«از ۱۲۰ میلیون دالر اختصاصی به غزنی ده میلیون دالر پرداخته نشده است»

- ۲۶ عقرب ۱۳۹۱

ماندگار
نماینده‌گان غزنی در مجلس به شدت از کم‌کاری در آماده‌سازی غزنی به سال ۲۰۱۳ میلادی انتقاد می‌کنند و می‌گویند که نهادهای مسوول در برابر این «پروژه‌های ملی» تاکنون کارشکنی کرده و بی‌توجه بوده‌اند.
آن‌ها می‌گویند که اگر غزنی به سال ۲۰۱۳ میلادی آماده نشود، این بدان معنا خواهد بود که دولت افغانستان در برابر «امتیازهای طلایی و تاریخی» مردم افغانستان، بی‌توجه بوده است.
که یک ماه بیشتر نمانده، قرار است شهر غزنی رسماً به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نامگذاری شود و این شهر میزبان نشستی با شرکت مقام‌های کشورهای عضو کنفرانس اسلامی باشد.
سازمان علمی- فرهنگی کشورهای اسلامی ( OIC) در ششمین اجلاس خود با حضور وزیران فرهنگ کشورهای عضو در سال ۲۰۰۷، ولایت غزنی را به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی در سال ۲۰۱۳ انتخاب کردند.
داکتر عبدالقیوم سجادی نماینده غزنی در مجلس می‌گوید متاسفانه کم کاری‌های جدی در وزارت خانه‌های مربوطه در این خصوص مشاهده می‌شود، برخی از وزارت خانه‌ها در راستای بازسازی این پروژه ملی، کارشکنی کرده‌اند.
داکتر سجادی می‌گوید، هرچند برخی از مقام‌های وزارت اطلاعات فرهنگ ابراز امیدواری کرده‌اند که آماده‌گی‌های لازم را برای برگزاری این جلاس و پذیرایی مهمانان خارجی گرفته‌اند، ولی مردم به‎گفته این مسوولان باور ندارند؛ آن‌ها می‌گویند که اگر دولت برای برگزاری این اجلاس تدابیر جدی گرفته نتواند، آنگاه سرنوشت این امتیاز تاریخی چه‌ خواهد شد؟
داکترسجادی تصریح کرد، مراسم سال ۲۰۱۳ در غزنی صرف به مساله گزینش غزنی به عنوان مرکز فرهنگ و تمدن اسلامی جهان، منحصر به جلسه یک روزه نمی‌شود؛ بل شانس طلایی برای حکومت افغانستان است که از این فرصت پیش آمده برای تامین منافع ملی و هم برای بازسازی غزنی گام‌های موثرتری بردارد.
این نماینده غزنی می‌گوید، باورمند نیستم که حکومت با این جلسه مهم عزم و اراده جدی داشته باشد؛ در صورتی‌که چالش امنیتی به وجود بیاید، دولت برای برگزاری اجلاس به مشکل روبرو خواهد شد.
او تصریح کرد: «انتظار شهروندان غزنی اینست که حکومت نسبت به این پروژه‌ به عنوان یک پروژه ملی برخورد کند که متأسفانه تاکنون ملی برخورد نشده است و برخی از مسوولان دولتی در جهت سبوتاژ نمودن این پروژه‌ها سخت تلاش کرده‌اند.»
داکترسجادی هم‌چنان گفت، حکومت افغانستان از سالیان پیش برای پروژه  ۲۰۱۳ غزنی مبلغ ده میلیون دالر تخصیص داده بود، هنوز این پول انتقال داده نشده و در اختیار مصرف‌کننده‌گان قرار نگرفته است؛ این یک مشکل بسیار جدی در آستانه برگزاری این اجلاس است.
داکترسجادی می‌افزاید: «هدر رفتن بودجه غزنی، یک ضایعه ملی برای افغانستان است؛ زیرا ما از این «فرصت طلایی» برای تامین منافع ملی و بازسازی غزنی استفاده کرده می‌توانسیتم که متأسفانه فرصت‌های خوب از دست رفت.»
