سقوط کندز در مسیر بروکسل

گزارشگر:سه شنبه 13 میزان 1395 - ۱۲ میزان ۱۳۹۵

شهر کندز از جمله دفاتر والی و فرماندهی پولیس پس از کمتر از یک روز نبرد برای دومین بار به دست طالبان افتاد.
در همین حال، نبرد سنگینی میان نیروهای امنیتی و طالبان در ولایت بغلان نیز جریان دارد و طالبان تا حومه‌های شهر پلخمری رسیده‌اند.
شکریه پیکان احمدی نماینده مردم کندز اعلام کرد: اکثر مناطق شهر کندز به دست طالبان سقوط کرده و تنها فرودگاه تحت کنترل نیروهای دولتی باقی mandegar-3مانده است.
وی افزود: پیش از حمله تهاجمی بامداد دیروز طالبان، وضعیت امنیتی در سراسر ولایت کندز بسیار وخیم گزارش می‌شد اما مقام‌های ارشد امنیتی نسبت به این مسأله بی‌توجه بوده و به صدای نماینده‌گان مردم گوش نمی‌دادند.
این عضو پارلمان گفت: پس از تشدید درگیری‌ها با گذشت هر ساعت طالبان پیشروی‌هایی داشتند تا اینکه حوالی ساعت ۴ بعد از ظهر در ۱۰۰ متری دفاتر والی و فرمانده پولیس رسیدند.
وی تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های مردمی جنگ شدیدی در ۱۰۰ متری دفاتر والی و فرمانده پولیس درگرفت؛ اما زیاد ادامه نیافت و این منطقه نیز به دست طالبان افتاد.
وی با بیان اینکه آمار تلفات نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان در جنگ دیروز مشخص نیست، گفت: مردم با وضعیت اسفباری یا در منازل خود پنهان شده و یا پیش از تشدید جنگ از شهر بیرون شده‌اند.
نماینده مردم کندز با تأکید بر اینکه نیروهای دولتی تا آخرین حد توان از کندز دفاع کرده‌اند، تصریح کرد: با آنکه حملات هوایی نیروهای دولتی تاکنون نیز ادامه دارد، اما چرخبال‌های نظامی نمی‌توانند به طالبان حمله کنند، زیرا طالبان از منازل مسکونی موضع گرفته‌اند.
در همین حال، داکتر فاطمه عزیز نماینده مردم کندز در مجلس با انتقاد از حکومت می‌گوید: آمدن چند دقیقه‌یی و نمایشی برخی از مقامات بلند پایه حکومت به کندز، به مردم این ولایت امنیت نمی‌آورد.
او خطاب به مقامات بلندپایه حکومتی گفت: بهتر است به جای آمدن‌های نمایشی و شعار دادن‌ها، عمل کنید و امنیت کندز را تأمین کنید.
او می‌گوید: جنگ میان نیروهای امنیتی و طالبان در کندز سبب متواری شدن شماری زیادی از مردم کندز شده است.
این عضو مجلس می‌گوید: عدم توجه مقامات بلندپایه و نبود هم‌آهنگی میان نیروهای امنیتی سبب شده تا طالبان بار دیگر به کندز حمله کرده و موفق شوند تا شماری از مناطق را تصرف کنند.
این نماینده مجلس به روزنامه ماندگار گفت: حمله شب گذشته (دوشبنه شب ۱۲ میزان/مهر) طالبان به شماری از مناطق کندز، نیروهای امنیتی را غافل‌گیر و مردم را وحشت زده ساخته است.
بااین حال، عبدالودوود پیمان نماینده دیگر مردم کندز در مجلس می‌گوید: کم توجهی حکومت و نبود هم‌آهنگی میان نیروهای امنیتی زمینه را برای فعالیت طالبان فراهم ساخته و در نهایت طالبان موفق شدند که بار دیگر جنگ گسترده را در این ولایت راه اندازی کرده و شماری از مناطق را تصرف کنند.
همچنان از حمله طالبان به شهر پلخمری بغلان، نیز گزارش‌هایی رسیده است.
نماینده‌گان بغلان به روزنامه ماندگار گفته اند که کم‌کاری حکومت و نیروهای امنیتی در بغلان سبب شده تا طالبان ساعت ۵ امروز( دیروز) به شهر پلخمری حمله کرده و به راحتی برخی از پاسگاه‌های امنیتی را تصرف کرده و شماری زیادی از مهمات و چند تانک و رنجر پولیس را با خود ببرند.
محمد عظیم محسنی نماینده مردم بغلان در مجلس می‌گوید: همین اکنون جنگ شدیدی میان نیروهای امنیتی و طالبان در شهر پلخمری جریان دارد و طالبان موفق شدند که راه بغلان- مزار شریف را مسدود کنند.
این نماینده مردم بغلان تأکید کرد: طالبان با جمع‌آوری عشر و زکات و غنیمت‌های به دست آورد و با امکانات بسیار غنی در جنگ با نیروهای امنیتی، اکنون به شهر پلخمری حمله کرده‌اند.
به گفته او: بی‌توجهی حکومت و نبود انگیزه در میان نیروهای امنیتی، سبب شده تا طالبان به راحتی دهنه غوری را تصرف کرده و اکنون هم به شهر پلخمری حمله کنند.
محسنی با انتقاد از حکومت می‌گوید: حکومت مرکزی هیچ علاقه‌یی برای تأمین امنیت در بغلان و کندز ندارد و پاسخ قناعت‌بخش هم برای کم‌کاری و کوتاهی خود ندارند و اگر به این وضعیت توجه صورت نگیرد، فاجعه کندز در بغلان تکرار خواهد شد.
بااین حال، شماری از آگاهان سیاسی دلیل حضور طالبان در این ولایات را کم‌کاری حکومت، ناهم‌آهنگ بودن اردو و پولیس، حضور نیروهای امنیتی غیر مسوول یا اربکی‌ها، پولیس محلی و مهم بودن موقعیت جغرافیایی این ولایت و هم سرحد بودن آن با شماری از ولایت مهم شمالی عنوان می‌کنند.
به گفته آنان: عدم هم‌آهنگی میان نیروهای امنیتی، کم توجهی حکومت و حضور حامیان طالب در حکومت سبب شده تا ما هرروز شاهد بدتر شدن وضعیت امنیتی در کل افغانستان و به خصوص شمال باشیم.
کندز در حالی به دست طالبان سقوط می‌کند که رهبران حکومت وحدت ملی راهی بروکسل شدند.
با این حال، وکلای مجلس نمایندگان در نشست عمومی امروز(دیروز) مجلس همچنان از جنگهای شدید میان نیروهای امنیتی و مخالفین مسلح، در ولایات؛ ارزگان، قندهار، هلمند، بغلان و کندز گزارش می دهند. این نماینده های پارلمان، از رییس مجلس خواستند که هرچه عاجل با وزارت های دفاع و داخله در تماس شده و خواهان این هستند که، اگر نمی توانند وضعیت امنیتی را کنترل کنند، ناگزیر مسوولین امنیتی را سلب صلاحیت کنیم.
کندز و بغلان از جمله ولایایت تقریباً ناامن در شمال افغانستان است که بخش‌هایی از این ولایات در کنترول طالبان قرار داشته، طالبان همواره به بخش‌های این ولایات از جمله مرکز آن حمله کرده و موفق ‌شدند که تا داخل شهر پیش‌روی کرده و شماری از ولسوالی‌های آن را تصرف کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.