مـهارِ آتش‌فشـان خـشم

گزارشگر:شنبه 17 میزان 1395 - ۱۶ میزان ۱۳۹۵

بخش دوم و پایانی/

mandegar-3تقصیر را گردن دیگری انداختن
بعضی افراد هیچ‌وقت ضعف‌ها و اشتباهاتِ خود را قبول نمی‌کنند و در برابر آن مقاومت می‌ورزند و گمان می‌کنند با قبول ضعف‌های‌شان از اعتبارشان کم می‌شود. به جای این رفتارها سعی کنید با مشکلِ خود منطقی برخورد کرده و حتا از طرف مقابل‌تان بخواهید شما را در حل مسأله کمک کند.
سعی در برنده شدن در دعوا
هدف از بحث بین دو نفر، باید درک متقابل و رسیدن به توافق نظر یا راه‌حل باشد. اشتباهات طرف مقابل‌تان را به رخِ او نکشید. احساسات او را دست‌کم نگیرید و روی نظر و عقیدۀ خودتان، پافشاری نکنید. این بدترین روش ممکن است.
تعمیم افراطی
هیچ وقت از جملات «تو همیشه…» یا «تو هیچ‌وقت…» استفاده نکنید. مثلاً «تو همیشه سرت شلوغ است» یا «تو هیچ‌وقت به من توجه نمی‌کنی» شروع نکنید. کمی فکر کنید آیا این جمله‌ها واقعیت دارند؟ هم‌چنین هیچ‌وقت مشکلات قدیمی‌تان را میان مشاجرات فعلی بیان نکنید که مشاجره را بدتر می‌کنید.
حمله‌های شخصیتی
گاهی اوقات برخی افراد هر عمل منفی از طرف مقابل را جدی گرفته و آن را مشکل شخصیتیِ او تلقی می‌کنند. مثلاً نامنظم بودنِ شوهر را همسرش یک اشکال شخصیتی قلمداد کرده و برچسب تنبلی و بی‌اهمیتی به خانه و خانواده به او می‌چسباند. به‌خاطر داشته باشید که در هر شرایطی، برای طرف مقابل‌تان احترام قایل باشید حتا اگر بعضی از رفتارهای او را دوست ندارید.
بلند کردن صدا
مراقب لحن و تُنِ صدای‌تان باشید. تلاش کنید یاد بگیرید تحت هر شرایطی با اطرافیان‌تان به نرمی و آهسته صحبت کنید. کمی با خودتان فکر کنید. واقعاً فریاد زدن چه مشکلی را حل می‌کند؟ بدون شک فریاد زدن فقط شرایط را بدتر می‌کند. اگر به آرامی صحبت کنید، واکنش مشابهی دریافت خواهید کرد. عصبانیت قبل از هر چیزی به خودتان صدمه می‌زند.
سعی کنید این کارها را انجام دهید:
۱ـ از این جمله استفاده کنید: «می‌فهمم». این جمله در کشمکش‌های شدید و برای آرام کردن شرایط یا آشتی با طرف مقابل، بسیار کارساز است.
۲ـ وقتی اوضاع وخیم است، چند روز صبر کنید تا کمی آرام شوید. با گذشت زمان بهتر می‌توانید به مسایل نگاه کنید و بدون شک راه‌حل بهتری برای مشکل پیدا خواهید کرد.
۳ـ تصمیم بگیرید که در مواقع عصبانیت، رسمی و مودب حرف بزنید. به این ترتیب، پس از حل مساله، از رفتار خودتان پشیمان نخواهید شد.
و در نهایت:
حتا در میان بحث و کشمکش، محبت بهترین راه‌حل مشکلات است. اگر بین شما و همسرتان بحثی درگرفت، بد نیست به او یادآور شوید که دوستش دارید. بدون شک با این کلام، اوضاع بسیار بهتر می‌شود.
منبع: مجله موفقیت

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.