بزرگ نمایی گروه داعش پرژۀ پر درآمد برای ستون پنجم است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 28 سنبله 1395 - ۲۷ سنبله ۱۳۹۵

گروه‌ داعش پدیده‌یی ساخته‌گی است که توسط استخبارات منطقه در تبانی با ستون پنجم بزرگ‌نمایی می‌شود.
برخی از استادان دانشگاه با بیان این مطلب می‌گویند که گروه داعش با نقض برخی از اساسات دینی و اسلامی مورد نفرین مردم قرار گرفته و نمی‌تواند در افغانستان نفوذ کند.
جعفر کوهستانی استاد دانشگاه کابل در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: داعش پدیدۀ ساخته‌گی است و تا هنوز به عنوان یک اندیشۀ سیاسی در افغانستان جایگاه ندارد.
آقای کوهستانی افزود: داعش با نقض کردن برخی از اساسات دینی و اسلامی مورد نفرین مردم قرار گرفته‌است و نمی‌تواند در افغانستان نفوذ خود را گسترش دهد.
به گفتۀ او، هرچند عملیات دولت در برابر داعش در ولایت ننگرهار به پیمانه‌یی که از طرف مسوولان امنیتی ادعا می‌شد وجود نداشت و گروه داعش توانست در این ولایت ساحات زیاد را تحت نفوذ وفعالیت خود در آورد؛ اما گسترش و بزرگ نمایی این گروه به ولایت مختلف در تبانی با ستون پنجم صورت می‌گیرد.
او استخبارات منطقه را در گسترش نفوذ داعش در ولایت ننگرهار دخیل دانسته گفت: برخی افراد معامله‌های پنهانی را با گروهای دهشت‌افگن انجام می‌دهند تا این گروه‌ها را در افغانستان پر نفوذ نشان دهند، در حالی مردم افغانستان در مخالفت با این گروه‌ها قرار دارند؛ اما استخبارات بیرونی در تبانی با ستون پنجمی‌ها داخل نظام برنامه‌های را طرح می‌کنند و از آن سود هنگفت مادی دریافت می‌کنند.
او گفت: ناامنی در افغانستان و تقویت گروه‌های هراس افگن در شمال کشور و ضعف مدیریت قوت‌های جنگی افغانستان، دسترسی گروه‌ طالبان به اسلحه ثقیله همه‌نشان می‌دهد که این گروه‌ها فرا تر از مرز‌های افغانستان حمایت مادی می‌شود.
در همین حال باورهای بر این است که برخی از کشورها گروهای دهشت‌افگن را در ولایت شمالی افغانستان حمایت می‌کنند تا از طریق آن روسیه را تهدید کنند و از منایع طبیعی و معادن آن ولایات به عنوان منبع درآمد استفاده ‌کنند.
آقای کوهستانی می‌افزاید که بزرگ نمایی گروه‌های دهشت‌افگن و داعش یک پروژه است که ستون پنجمی‌ها در تبانی با مافیایی بین‌المللی روی آن کار می کنند.
این استاد دانشگاه تأکید کرد افراد در تبانی با شخصیت‌ها در داخل نظام یا در دامنۀ نظام برنامه‌های را طرح می‌کنند که روی یک برنامه‌ اقتصادی بزرگ می‌چرخد و برای فربه کردن سرمایه‌های از آن سود می‌برند.
در همین حال، محمد راد منش معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی می‌گوید: مراکز گروه داعش در ولایت ننگرهار از بین برده شده و ولسوالی‌های کوت و اچین ولایت از وجود گروه داعش تصفیه شده است و در نتیجۀ حملات نیروهای امنیتی، افراد وابسته به داعش به ولسوالی‌های سرحدی ولایت کنر فرار کرده‌اند و در آنجا به تبلیعات می‌پردازند و نیروهای امنیتی در ولایت کنر حملات را به‌راه انداحته اند.
آقای رادمنش افزود که باورها و کار کردهای گروه داعش با فرهنک مردم افغانستان مطابقت ندارد و مردم اجازه فعالیت را به این گروه نمی‌دهد، کشتار فجیعانه کودکان توسط افراد گروه داعش و به‌نکاح درآوردن بانوان شوهر دار که در فرهنگ مردم افغانستان و اسلام مردود است این گروه با در میان مردم منفور قرار داده‌است، بناً مردم افغانستان مخالف باورهای گروه داعش هستند و هیچ‌گاه این گروه نمی‌تواند نفوذ خود را در ولایات مختلف گسترش دهد.
به گفتۀ معاون سخنگوی وزارت دفاع، گروه داعش در ولایات کنر و ننگرهار از طرف نیروهای امنیتی ضربه سنگین خورده‌ است، اما در ولایت بدخشان برخی افراد این گروه به‌خاطر جلب و جذب گماشته شده‌اند که از طرف مردم بیرون رانده می‌شوند.
او گفت: تا حال هفده عملیات در برابر گروه‌های دهشت‌افگن و داعش در ولایات، کندز، بغلان، سرپل، فاریاب، ننگرهار پکتیا، پکتیکا و …، ولایت دور دست راه‌اندازی شده است که شمار زیاد این اعضای این گروه کشته‌شده‌اند.
به گفتۀ او، بیشتر افراد گروه داعش اعضای پیشین گروه طالبان هستند و توسط استخبارات منطقه به داعش نام‌گزاری شده‌اند.
از سویی‌هم، امیرخان یار عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید که گروه داعش در ولسوالی‌های سرحدی ولایت ننگرهار حضور دارند که اخیراً به ولایت کنر گسترش یافته‌است.
آقای یار افزود که ضعف حکومت مرکزی باعث شده است که این گروه در برخی از ولایات کشور نفوذ کند و حملاتی جنگی دولت در برابر گروه داعش در ولایت ننگرهار برای از بین بردن این گروه کافی نبود و باید تصمیم جدی را دولت افغانستان برای نابودی این گروه روی دست بگیرد.
به گفتۀ این عضو مجلس نماینده‌گان، در حال حاضر اوضاع امنیتی برخی از ولسوالی‌های ننگرهار، اچین، کوت و پچیراگام که داعش حضور دارد وخیم است، در این ولسوالی‌ها داعش در برابر طالبان و نیروهای حکومتی می‌جنگد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.