاکستان استفاده می کنند تا پاکستان را با بی ثباتی مواجه سازند.
آقای ذکریا هم‌چنین گفت که پاکستان به کسی اجازه نمی‌دهد تا از قلمرو آن کشور بر ضد کشور دیگری استفاده کند و در عین حال، اجازه نخواهد داد تا از یک کشور خارجی بر ضد منافع پاکستان استفاده صورت گیرد.
انتخاب هند
دولت پیشین افغانستان در چهارده سال مأموریت خویش نتوانست سیاست واضح و روشن در قبال پاکستان اتخاذ کند.
یک روز اسلام‌آباد برادر ناتنی و روز دیگر دشمن جان افغانستان محسوب می‌شد.
۲۱ بار سفر رییس جمهور پیشین به این کشور کوچکترین تأثیر مثبتی در بهبود روابط میان دو کشور برجا نگذاشت.
حالا کابل تحت رهبری جدید تصمیم گرفته است که روابط خویش را با اسلام آباد واضح سازد.
گسترش کم سابقه روابط با دهلی نشان می دهد که دیگر کابل به اسلام آباد دل نخواهد بست و از این کشور خواستار صلح و ثبات نخواهد شد.
این اقدام با استقبال برخی کارشناسان کشور مواجه شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.