ظهور یک ستارۀ ارزش‌مند از افغانستان در دنیای فوتبال

گزارشگر:چهار شنبه 7 میزان 1395 - ۰۶ میزان ۱۳۹۵

mandegar-3از زمان حضور یولیان ناگلزمن به عنوان سرمربی هافنهایم، چند بازی‌کن جوان به ترکیب این تیم اضافه شدند که شاخص‌ترین آن‌ها، ندیم امیری است.
ندیم امیری، پدیدۀ ۱۹ سالۀ افغانستانی، این روزها با درخشش در ترکیب هافنهایم، نظر بسیاری از کارشناسان را به خود جلب کرده است.
از فصل گذشتۀ یولیان ناگلزمن، جوان‌ترین سرمربی بوندس لیگای آلمان با ۲۸ سال سن، فرآیند جدیدی در فوتبال این کشور آغاز کرده است. بعد از تغییر و تحولات روی نیمکت هافنهایم و جدایی هاب استیونس، سرمربی جوان، دست به تغییرات گسترده‌یی در این تیم زده‌است.
استفاده از بازی‌کنان جوان، یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی است که از زمان حضور ناگلزمن به وجود آمده و ندیم امیری از جمله محصولات جوانی‌ست که با رویکرد جدید سرمربی جوان هافنهایم به بدنۀ تیم تزریق شده است.
ندیم امیری، جوان ۱۹ ساله از افغانستان و متولد راین، یکی از آینده‌دارترین استعدادهای لیگ معتبر بوندس لیگا در همین ماه‌های ابتدایی است که زیر نظر ناگلزمن، پرورش یافته و موفق شد در جریان پیروزی در برابر اینتراخت فرانکفورت، گُل دوم تیمش را به ثمر برساند. آمار ندیم امیری فوق‌العاده بوده و زدن ۳ گُل و دادن ۴ پاس گُل در تنها ۲۱ بازی و ۱۴ بار حضور در ترکیب ابتدایی، نوید از ظهور یک ستارۀ با استعداد از افغانستان در بوندس لیگای آلمان داده است.
او که دانشجوی آکادمی هافنهایم است، موفق به خلق ۴۲ شانس گُل‌زنی در ۱۲۵۰ دقیقه شده و آمار دقت پاس او، رقم شگفت انگیز ۷۹% بوده است. امیری تا به حال ۲۴ بار با لباس ژرمن‌ها در رده‌های زیر ۱۷ سال و زیر ۱۸ سال به میدان رفته و بعد از شروع فصل ۲۰۱۵ به‌عنوان بازی‌کن تیم دوم، از اکتبر گذشته موفق به راه‌یابی به تیم اصلی هافنهایم شده است. بدون شک، یکی از دلایل نتایج خوب هافنهایم و روند رو به رشد این تیم در فصلی که گذشت، ندیم امیری بوده و حتا بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که هافتهایم با این رویه، می‌تواند طی سال‌های آینده به کسب سهمیۀ مسابقات برون‌مرزی و حضور در لیگ اروپا بی‌اندیشد.
پست اصلی امیری، هافبک هجومی است و با توجه به پای راست قدرت‌مند او، تسلط او بر توپ فوق العاده است. نکته اصلی در روند بازی امیری، عدم ترس در ساق پاهای او علی‌رغم سن و سال نسبتاً کم او است.
شاید بتوان رحیم استرلینگ را بهترین نمونه از این دست بازیکنان قلمداد کرد. بازیکنانی که سرعت و قدرت پا به توپ بسیار بالایی دارند، اما در به سرانجام رساندن موقعیت‌ها، کمی ناتوان هستند. البته روند ندیم امیری موید آن است که این ضعف به حداقل برسد و معمولاً در بدترین حالت، در این شرایط حداقل یک پاس سالم به هم‌تیمی‌ها از او می‌بینیم. حسن دیگر بازی امیری، عدم هراس از درگیری بر سر توپ و حضور در صحنه‌های فیزیکی می‌باشد.
در تابستان، شایعاتی در رسانه‌های انگلیسی منتشر شد با توجه به علاقۀ همیشه‌گی لیورپول به جذب استعدادهای جوان آلمانی، ممکن است مرسی سایدی به فکر جذب ندیم امیری ۱۹ ساله افتاده باشند و بعید نیست در سال‌های آینده، این انتقال رنگ و بوی واقعیت به خود بگیرد. مسؤولان استعدادیابی لیورپول همیشه بازی‌های بوندس لیگا را زیر نظر دارند و ندیم امیری یکی از بازی‌کنانی بوده که به شدت نظر سران این تیم را به خود جلب کرده است.
امیری تا به حال بازی‌های زیادی برای تیم‌های ردۀ سنی مختلف آلمان انجام داده و با توجه به تجربۀ خوب لیورپول در خرید بازیکن از هافنهایم و نمایش‌های قابل قبول فیرمینیو در مدت اخیر، ممکن است در آیندۀ قرمزهای بندر لیورپول باز هم تمایل به جذب بازیکن از این تیم بازی‌کن‌ساز آلمانی داشته باشند.
با این حال، بازی‌کنان قدرت‌مندی در حال‌حاضر از افغانستان در برخی از لیگ‌های اروپایی هستند، اما با توجه به وضعیت کنونی کشور و خواست آنان مبنی‌بر بازی برای لیگ‌ها و کشورهای پیش‌رفته‌تر، فدراسیون فوتبال افغانستان موفق به کشانیدن پای‌شان به تیم ملی نشده و ندیم امیری نیز با پیراهن تیم ملی فوتبال آلمان تا کنون به میدان رفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.