رونمایی برخی آثار شهید برهان‌الدین ربانی

گزارشگر:هارون مجیدی/ یک شنبه 28 سنبله 1395 - ۲۷ سنبله ۱۳۹۵

mandegar-3سومین همایش برخی از کتاب‌های پروفیسور برهان‌الدین ربانی، رهبر جهاد و مقاومت مردم افغانستان و رییس‌جمهور پیشین، رونمایی شد.
در این برنامه، شمار زیادی از جوانان، اعضای مجلس، مجاهدین، استادان دانشگاه و دانشجویان اشتراک داشتند.
سخنرانان این همایش تأکید کردند که استاد شهید در کنار حکومت‌داری و سیاست پیشه‌گی، فرصت‌هایی را که در اختیار داشت برای آموزش، مطالعه و نوشتن می‌گذشتاند.
در این همایش شش اثر استاد شهید رونمایی شد. سخنانی از مرشد روشن ضمیر، پیغام رهبر، نگاهی به آثاری از استاد شهید، شمارۀ پنجم خط رهبر، ترجمۀ اثر معالم فی الکفاح و دِ رهبر پیغام، از کتاب‌هایی اند که طی یک سال گذشته از سوی مرکز تدوین آثار استاد شهید به چاپ رسیده است.
واقف حکیمی، سخنگوی جمعیت اسلامی افغانستان که در این برنامه در پیوند به کارهای فکری شهید ربانی صحبت می‌کرد، گفت: استاد ربانی با وجود مصروفیت‌هایی که در دوره‌های مختلف داشت، بازهم به مطالعه و نوشتن می‌پرداخت.
به‌گفتۀ او: پروفیسیور برهان‌الدین ربانی از جمله کسانی بود که پیوسته در پهلوی مبارزات گرم، حمل سلاح و پرداختن به مباحث سیاسی از تعلیم و حکمت و نوشتن غافل نبود.
به‌گفتۀ آقای حکیمی: با نگاهی گذرا به شماری از نوشته‌ها و سخنرانی‌های استاد، مخاطب پی می‌برد که او با دید جامعه‌شناختی و انسان‌شناختی به قضایا می‌نگریسته و شناخت ژرفی از مناسبات و عملکردهای جاری در دوره‌های مختلف، داشته است.
از سویی هم، فضلی آماج رییس مرکز تدوین آثار استاد شهید در بارۀ دانش و بلاغت رهبر جهاد و مقاومت کشور می‌گوید: اگر در مراحل مختلف به سخنرانی‌های استاد شهید گوش بدهید، موارد تکراری نمی‌یابید و پی خواهید برد که او از حافظۀ قوی و دانش وسیع بهره داشت.
عنایت الله خلیل هدف، استاد دانشگاه که در این همایش صحبت می‌کرد، در کنار بیان این‌که چاپ این کتاب‌ها برای رسانش مباحث فکری استاد ربانی کافی نیست، گفت: توقع این است تا نهادهای زیادی برای تبیین بیشتر و بهتر درس‌ها جهاد و مجاهدان به میان آید تا نسل امروز از این داشته‌ها بهره ببرند.
ناصر شفیق، استاد دانشگاه که در پیوند به کارنامۀ شهید استاد ربانی صحبت می‌کرد، در بخشی از سخنانش با اشاره به دیدگاه‌های استاد در قسمت آوردن و تأمین صلح گفت که باید از پیامهای او برای آوردن صلح در کشور به‌صورت گسترده استفاده برده شود.
به‌گفتۀ او: رهبر جهاد و مقاومت رهبر دلسوز بود و همواره برای آسودهگی مسلمانان تلاش می‌کرد.
پروفیسور برهان‌الدین ربانی در بیست و نهم شهریور/سنبلۀ۱۳۹۰ در اثر یک انفجار انتحاری در منزلش به شهادت رسید.
در زمان انفجار بمب، شماری از اعضای شورای عالی صلح افغانستان در منزل او با دو نفر از اعضای طالبان در حال گفت‌وگو بودند که یکی از نمایندهگان طالبان، مواد منفجره‌یی که در دستارش پنهان کرده بود را منفجر کرد.
گفتنی است که مرکز تدوین آثار استاد شهید از پنج‌سال به این‌سو همه سال اثرهای استاد شهید را گردآوری و تدوین می‌کند و طی چهار سال گذشته نیز چندین اثر رهبر جهاد و مقامت مردم افغانستان رونمایی شده است.
آموختنی‌های در مسیر انقلاب اسلامی، محمد(ص) نخستین مربی و آموزگار بشریت، سکوت وحشت‌ناک، استقلالیت انقلاب، خط رهبر جلد اول، دوم، سوم، چهارم، همگام با خورشید و قیام توفنده عنوان شماری از کتاب‌های از استاد شهید و یا در پیوند به کارنامۀ او است که تا حال به نشر رسیده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.