یک متنفذ قومی ولایت کندز: جلوجاسازی پاکستانی‌ها در کندز را بگیرید /فاطمه عزیز: برنامه‌های بسیار کلان در پشت جنگ کندز در جریان است. /شیر عزیز کامه‌وال: مردم بر علیه طالبان ایستاده‌گی نمی‌کنند     

گزارشگر:ناجیه نوری / یک شنبه 25 میزان 1395 - ۲۴ میزان ۱۳۹۵

در روزهای پسین و پس از شدت گرفتن جنگ در کندز، ده‌ها خانوادۀ پاکستانی در این شهر جابجا شده‌اند.
یکی از متنفذان قومی در ولایت کندز که نمی‌خواهد نامش فاش شود، به روزنامه ماندگار می‌گوید: دو بار سقوط کندز سبب شد تا باشنده‌گان این ولایت mandegar-3دیگر بر وضعیت اعتماد نداشته باشند و آهسته آهسته به بیرون‌شدن دایمی از این ولایت فکر کنند.
این متنفذ قومی گفت که در روزهای پسین هزاران خانواده از شهر بیجا شده‌اند و با وجود کنترل دولت بر مرکز کندز، دیگر به خانه‌های شان بر نخواهند گشت.
وی ابراز نگرانی کرد که ده‌ها خانوادۀ پاکستانی در روزهای پسین در این شهر جابجا شده‌اند و اگر جلوجاسازی پاکستانی‌ها در کندز گرفته نشود، این ولایت برای همیش به مرکز فرماندهی گروه‌های تروریستی و به زخم ناسور شمال تبدیل خواهد شد.
به گفته این متنفذ قومی: به رغم کنترل نیروهای امنیتی بر شهر کندز، هنوز هم وضعیت در این شهر وحشت زده و جنگی است.
این اظهارات در حالی ابراز می‌شود که هزاران خانواده کندزی، خانه و کاشانه خود را ترک کرده یا به کابل مهاجرت کرده و یا هم به ولایات همجوار مسکن‌گزین شده‌اند.
در همین حال، نماینده‌گان کندز در مجلس و نماینده‌گان شورای ولایتی تایید می‌کنند که بی‌جاشده‌گان کندز به دلیل ادامه جنگ در کندز و حضور گسترده طالبان در این ولایت، دیگر حاضر نیستند به شهر خود برگردند.
این نماینده‌گان از وضعیت بد مهاجرین کندز ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که تعداد زیادی از مردم این ولایت خانه‌های شان را ترک کردند و وضعیت امنیتی در این ولایت همچنان شکننده است.
داکتر فاطمه عزیز نماینده مردم کندز می‌گوید: بی‌جا شده‌گان کندز که به کابل آمده‌اند؛ به ما گفته اند که خانه‌های شان را طالبان آتش زدند، فرزندان و اقارب آنان را به قتل رسانیده‌اند.
وی افزود: بی‌جا شده‌گان کندز که خانه‌ و دارایی‌های شان را طالبان آتش زدند، گفته‌اند که دیگر نمی‌توانند به کندز برگردند و ادامه جنگ در کندز آنان را مجبور به این تصمیم کرده که دیگر آنان به خانه‌های‌شان برنگردند.
به گفته بانو عزیز: مخالفین در بیرون از شهر عقب‌نشینی کردند و در حال حاضر عملیات علیه طالبان متوقف شده؛ بنابراین ممکن است طالبان دوباره قوت گرفته و حملات‌شان را از نو آغاز کنند.
وی تأکید کرد: نیروهای امنیتی مناطق ناامن را پاک‌سازی نمی‌کنند و تنها طالبان را وادار به عقب‌نشینی می‌کنند؛ بنابراین حکومت بی‌کفایت باید به این سوال که چرا پس از عقب زدن طالبان، جنگ را متوقف می‌کنند، پاسخ دهد.
