اعضای مجلس: حساب دوستم و غنی تصفیه شود

گزارشگر:هارون مجیدی/ یک‌شنبه 9 عقرب 1395 - ۰۸ عقرب ۱۳۹۵

افزایش اختلافات میان رهبران حکومت وحدت ملی، سبب شده تا این روزها هر نشست و محفلی، ویژه شود برای چارهجویی و پایان این اختلافات که بخش‌های عمدۀ نشست دیروز(شنبه، ۸عقرب) مجلس نماینده‌گان نیز پُر از این خواست بود و اعضای مجلس خواستار ایجاد هیأتی برای پایان دادن mandegar-3اختلافات میان محمداشرف‌غنی و عبدالرشید دوستم شدند.
شاه‌گل رضایی، نمایندۀ مردم غزنی در نشست دیروز مجلس با بیان این‌که سران حکومت وحدت ملی چالش‌ها را نمی‌پذیرند، گفت: حکومت وحدت ملی مشکلاتِ کشور را به رسمیت نمی‌شناسد، این واقعیت است که حکومت میان ۷ الی ۱۰ نفر تقسیم شده است، در افغانستان نابرابر وجود دارد و شکاف‌های اجتماعی به آخرین حد خود رسیده است.
به گفتۀ بانو رضایی: “اختلافات اخیرِ شماری از چهره‌های داخل نظام، نه از برای منافع و مصالح ملی، بلکه از برای نرسیدن قدرت و مناقع قدرت است. چند تنی که مسوولیت حکومت را دارند تا زمانی که مشکلات را به رسمنیت نشناسند، آن را حل کرده نمی‌توانند.”
این عضو مجلس خاطر نشان کرد: مسوولان حکومت وحدت ملی از نشانی رسانه‌ها با هم حرف می‌زنند و هرکدام در پی سفیدسازی رفتارها و گفتارهای خودشان هستند.
بانو رضایی تأکید کرد: “سوال ما به عنوان نماینده‌گان مردم این است که چه کسی به عنوان میانجی این اختلافات را حل کند؟ آیا مایۀ شرم‌ساری نیست مردمی که این مسوولان را انتخاب کرده‌اند، بیایند و اختلافات‌شان را حل کند؟”
این عضو مجلس پیشنهاد می‌کند که مجلس نماینده‌گان از موقف قدرتی که قانون اساسی به این اتاق داده است، مصوبه صادر کند و در آن از مسوولان حکومت وحدت ملی خواسته شود تا موارد “نا تقسیم شده میان‌شان” را واضح مطرح کنند.
به باور این عضو مجلس: آنچه موجب اختلاف میان مسوولان حکومت شده است، تقسیم و نرسیدن قدرت و منابع است.
عثمانی فراهی، عضو دیگر مجلس، ایجاد حکومت وحدت ملی با میان‌جیگری وزیر امور خارجۀ امریکا را شرم‌آور خوانده گفت که سران جهادی و رهبران سیاسی باید با رییس‌جمهور غنی و جنرال دوستم معاون اولش بنشینند و مشکلات میان‌شان را فیصله کنند.
در این حال، عارف رحمانی عضو دیگر مجلس تأکید کرد که این مجلس به نفع هیچ‌کدام از طرف‌های درگیر در رأس حکومت نباید وارد شوند و بی‌طرفی‌شان را در اختلاف‌ها میان رهبران حفظ کنند.
آقای رحمانی تصریح کرد: باید هیأتی تعیین شود و پیش رییس‌جمهور غنی و جنرال دوستم رفته ببیند که چی حساب تصفیه‌نشده میان‌شان باقی مانده است.
هم‌زمان با این، ظاهر قدیر، معاون نخست مجلس با متهم‌کردن رسانه‌های افغانستان به دروغ‌پردازی و نشر خبرهای کاذب، گفت: “چیزی که در رسانه‌های افغانستان می‌بینیم، کاملاٌ فریب است و واقعیت‌ها در رسانه‌ها بازتاب داده نمی‌شوند.”
به باور آقای قدیر: پارلمان خانۀ ملت افغانستان گفته می‌شود، اما امروزه از این اتاق خانۀ اقوام ساخته شده است.
معاون نخست مجلس افزود: “شعور سیاسی از اکثر رهبران سیاسی افغانستان فرار کرده است، به همین دلیل دشمن امروزه بالای مردم افغانستان حاکم است. اگر حکومت بخواهد در چارچوب نظام به پاک‌سازی ننگرهار از وجود داعشیان به این ولایت می‌روم و اگر نخواسته باشد، همان‌گونه که حکومت را ساخته‌ایم از جان خود و مردم خود هم دفاع کرده می‌توانیم”.
تنشها میان معاون اول ریاست جمهوری، رییسجمهور و رییس اجرایی کشور پس از آن رسانه‌یی شد که جنرال دوستم، اشرف غنی و عبدالله را به قوم‌گرایی متهم کرد. عبدالرشید دوستم، در صحبت به رسانه‌‎ها گفته بود که رییس‌جمهور و رییس اجرایی، به قوم و تبارشان اهمیت بیشتر می‌دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.