برنامۀ تصفیۀ سلطان‌زوی چیست؟

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۰ عقرب ۱۳۹۸

داوود سلطان‌زوی، عضو ارشد ستاد انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری محمداشرف غنی اخیراً در یک مصاحبۀ تلویزیونی تلویحاً مجاهدین به‌ویژه اعضای تیم «ثبات و همگرایی» را مخاطب قرار داده و گفته است که آنان با «تذویر» و «فریب» به قدرت رسیده اند. او در این مصاحبه می‌گوید که در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای «تصفیۀ» آنان از بدنۀ حکومت و قدرت صورت گرفت، اما این تلاش‌ها ناکام بوده است.
mandegarاو در این مصاحبه می‌گوید: «یکبار این‌ها در چهاریکار جلسه کردند و به فریب و نیرنگ ‌به کابل آمدند و قدرت را به دست گرفتند. آن‌قدر برگرده‌های مردم فشار آوردند که طالبان از آن ظهور کرد! ۱۸ سال قبل بازور B52 برای یک مدت کوتاه قدرت را به دست گرفتند. چندین سال است ما تلاش داریم تا دوایر دولتی را از وجود این‌ها تصفیه کنیم، تصفیه کرده نمی‌توانیم».
آقای سلطان‌زوی در این مصاحبه چنین وانمود می‌کند که در صورت به قدرت رسیدن تیم دولت‌ساز در انتخابات، چهره‌های غیرمتحد و در مجموع تمام چهره‌هایی که از تیم دولت‌ساز در انتخابات به طور مستقیم و غیرمستقیم حمایت نکردند، در حکومت و دولت جا نخواهند داشت. این سخنان آقای سلطان‌زوی، اما در روزهای اخیر میان کاربران شبکه‌های اجتماعی جنجال‌برانگیز شد. برخی گفته‌های آقای سلطان‌زوی را «مانفیست» تیم دولت‌ساز عنوان کردند و برخی هم از او قهرمان ساختند. در این میان، حتا شماری از اعضای دستۀ انتخاباتی محمداشرف غنی هم گفته‌های آقای سلطان‌زوی را نکوهش کردند.
محمداکرام اندیشمند، نویسنده و تاریخ‌نگار در واکنش به گفته‌های آقای سلطان‌زوی در صفحۀ رسمی فیسبوکش نوشته است که این نظریات از سوی نمایندۀ تیم «دولت‌ساز»، توضیح برنامۀ این تیم و اشرف غنی است. آقای اندیشمند برنامۀ آقای غنی و تیمش را «تصفیه» خوانده و افزوده است که سخنان سلطان‌زوی «عمق کینه و نفرت‌پراکنی» از آدرس «غنی و تیم» او را در جامعۀ افغانستان منعکس می‌سازد. به باور این نویسنده: «این نظریات حکایت از آن دارد که سلطان‌زوی‌ها چه افکار جنایت‌گرانه‌یی را برای افغانستان در سر می‌پرورانند».
برنا صالحی، عضو دستۀ انتخاباتی دولت‌ساز در صفحۀ رسمی فیسبوکش نوشته است که آقای سلطان‌زوی تاریخ را «سرچپه» خوانده است. آقای صالحی در یادداشتش گفته است، این دومین‌بار است که آقای سلطان‌زوی «غلط‌های کلانی» را در ارایۀ «دیدگاه خودش» مرتکب می‌شود. برنا صالحی داوود سلطان‌زوی را مخاطب قرار داده و نوشته است: «این حرف خویش شما عظمت قیام یک ملت را به سخره می‌گیرید که فکر کنم این نشان دهندۀ نوعی عقدۀ محرومیت شما از این افتخار ملی و تاریخی است».
این عضو تیم دولت‌ساز گفته است: «وقتی از جلسۀ چاریکار صحبت می‌کنید، منظورتان مقدمات فتح کابل به واسطۀ نیروهای ظفرآفرین ملی به قیادت احمدشاه مسعود بزرگ است که نه به واسطۀ کدام معامله و سازک بازک؛ بلکه در پایان یک مبارزۀ نفس‌گیر ملی و اسلامی حاصل شده است».
