افسرده‌گی هفتاد درصد عامل خودکشی

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ دوشنبه 29 سنبله 1395 - ۲۸ سنبله ۱۳۹۵

مقامات در وزارت صحت عامۀ کشور می‌گویند، ۷۰ درصد افکار خودکشی ناشی از افسرده‌گی، ۲۲ درصد اختلال وسواسی اجباری، ۲۰درصد بابت اختلال اضطراب و ۱۸درصد اختلال روانی پس از صدمه می‌باشد.
وزارت صحت عامۀ کشور از روز جهانی جلوگیری از خودکشی طی کنفرانسی با شعار “تماس گرفتن، مفاهمه کردن و مراقبت‌کردن” تجلیل کرد.
mandegar-3در کنفرانسی که به همین مناسبت در تالار وزارت صحت عامه برگزار گردیده بود، شماری از شهروندان، پزشکان و رسانه‌ها اشتراک کرده بودند.
برگزار کننده‌گان این کنفرانس، هدف از این نشست را کسب حمایت برای جلوگیری از خودکشی و بلندبردن آگاهی دست‌اندرکاران و مردم و راه‌های جلوگیری از آن عنوان کردند.
وزارت صحت عامۀ کشور، بدون ارایۀ آمار، از افزایش خودکشی‌ها درکشور درحالی خبر می‌دهد که براساس یک سروى در سال ٢٠١٢ میلادى، ١٢٠۵ تن در افغانستان دست به خودکشی زده بودند.
در این همایش داکتر احمدجان نعیم، معاون طرح و برنامۀ وزارت صحت عامه گفت: “خودکشی یک معضل اجتماعی است و سکتور صحت به تنهایی قادر به غلبه بر آن نمی‌باشد، بناً هرشهروند بدون در نظر داشت موقف وظیفه‌یی و امکانات کم یا بیش، در قبال خودکشی مسوولیت داشته و می‌توانند نقش موثر درجلوگیری از آن بازی کنند.”
آقای نعیم در ادامه افزود: شعار امسال روز جهانیجلوگیری از خودکشی نشان دهندۀنقش بیشتر شهروندان در قسمتجلوگیریو مراقب از این پدیده است.
بربنیاد مطالعات انجام شدۀ وزارت صحت عامه، ۷۰درصد افکار خودکشی ناشی از افسرده‌گی، ۲۲درصد اختلال وسواسی اجباری، ۲۰درصد بابت اختلال اضطراب و ۱۸درصد اختلال روانی پس از صدمه ارزیابی شده است.
امسال تعداد مجموع مسمومیت‌ها از ۵ شفاخانۀ بزرگ کابل ۲۰۶۱ واقعه و تعداد مجموعی واقعات سوخته‌گی ۹۵۵۵ واقعه توسط سیستم معلومات صحی از سراسر کشور گزارش شده است که این ارقام شامل واقعات تصادفی نیز می‌باشد.
داکتر نعیم اظهار داشت: “براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان صحت جهانی، سالانه حدود یک میلیون تن در جهان بابت عمل خودکشی جان‌شان را از دست می‌دهند که بیشترین سن شیوع آن در سنین نوجوانی و جوانی از سن‌های۱۵ تا ۲۹ ساله‌گی و سنین ۷۰ و بالاتر از آن می‌باشد.
براساس گزارش سازمان صحی جهان که در سال ۲۰۱۴ نشر شد، در سال ۲۰۱۲۱۲۰۵ تن خودکشی کرده و از این میان،۶۴۳ تن آنان زن و ۵۶۲ تن آنان را مردانتشکیل می دهند.”
روز جهانی جلوگیری از خودکشی که همه ساله در ۱۰ سپتامبر و در سراسر جهان برگزار می‌شود، برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به خودکشی و جلوگیری از آن در نظر گرفته شده است. مجمع جهانی جلوگیری از خودکشی (IASP) با همکاری سازمان بهداشت جهانی (WHO) و فدراسیون جهانی سلامت‌روان این روز را میزبانی می‌کنند.
در سال ۲۰۱۱ مراسم این روز در ۴۰ کشور انجام شد و سازمان ملل متحد یک «سیاست‌نامۀجلوگیری از خودکشی» را در دهۀ۱۹۹۰ منتشر کرد که بسیاری کشورها از آن برای جلوگیری از خودکشی پیروی می‌کنند.
کارهای پیچیده و به هم مرتبط و گاه نامعلومی در خودکشی دخیل اند که احساس درد و ناامیدی را در فرد ایجاد می‌کنند. دست‌رسی به ابزار خودکشی به‌ویژه سلاح گرم، سموم و داروها نیز از جمله کارهای خطر به حساب می‌آیند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.