نتایج یک تحقیق بانک جهانی: افغانستان بدترین کشور آسیایی برای تجارت و سرمایه‌گذاری است

گزارشگر:سه شنبه 11 عقرب 1395 - ۱۰ عقرب ۱۳۹۵

mandegar-3یافته‌های بانک جهانی نشان می‌دهد که افغانستان بدترین کشور آسیایی برای تجارت و سرمایه گذاری است.
به گزارش صدای امریکا، بانک جهانی که محیط تجارت و سرمایه گذاری را در ۱۹۰ اقتصاد جهان مورد بررسی قرار داده است، در گزارش سالانه خود گفته است که افغانستان در ردۀ ۱۸۳ قرار داشته و بدترین کشور آسیایی برای تجارت و سرمایه گذاری می‌باشد.
بر اساس این گزارش، زیلاند جدید بهترین کشور برای تجارت و سرمایه گذاری می‌باشد و سنگاپور، دنمارک، هانگ کانگ، کوریای جنوبی، ناروی، بریتانیا، ایالات متحده، سویدن و مقدونیه به ترتیب در رده های دوم تا دهم قرار گرفته دارند.
سومالیا، ایتریا، لیبیا، ونزویلا، سودان جنوبی، جمهوری افریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کانگو، افغانستان، انگولا، هائتی و چاد به ترتیب کشور های اند که شرایط برای تجارت و سرمایه گذاری در بدترین وضیعت قرار دارد.
بانک جهانی در سال روان ده شاخص تجارتی و سرمایه گذاری را در ۱۹۰ اقتصاد جهان ارزیابی کرده است. این شاخص ها شامل آغاز فعالیت تجارت و سرمایه گذاری، اخذ جواز ساختمانی، دسترسی به برق و قرضه های بانکی، ثبت ملکیت، حراست از سرمایه گذاران کوچک، تجارت بیرون مرزی، تطبیق قرار داد ها و بلاخره حل و فصل ور شکستگی شرکت های خصوصی می باشد.
بر اساس این گزارش، آغاز فعالیت تجارتی، اخذ جواز ساختمانی، دسترسی به برق، ثبت ملکیت، دسترسی به قرضه و پرداخت مالیه از شاخص های است که در مقایسه به سال گذشته در افغانستان، در وضیعت بدتر قرار گرفته است.
تجارت بیرون مرز و حل و فصل ورشکستگی شرکت های خصوصی دو شاخصی است که در مقایسه به سال گذشته، اندکی بهبود را نشان می دهد.
تعداد پروسیجرهای اداری و پیچیده‌گی آن و مصارف مالی هر شاخص، از میعارهای عمده است که بر اساس آن بانک جهانی سهل بودن و یا دشوار بودن محیط تجارت و سرمایه گذاری را در ۱۹۰ کشور تعیین می‌کنند. موجودیت و یا عدم موجودیت قوانین برای تشویق سرمایه گذاری نیز معیار عمدۀ دیگری است که بر اساس آن بانک جهانی میزان موثریت و مثمریت محیط تجارت و سرمایه گذاری را تعیین می‌کند.
این در حالی است که بر اساس تازه‌ترین رده‌بندی پروژه عدالت جهانی، افغانستان سومین کشور قانون‌شکن جهان نیز شناخته شده است.در این فهرست افغانستان از میان ۱۱۳ کشور دنیا، در رده‌ی ۱۱۱ قرار گرفته است.در این پژوهش دنمارک قانون‌مند‌ترین و ونزویلا بی‌قانون‌‌ترین کشورهای دنیا معرفی شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.