در عین حال، فهیم دشتی، روزنامه‌نگار نوشته است که تیم‌های رقیبِ انتخاباتی حق دارند در برابر یکدیگر موضع بگیرند، از یکدیگر انتقاد کنند و حتا بر یکدیگر بتازند؛ اما سلطان‌زوی پا را از این دایره فراتر گذاشته و به مسایل تاریخی پرداخته و این مسایل را با اننخابات ربط داده است.
آقای دشتی در ادامه نگاشته است: «وقتی امثال او در بارها و کاباره‌ها سر از پا نمی‌شناختند، مردم افغانستان در برابر ارتش سرخ جهاد می‌کردند و نتیجۀ آن جهاد، فروپاشی حکومت داکتر نجیب‌الله و به وجود آمدن حکومت مجاهدین بود و گروهی که این جناب از آن یاد می‌کند، در حالی که می‌توانست به تنهایی قدرت را در اختیار بگیرد، تصمیم را به رهبران تنظیم‌های جهادی محول کرد و بر بنیاد تصمیم آن رهبران، حکومت مجاهدین به وجود آمد».
فهیم دشتی آقای سلطان‌زوی را مخاطب قرار داده و افزوده است: این جناب که خود را یک شهروند آگاه می‌داند، باید این‌قدر فهم داشته باشد که اگر مقاومت در برابر طالبان نبود، او و امثالش دیگر خواب برگشت به افغانستان را هم نمی‌توانستند ببینند؛ مگر این‌که سوبۀ پنجم پاکستان بودن را قبول می‌کردند یا حاکمیت طالبان را.
عبدالمنان دهزاد، نویسنده و استاد دانشگاه نیز در صفحۀ فیسبوکش نوشته است که داوود سلطان‌زوی، پرده از یک «روایت کلانِ تمامیت‌خواهی» برداشت. آقای دهزاد در ادامۀ یادداشتش در مورد این روایت چنین می‌نویسد: «روایتی که از رأس تا قاعدۀ این مملکت را ملکیت شخصی و قومی خود می‌دانند. سلطان‌زوی اولین کسی نیست که خبر از تصفیۀ قومی در ادارات حکومتی می‌دهد، نزده سال پیش از امروز طرح بیرون کردن تاجیک‌ها از قدرت توسط انورالحق احدی، حامدکرزی، زلمی‌ خلیل‌زاد، اشرف غنی احمدزی و علی احمد جلالی مطرح شده بود. آن‌ها این طرح را به «جان آرنو» نمایندۀ ملل متحد سپرده بودند که طی نزده سال همین‌ آدم‌ها در تبانی با امریکایی‌ها قدم‌به‌قدم آن را پیاده کردند».
تیم دولت‌ساز تاهنوز به رسمی در این زمینه دیدگاهی به دست نداده است.
داوود سلطان‌زوی یک دور به عنوان عضو مجلس نماینده‌گان فعالیت کرد و در دور دیگر که به عنوان نامزد از ولایت غزنی در انتخابات شرکت کرده بود، ناکام ماند، اعتراضات زیادی را در پس از ناکامی سازمان‌دهی کرد، اما بعداً معلوم شد که اعتراضات او واهی بوده است.
آقای سلطان‌زوی پس از این ناکامی در یکی از تلویزیون‌ها به عنوان مجری ایفای وظیفه می‌کرد و در انتخابات ۲۰۱۴ به عنوان نامزد وارد شد و بعداً به تیم تحول و تداوم به ریاست محمداشرف غنی پیوست. پس از شکل‌گیری حکومت وحدت ملی، آقای سلطان‌زوی به عنوان مشاور ریاست حکومت وحدت ملی در امور هوانوردی گماشته شد و خانمش به عنوان یکی از مشاوران خانم محمداشرف غنی آغاز به کار کرد.
یکی از مسوولیت‌های سلطان‌زوی در زمان مشاوریتش، انتقال حجاج افغانستان بود که بعدها، سندهایی از وجود فساد او توسط رسانه‌ها افشا شد. سلطان‌زوی تاهنوز راجع به این پروندۀ فسادش چیزی نگفته است. در انتخاباتِ ۶ میزان آقای سلطان‌زوی به عنوان سخنگوی دستۀ انتخاباتی دولت‌ساز مسوولیت گرفت و تاهنوز از این سمت با رسانه‌ها صحبت می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.