هشت طالب از زندان پاکستان آزاد شد

- ۲۶ عقرب ۱۳۹۱

مقام‌های حکومت افغانستان اعلام کردند،‌ پاکستان هشت تن از بازداشتی‌های طالبان را آزاد کرده و توافق کرده تعداد بیشتری را برای کمک به آغاز روند صلح آزاد کند.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، این تصمیم گیری در خصوص آزادسازی زندانیان طالبان توسط دولت پاکستان از جمله وزیر عدلیه طالبان به نظر می‌رسد که نشانه‌یی از تمایل دولت اسلام آباد برای برداشتن گام‌های محکم به منظور انجام اقدامات بهتر برای سوق دادن گروه طالبان به سوی میز مذاکره است.
سه مقام حکومت افغانستان که خواستند نامشان فاش نشود در خصوص نتایج مذاکرات حساس در اسلام آباد که طی سفر چهار روزه شورای صلح دولت افغانستان در هفته گذشته صورت گرفت، اعلام کردند اولین گروه از زندانیان روز پنجشنبه توسط مقام‌های پاکستانی آزاد شدند و دولت اسلام آباد همچنین موافقت کرده تا در آینده‌یی نزدیک برای کمک به سوق دادن طالبان برای انجام مذاکرات رسمی صلح، ۱۵ تا ۳۲ زندانی دیگر را آزاد کند.
یکی از این زندانیان آزاد شده، نور الدین ترابی، وزیر عدلیه دوران طالبان است که گمان می‌رود نقش اصلی در تخریب مجسمه ۱۵۰۰ بودا در مرکز افغانستان را ایفا کرده است. طالبان که این مجسمه‌ها را نمادی از بت پرستی می‌دانست، آن‌ها را در سال ۲۰۰۱ منهدم کرد.
مقام‌های امریکایی و متحدان این کشور به دنبال مذاکرات صلح با طالبان پیش از خروج نیروهای آمریکایی و بین‌المللی از افغانستان در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی هستند.
همچنین دولت اسلام آباد نقش کلیدی در روند صلح میان دولت کابل و این گروه شبه نظامی ایفا می‌کند. روابط میان اسلام آباد با طالبان به سال‌های دهه ۱۹۹۰ میلادی باز می‌گردد و گمان می رود که بسیاری از رهبران این گروه شبه نظامی در داخل خاک پاکستان پایگاه‌هایی داشته باشند که این امر از زمان حمله نیروهای تحت رهبری آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ صورت گرفته است.
علاوه بر وزیر عدلیه طالبان، جهانگیروال، معاون ویژه ملا عمر، رهبر طالبان، قطاب، یکی رهبران طالبان، عبدالسلام، والی سابق ولایت بغلان در دولت طالبان، مولوی متی الله، رییس گمرک کابل، محمد، والی سابق ولایت قندوز، سید سعد الدین آقا، یکی از فرماندهان سابق طالبان و الله داد، معاون وزیر ارتباطات در دولت طالبان از آزاد شده‌گان هستند.
این هشت تن در بین ۴۰ زندانی طالبان افغانستان هستند که دولت کابل خواهان آزادی آن‌ها است. همچنین  ملاعبدالغنی برادر معاون سابق ملا عمر، رهبر طالبان نیز در میان این ۴۰ زندانی است که در سال ۲۰۱۰ میلادی در پاکستان دستگیر و زندانی شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.