بانو عزیز همچنان گفت: این که چرا جنگ در کندز در برابر طالبان متوقف است و عملیات تصفیه‌یی اجرا نمی‌شود را باید حکومت به مردم پاسخ دهد؛ اما حکومت در برابر این چراها خاموش است؛ بنابراین می‌توان گفت که برنامه‌های بسیار کلان در پشت جنگ کندز در جریان است.
بااین حال، امرالدین ولی معاون شورای ولایتی کندز به روزنامه ماندگار گفت: طالبان به بیرون از شهر رانده شدند و فعلاً جنگ در شهر خاتمه پیدا کرده است؛ اما به دلیل متوقف بودن جنگ ممکن است طالبان دوباره حمله کنند.
او با انتقاد از حکومت می‌گوید: برای جنگ هیچ مدیریت و برنامه وجود ندارد و حکومت اراده‌یی برای پاک‌سازی شهر کندز از وجود طالبان ندارد و از سویی هم عدم هم‌آهنگی میان نیروهای امنیتی سبب شده تا کندز به طور کامل از وجود مخالفین پاک‌سازی نشود.
وی تاکید کرد: حکومت مرکزی علاقه‌یی برای پاک‌سازی کندز از وجود مخالفین ندارد و نبود برنامه سبب شده تا کندز هر ازگاهی شاهد حمله مخالفین قرار گرفته و مردم هم آواره و یا کشته شوند.
اما شیرعزیز کامه‌وال رییس زون ۸۰۸ سپین‌زر از عدم همکاری مردم با نیروهای امنیتی انتقاد کرده می‌گوید: نیروهای امنیتی از ده روز بدین سو با مخالفین درگیر جنگ اند و موفق شدند تا طالبان را از شهر بیرون برانند؛ اما ما نمی‌توانیم در کنار هرخانه، ایستگاه موتر و هر درخت یک سرباز ایستاده کنیم.
وی افزود: مردم باید با ما همکاری کنند و نماینده‌گان، مردم را تشویق به همکاری با نیروهای امنیتی بسازند، زیرا اگر مردم با ما همکاری نکنند، ما به تنهایی موفق نخواهیم شد.
کامه‌وال تأکید کرد: شماری از سران طالبانی که در کندز می‌جنگند از کندز اند؛ بنابراین برای بیرون راندن و کشته آنان ما به همکاری مردم نیاز داریم و مردم باید برای تأمین امنیت خود با ما همکاری کنند.
کامه‌وال تصریح کرد: هدف دشمن سقوط پنج ولایت بود که نخستین ولایت کندز بود؛ اما ما اجازه ندادیم که کندز سقوط کند و تلاش نیروهای امنیتی بود که طالبان نتوانستند کندز را سقوط بدهد.
وی افزود: بار نیروهای ناتو نیز به دوش ما گذاشته شده و نیروهای ما خواب ندارند و فرصتی برای غذا خوردن ندارند تا دشمن موفق نشود؛ اما مردم هیچگاه بر علیه طالبان ایستاده‌گی نمی‌کنند.
به گفته او: نیروهای امنیتی موفق شدند تا شهر را از وجود مخالفین پاک‌سازی کنند و همین اکنون راه بغلان کندز، تخار کندز، شیرخان بندر و مزار کندز باز است و طالبان با تلفات سنگین عقب‌نشینی کردند و اکنون که طالبان عقب رانده شدند، باید مردم و نماینده‌گان به جای انتقاد با ما همکاری کنند.
این درحالی‌است که پس از هفت روز جنگ در کندز نیروهای امنیتی موفق شدند تا طالبان را به بیرون شهر برانند و کنترول شهر را دوباره به دست گیرند، طالبان در هفته گذشته موفق شدند تا نظم شهر کندز را برای هفت روز آشفته نگهداشته و نیروهای امنیتی را به چالش بکشانند و تعداد زیادی از مردم این شهر را آواره سازند.
ولایت کندز سال پار نیز درست در همین روزها سقوط کرده و طالبان موفق شده بودند که سه روز کامل کنترول این ولایت را در اختیار داشته و پرچم این گروه را بر فراز این شهر به اهتزاز در بیاورند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.