هم‌چنان این نماینده مجلس می‌گوید، بربنیاد ارزیابی مجلس نماینده‌گان و مردم غزنی، دولت نسبت به سال ۲۰۱۳ که غزنی به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن جهان اسلام نام نهاد می‌شود، نگاه کاملاً خنثی و غیرفعال داشته است.
او اضافه کرد: تا این‌ که ما در آستانه سال ۲۰۱۳ قرار نگرفتیم، دولت باجدیت به این پروژه‌ها برخورد نکرد، صرف به ایجاد کمیسیون‌ها و نشست‌های تشریفاتی اکتفا کرد.
هم‌چنان داکترسجادی گفت، برگزاری اجلاس۲۰۱۳ و حضور مهمانان خارجی در غزنی، می‌تواند برای ثبات منطقه و هویت ملی افغانستان موثر باشد؛ در صورتی‌که این اجلاس در غزنی برگزار نشود، یک ضایعه ملی برای مردم کشور خواهد بود که این فرصت تاریخی را از دست می‌دهند.
او گفت: باتوجه به اهمیت مرکز فرهنگ جهان اسلام، اکنون یک فرصت طلایی در اختیار مردم افغانستان قرار گرفته، دولت باید از طریق برگزاری مراسم به این مناسبت در سال ۲۰۱۳، می‌تواند وضعیت فرهنگی، سیاسی کشور را به جهان اسلام انعکاس بدهد.
در این حال، شاه‌گل رضایی، نماینده غزنی در مجلس می‌‌گوید، روند بازسازی ولایت غزنی بسیار کند بوده است؛ گمان می‌رود که در این فرصت محدود برخی پروژه‌ها در سال ۲۰۱۳ به شکل اساسی آماده نشوند.
او گفت، بربنیاد فیصله اجلاس سال ۲۰۰۷ وزیران اطلاعات و فرهنگ کشورهای اسلامی، ولایت غزنی را به حیث پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزیده‌اند؛ بناً ما باید با استفاده از این فرصت طلایی، روند بازسازی این ولایت را سرعت می‌بخشیدیم؛ متاسفانه آن‌گونه که توقع می‌رفت، غزنی آماده سال ۲۰۱۳ نشده است.
خانم رضایی افزود، هنوز اکثر پروژه‌ها تکمیل نشده و تنها کار در عرصه آبدات تاریخی به شکل نسبی پیشرفته و امکان دارد پروژه‌های بخش آبدات در سال آینده نهایی شود.
این نماینده مجلس گفت، باید تمام پروژه‌ها در سال ۲۰۱۳ برای پذیرایی مهمانان خارجی آماده شود، بربنیاد اظهارات مسوولان دولتی آماده‌گی حداقلی برای پذیرایی مهمان‌ها گرفته شده، ولی هنوز کار ترمیم و بازسازی روی  برخی از آبدات تاریخی دیگر جریان دارد.
بانو رضایی می‌افزاید، قرار است افتخار مرکز فرهنگی کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۳ برای غزنی داده شود، عدم آماده‌گی حکومت باعث نمی‌شود که این نام برای غزنی داده نشود.
این عضو مجلس نماینده‌گان گفت: باتوجه به پیشنه تاریخی غزنی، باید این نام بدون در نظرداشت کم‌کاری‌ها، سهل‌انگاری و بی‌توجهی دولت افغانستان، به این ولایت داده شود.
نماینده غزنی افزود، دولت افغانستان در جریان پنج شش سال گذشته فرصت کافی را از دست داده، حالا باید در این فرصت محدود آماده‌گی حداقلی را داشته باشد و تلاش کند کار پروژه‌ها را به پایه اکمال برساند.
او هم‌چنان گفت، برخوردی که دولت در چند سال گذشته برای آماده سازی غزنی به‌ عنوان مرکز فرهنگی کشورهای اسلامی داشته، بیانگر بی‌توجهی به افتخارات تاریخی کشور می‌باشد. اگر شهر غزنی به سال ۲۰۱۳ آماده نشود، به معنای اینست که دولت به پیشنه تاریخی و ارزش‌های فرهنگی کشور بی‌ احترام بوده است.
