کمیتۀ گزینش امروز آغاز به کار می‌کند/ فعالان مدنی به حکومت: در کار کمیتۀ گزینش مداخله نکنید

گزارشگر:هارون مجیدی/ سه شنبه 13 میزان 1395 - ۱۲ میزان ۱۳۹۵

mandegar-3قرار است امروز سه شنبه، کمیتۀ گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی نخستین جلسۀ کار خود را در ادارۀ امور ریاست‌جمهوری آغاز کنند.
هم‌چنان، شماری از فعالان جامعۀ مدنی در گروه کاری مشترک با استقبال از آغاز به کار کمیتۀ گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخابات می‌گویند که باید امور کاری این کمیته از مداخلات حکومت و گروه‌های سیاسی به دور باشد.
آنان هم‌چنان از اعضای کمیتۀ گزینش خواستند تا بربنیاد معیارهای پذیرفته شده کارخود را به پیش ببرند.
گروه کاری مشترک جامعۀ مدنی دیروز دوشنبه، در یک نشست خبری از حکومت و گروه‌های سیاسی خواستند که به امور کاری کمیتۀ گزینش دخالت نکنند و به استقلالیت این روند احترام بگذارند.
گفتنی است که اعضای کمتیۀ تازه شکل‌گرفته برای گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی در نخستین جلسۀ تعارفی خود تعهد سپرده‌اند که کارهای‌شان را شفاف به پیش خواهند برد.
جاوید رشیدی، رییس این کمیته گفته است: «بی‌هیچ‌گونه مداخلۀ سیاسی، همه تعهد کرده‌ایم که با کمال صداقت و شفافیت این موضوعات را تفکیک می‌کنیم.»
آقای رشیدی گفته است که زیر هیچ‌گونه فشارهای سیاسی نخواهند رفت و افراد شایسته را در کمیسیون‌های انتخاباتی برخواهند گزید.
عبدالله احمدی، ‌فعال جامعۀ مدنی گفت: “ما از آغاز به کار کمیتۀ گزینش استقبال می‌کنیم و امیدوار هستیم که این کمیته مطابق معیارهای پذیرفته شده کارشان را به پیش ببرند”.
خلیل روفی عضو دیگر گروه کاری مشترک جامعۀ مدنی گفت که برگزار نشدن انتخابات در زمان معین آن باعت نگرانی جامعۀ مدنی و شهروندان کشور شده و تأخیر در برگزاری انتخابات باعث تضعیف ارزش‌های دموکراتیک می‌شود.
به گفتۀ او: فعالان جامعۀ مدنی آغاز کار کمیتۀ گزینش را به فال نیک گرفته و توقع دارند که حکومت و گروه‌های سیاسی از نفوذ و دخالت در کارهای این کمیته بپرهیزند و به استقلالیت آن احترام بگذارند.
روفی افزود که گروه کاری مشترک جامعۀ مدنی از نمایندهگان جامعۀ مدنی در کمیتۀ گزینش تعهد کتبی گرفته تا مطابق اصول و معیارهای پذیرفته شده و بربنیاد قانون اساسی در گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی عمل و تمام ارزش‌های دموکراتیک و حقوق بشری را در نظر بگیرند.
این فعال جامعۀ مدنی می‌گوید: افرادی که برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی درخواست می‌دهند، اعضای کمیتۀ گزینش مکلف هستند که تمام جوانب و گذشته فرد را بررسی کرده و در صورتی که شخص درخواست کننده سابقۀ نیک، ‌تحصیلات عالی و به گروه و احزاب سیاسی وابسته نباشد، آن شخص را برگزیند.
فعالان مدنی هم‌چنان می‌گویند که انتخاب افراد بربنیاد معیارهای مشخص و از روش نمره‌دهی صورت بگیرد تا کیفیت افراد انتخاب شده بالا برود.
در این حال، عتیق‌الله ساکت ‌فعال مدنی از کمیتۀ گزینش خواست که اطلاعات را در مورد پیش رفت کارهای‌شان در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.
این فعال مدنی گفت: “بهخاطر این که دیگر انتخابات بدنام نداشته باشیم کمیتۀ گزینش روند آگاهی‌دهی را ارتقا ببخشند و اطلاعات را در دست‌رس رسانه‌ها قرار دهد”.
گفتنی است که کمیتۀ گزینش مسوولیت دارد که افراد متخصص و متعهد را برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی برگزینند.
تابعیت افغانستان، حداقل کارشناس و شهرت نیک از شرایط پذیرفته شدن از نشانی این کمیته است.
مسوولان در کمیتۀ گزینش گفته‌اند که کارشناس حداقل ده سال، کارشناس ارشد حداقل هفت سال و دکتورا حداقل پنج سال تجربۀ کار را در نهاد‌های دولتی یا شخصی برای انتخاب شدن، داشته باشند.
در این عین حال، از میان همه درخواست کننده‌گان، کمیتۀ گزینش ۲۱ تن را برای عضویت در کمیسیون مستقل انتخابات و ۱۵ تن دیگر را به کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی، به رییس‌جمهورغنی معرفی خواهد کرد.
از این میان، رییس‌جمهور هفت تن را برای کمیسیون مستقل انتخابات و پنج تن دیگر را برای عضویت در کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی برخواهد گزید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.