مارشال فهیم در کنفرانس بین‌المللی هفتۀ صلح و وحدت ملی: صلح با خیرات طلبیدن به‌دست نمی‌آید احمد ولی مسعود: طالبان، القاعده و آی‌اس‌آی یک پیکر هستند

- ۰۱ میزان ۱۳۹۱

معاون اول ریاست‌جمهوری به طالبان و تروریستان هشدار داده است که برپایی دوبارۀ نظام سیاه و تاریک آن‌ها در افغانستان، خواب و خیالی بیش نیست.
حکومت افغانستان روز گذشته، کنفرانس بین‌المللی‌یی را زیر نام «هفتۀ صلح و وحدت ملی» در کابل برگزار کرد. در این کنفرانس بین‌المللی به شمول مقام‌های دولت افغانستان، نماینده‌گان شماری از کشورهای خارجی شرکت کرده بودند.
مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان در این کنفرانس گفت: «من معتقد هستم که دیگر به هیچ صورت افغانستان به گذشته برنمی‌گردد. طالبان و تروریستان این را بدانند که دیگر بر افغانستان تسلط پیدا کرده نمی‌توانند و آن نظام تاریک و سیاه ظالمانه خود را هیچ ممکن نیست که حاکم بسازند و این یک خواب و خیال است».
معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان گفت که مردم و جامعه جهانی، شناخت گسترده‌یی از طالبان و اهداف این گروه دارند و دیگر هرگز به این گروه اجازه برگشت نخواهند داد.
مارشال فهیم گفت دولت افغانستان تمام تلاش‌های خود را برای تامین صلح در افغانستان انجام می‌دهد؛ اما در صورتی‌که گروه‌های جنگ‌طلب به صلح تن ندهند، نیروهای افغان با آن‌ها خواهند جنگید تا به صلح راضی شوند.
مارشال فهیم تصریح کرد صلح با «خیرات طلبیدن» به‌دست نمی‌آید و دولت باید از موضع اقتدار با مخالفان مسلح وارد گفت‌وگو شود. او افزود: «اگر دولت افغانستان یک محوریت بزرگ را تشکیل ندهد و از یک قوت و نیروی قوی برخوردار نشود، طرف مقابل به هیچ‌وجه به صلح آماده نیست و ما با خیرات‌طلبی صلح را در افغانستان آورده نمی‌توانیم و این به خیر مردم افغانستان نیست».
دولت افغانستان در چهارسال اخیر بیشترین تلاش خود را برای تامین صلح انجام داده است؛ اما این تلاش‌ها تاکنون نتیجه‌یی نداده است.
آقای فهیم از کشورهای منطقه در زمینۀ تامین صلح در افغانستان کمک خواست و  همچنان گفت در صورتی‌که کشورهای منطقه برای تامین صلح در افغانستان همکاری نکنند، خود این کشورها نیز ناامن خواهند شد. او افزود: «از همین‌جا اعلام می‌کنم که امنیت و آرامش کشورهای منطقه در گروِ آرامش و امنیت افغانستان است. اگر کشورهای منطقه در آوردن صلح در افغانستان از ته دل همکاری نکنند، آن‌ها هم در بدبختی غرق خواهند شد».
در همین حال، احمد ولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید مسعود نیز در این کنفرانس بین‌المللی گفته است که طالبان طی ۱۸ سال گذشته هیچ‌گاهی به مذاکره و صلح حاضر نشده‌اند و در آینده هم نخواهند شد.
به گفتۀ رییس عمومی بنیاد شهید مسعود، در ده سال گذشته سیاست‌های مداراجویانه و ملتمسانه آقای کرزی در برابر طالبان، این گروه دهشت‌افکن را تقویت کرده است.
به باور احمد ولی مسعود، طالبان، القاعده و آی‌اس‌ای یک پیکر هستند و منافع مشخص خود را دنبال می‌کنند؛ آن‌ها اهداف بسیار کلان جهانی دارند و هیچ‌گاهی با عذر و زاری حکومت افغانستان، به صلح تن نخواهند داد.