«سه چهار سال تل۱ف گردیده است»
در این حال، موسی‌خان اکبر زاده والی ولایت غزنی در مصاحبه با روزنامه ماندگار از بی‌توجهی به این ولایت در سال‌های گذشته شکایت کرد.
آقای اکبر زاده گفت: باکمال تاسف در سال‌های گذشته هیچ‌ کاری در زمینه بازسازی این ولایت صورت نگرفته و تقریباً سه یا ‌چهار سال تلف گردیده است؛ اما فعلاً کار روی این پروژه‌ها به شدت جریان دارد.
او هم‌چنان گفت: با توجه به این‌که زمان زیاد تلف گردیده، ما کار پروژه مرکز نمایش را دو ماه پیش به صورت جدی آغاز کرده ایم و کار دو ماهه ما، معادل کار یک ساله و دو ساله سرعت داشته است.
آقای اکبرزاده هم‌چنان گفت، اگر رییس‌جمهور سال آینده در حدود ده میلیون دالر را برای بازسازی پروژه‌های غزنی کمک کند، این پروژه‌ها در ماه میزان سال ۱۳۹۲ آماده خواهد شد.
آقای اکبرزاده می‌گوید، چند پروژه مهم از جمله ساخت یک فرودگاه، پارک صنعتی، چندین هوتل، بازسازی بناهای تاریخی، مسجد، بازار سرپوش زنانه، میدان‌های ورزشی،۲۰ ساختمان رهایشی یک منزله، ۳۰ ساختمان رهایشی دو منزله و در کل تغییر چهره شهر غزنی شامل این برنامه‌ها است که باید تا سال آینده تکمیل گردد.
وی می‌گوید در صورتی که دولت به این پروژه‌ها پول بدهد، به روند بازسازی غزنی سرعت می‌بخشیم.
والی غزنی اضافه کرد، از جمله ۱۲۰میلیون دالر تعیین شده برای آماده سازی غزنی به سال ۲۰۱۳  هنوز ده میلیون آن پرداخته نشده است.
والی غزنی به گونه کنایه‌آمیزی گفت: «هرکسی که می‌گوید شهرغزنی در سال ۲۰۱۳ آماده شود اول ببیند برای برگزاری این مراسم، کی چه کرده‌ است. وزارت‌ خانه‌های مربوطه چه‌کاری را انجام داده‌اند؟»
هم‌چنان فوزیه کوفی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، مرکز فرهنگی کشورهای اسلامی از لحاظ معنوی نه تنها برای ولایت غزنی یک امتیاز محسوب می‌شود، بل یک هویت پرافتخار برای افغانستان است.
وی افزود، غزنی یک محل توریستی است، توریست‌ها علاقه‌مند می‌شوند از ولایت غزنی دیدن نمایند، این یک منابع تولیدی برای حکومت خواهد بود.
او تاکید کرد باید دولت تا سال ۲۰۱۳ کار این پروژه‌ها را جدی بگیرد تا غزنی برای سال آینده آماده شود.
خانم کوفی می‌افزاید، که روند بازسازی در غزنی به ویژه کار بالای آبدات تاریخی بسیار کند بوده است که حتا مسوولان قناعت نماینده‌های مجلس و وکلای غزنی را فراهم نکرده‌اند.
وی گفت: چند بار مساله بازسازی غزنی مبنی برعدم آماده‌گی‌ها در سال ۲۰۱۳ در مجلس مطرح شد؛ اما وزارت اطلاعات و فرهنگ و ارگان‌های مربوطه اطمینان دادند که در این زمینه تلاش می‌کنند و در فرصت باقی مانده کار این پروژه‌ها را تکمیل خواهند کرد.
او افزود: اگرغزنی در سال پیش‌رو آماده نشود، این نشانه از ضعف مدیریت، نبود تعهد نسبت به امتیاز تاریخی مردم افغانستان است و در آن صورت دولت برای مردم افغانستان پاسخ‌گو خواهد بود.‌

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.