ناکامی برنامۀ امنیتی کابل/ پایتخت بـار دیگـر گـواه حمـلۀ انتـحاری بـود

گزارشگر:ناجیه نوری/ یک شنبه 6 حوت 1396 - ۰۵ حوت ۱۳۹۶

حملۀ انتحاری در منطقه شش‌درک نزدیک ارگ ریاست‌جمهوری و مرکز فرماندهی نیروهای ناتو در کابل، دو کشته و هفت زخمی به جا گذاشت.
صبح روز گذشته شنبه ۵ حوت/ اسفند، یک انتحار کنندۀ مواد همراه‌اش را در منطقه شش درک کابل منفحر کرد که از اثر آن سه تن کشته و شش نفر mandegar-3دیگر زخمی شده اند.
به گفته منابع، هدف حمله، پاسگاه‌های نیروهای امنیتی بود؛ ولی هشت غیر نظامی و یک سرباز امنیتی زخمی و دو سرباز ارتش در این حمله‌ها کشته شده‌اند.
نصرت رحیمی، معاون سخن‌گوی وزارت داخله گفت: حمله کننده با پای پیاده، جلیقه انفجاری همراه خود را در اولین پست بازرسی امنیتی در منطقه شش درک منفجر کرد.
به گفته رحیمی: احتمالاً این فرد قصد داشته تا خود را به نهادهای امنیتی برساند؛ ولی در اولین پست بازرسی شناسایی و قبل از اقدام نیروهای امنیتی، جلیقه/ واسکت خود را منفجر کرده است.
منطقه شش درک در حوزه نهم امنیتی شهر کابل، یکی از مناطق به شدت محافظت شده کابل به حساب می‌آید که بیشتر نهادهای امنیت ملی و فرماندهی ناتو نیز در این محل واقع شده است. حمله انتحاری دیروز درحالی صورت گرفت که مقامات از برنامۀ امنیی پایتخت سخن می‌زنند. وقوع این حمله نشان می‌دهد که برنامۀ امنیتی کابل ناکام گردیده است.
این حمله در حالی صورت گرفته است که دو حمله انتحاری دیگر نیز صبح دیروز، شنبه پنجم حوت/اسفند، یکی در شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند و دیگری در ولسوالی نادعلی ولایت هلمند رخ‌داده است.
در حمله به مرکز شهر لشکرگاه یک سرباز امنیت ملی کشته شده و شانزده غیر نظامی به شمول ۱۳ کودک و دو زن و یک مرد زخمی شدند.
مسوولان شفاخانه شهر لشکرگاه می‌گویند، شانزده زخمی ناشی از این رویداد به شفاخانه انتقال داده شده و وضعیت زخمی‌ها نگران کننده نیست. حمله به حوزه دوم امنیتی شهر لشکرگاه با یک موتر نوع مازدای پر از مواد انفجاری انجام شده است.
مقام‌های محلی می‌گویند: هدف حمله‌کننده، حوزه دوم امنیت ملی شهر لشکرگاه بوده. حمله به مرکز شهر لشکرگاه، دومین حمله قدرت‌مند انتحاری در یک روز در ولایت هلمند است. حمله نخست، حدود ساعت ۶ و نیم بامداد دیروز در کمپ پیمان در ساحه دشت ماتکی ولسوالی نادعلی هلمند رخ داد که در این حمله، یک مرکز ارتش هدف قرار گرفته که در آن دو سرباز ارتش کشته شدند.
در حمله نخست، طالبان از یک تانک هاموی پر از مواد انفجاری استفاده کرده بودند، حملۀ غافل‌گیر کننده‌ی که این گروه در یک سال اخیر بارها از آن استفاده کرده و تلفات و خسارات جدی نیز به نیروهای امنیتی و تأسیسات دولتی وارد کرده اند. در این حمله یک سرباز و یک افسر ارتش کشته شده و یک تن دیگر زخمی گردیده است.
عمر زواک سخن‌گوی والی هلمند کشته شدن دو سرباز ارتش و یک سرباز امنیت ملی را در حملات انتحاری ولایت هلمند تأیید می‌کند.
این در حالی‌ست که شب گذشته طالبان بر یک قرارگاه نیروهای ارتش در منطقه «شاخ بالا» روستای کنسک در ولسوالی بالابلوک ولایت فراه حمله کردند و ۲۰ تن از نیروهای حاضر در این قرارگاه را به قتل رساندند.
دادالله قانع، عضو شورای ولایتی فراه گفته که شنبه شب ۴ حوت/ اسفند، طالبان بر یک قرارگاه نیروهای ارتش در منطقه «شاخ بالا» روستای کنسک در ولسوالی بالابلوک حمله کردند و ۲۰ تن از نیروهای حاضر در این قرارگاه را کشتند.
اما شاه محمود نعیمی، معاون شورای ولایتی فراه در این باره می‌گوید: یک تن از سربازان قرارگاه ارتش که با مخالفان مسلح دولت ارتباط داشت، شبانگاه ۲۲ تن از همسنگران خود را به قتل رسانده است.
به گفته او: جزئیات بیشتری را از این موضوع در دست ندارد و گزارشی که به دستش رسیده، حاکی از ارتباط یک تن از نیروهای ارتش با طالبان دارد.
همچنین گفته شده که طالبان چهار تن از نیروها و مقداری از تجهیزات قرارگاه ارتش را با خود برده‌اند و اما مقام‌های اداره محلی از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.
این درحالی‌ست که مقام‌های ارتش کشور می‌گویند که حمله گروهی طالبان برای تصرف یک پاسگاه امنیتی در نزدیکی شهر تالقان مرکز ولایت تخار شکست خورده است.
قول اردوی ۲۰۹ شاهین دیروز شنبه۵ حوت/ اسفند در یک خبرنامه گفته اند که گروه طالبان شب گذشته بر یک پاسگاه امنیتی در منطقه آق مسجد شهر تالقان حمله کردند.
در خبرنامه قول اردوی ۲۰۹ شاهین آمده که پس از چند ساعت درگیری بین نیروهای امنیتی و طالبان، تروریستان طالب شکست خوردند.
خبرنامه افزوده:»ساعت ۱۲ شب گذشته، گروه طالبان در منطقه آق مسجد شهر تالقان مرکز ولایت تخار بر یک پوسته امنیتی شاهراه کندز- تخار حمله نموده بودند که بعد از چند ساعت درگیری سه جنگجویی طالب کشته و یک تن آنان زخمی شدند».
قول اردوی ۲۰۹ شاهین گفته که سه جسد گروه طالبان در میدان نبرد باقی مانده و طالبی که زخمی شده نیز از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.