به گفتۀ آقای مسعود، طالبان سالانه ۲۵۰ میلیون دالر از مواد مخدر و صدها میلیون دالر از کشورهای خارجی به‌دست می‌آورند. از سویی هم، او گفته که پاکستان ۶۴ سال است که سیاست خشونت و استراتژی جنگ و خشونت را در مقابل افغانستان پیش گرفته و امکان دارد ۶۴ سال دیگر نیز این سیاست را دنبال کند.
رییس عمومی بنیاد شهید مسعود گفته است که در ابتدا خود افغان‌ها باید دست به کار شوند و یک صلح بین‌الافغانی را ایجاد کند و سپس از موضع قدرت و قوت با طالبان و آی‌آس‌آی وارد گفت‌وگو و مذاکره شوند.
عبدرب الرسول سیاف یکی از رهبران جهادی، در این کنفرانس گفت: در صورتی‌که طالبان حاضر به گفت‌وگو نشوند، جامعۀ جهانی باید دولت افغانستان را برای سرکوب این گروه یاری کند.
آقای سیاف گفت اگر طالبان حاضر به گفت‌وگو شوند، پاکستان گروه دیگری را برای ناامن کردن افغانستان آماده می‌کند. او افزود: «اگر مشکل ما تنها با ملا عمر می‌بود، زنخش (چانه) را گرفته می‌آوردیم. با طالبان می‌بود، زنخ‌شان را می‌گرفتیم و عذر می‌کردیم؛ مگر مشکل افغانستان با این حل نمی‌شود. اگر این‌ها بیایند نیز مشکل ادامه پیدا می‌کند».
در این کنفرانس نماینده‌گان کشورهای مختلف جهان گردهم آمدند تا نظریات و تجربه‌های شان را به هدف دریافت راه‌های مناسب تامین صلح دایمی در افغانستان، شریک بسازند.
از سوی دیگر صلاح الدین ربانی رییس شورای عالی افغانستان می گوید، این شورا برنامه های تازه‌یی را به منظور آوردن صلح در کشور آغاز کرده و کنفرانس امروز جز این برنامه است.
آقای ربانی نیز نقش کشورهای جهان به خصوص کشورهای منطقه را در این راستا مهم توصیف کرد و گفت که با برقراری ثبات در افغانستان منطقه نیز از تهدید تروریزم رهایی خواهند یافت:
«ما نیز باور داریم که صلح در افغانستان به همکاری جهانی به ویژه منطقه‌یی نیاز جدی دارد.
اگر این همکاری جدی صورت نگیرد، به یقین بحران بی‌ثباتی، بد امنی و وضعیت اسفبار که اکنون در افغانستان و دور و برما حاکم است، بیشتر دامن گسترانیده و جاهای دیگر را نیز خطرناکتر از قبل در کام خود فرو می‌برد.»
در کنفرانس بین‌المللی به مناسبت هفتۀ صلح و وحدت ملی در کابل، برخی از سران احزاب مذهبی و سیاسی پاکستان نیز دعوت شده بودند.
اما مولانا سمیع الحق، مولانا فضل الرحمان و نوازشریف نخست وزیر پیشین پاکستان از شرکت در این کنفرانس خود داری کرده‌اند.
محمودخان اچکزی رهبر حزب عوامی نشنل پاکستان که در این کنفرانس شرکت داشت، گفت که مداخلات کشورهای همسایه در افغانستان سابقۀ طولانی دارد.
آقای اچکزی به مداخلات حکومت‌های سابق پاکستان در امور افغانستان اشاره کرده و تاکید کرد که تمام کشورهای جهان به استقلال و حاکمیت این کشور باید احترام داشته باشند.
حکومت افغانستان، کنفرانس بین‌المللی «هفتۀ صلح و وحدت ملی» را به مناسبت نخستین سالروز شهادت استاد برهان‌الدین ربانی رهبر جهاد و مقاومت مردم افغانستان گرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.