شماری از احزاب ملی و مذهبی پاکستان: هر نشستی پیرامون صلح افغانستان در نبود سران این کشور بی‌نتیجه خواهد بود

گزارشگر:سه شنبه 21 جدی 1395 - ۲۰ جدی ۱۳۹۵

manegar-3شماری از احزاب ملی و مذهبی پاکستان در واکنش به نشست سه جانبه میان روسیه، چین و پاکستان به رسانه‌ها می‌گویند، روند گفت‌‌وگوهای صلح افغانستان زمانی نتیجه می‌دهد که این گفت‌وگوها با جلب رضایت این کشور انجام شود.
به‌گفتۀ آنان، تا زمانی‌ که مقام‌های افغانستان در نشست‌های جهانی در بارۀ صلح این کشور حضور نداشته باشند، این نشست‌ها نتیجۀ سودمندی را در پی نخواهد داشت.
حیدرخان هوتی، عضو رهبری حزب ملی عوامی و وزیر اعلی پیشین خیبر پشتون‌خواه، همکاری کشورها برای ثبات و تأمین صلح در منطقه را کار خوبی می‌داند، اما هرگونه نشست در بارۀ افغانستان را بدون حضور نمایندۀ این کشور نکوهش می‌کند.
آقای هوتی می‌گوید، زمانی که در بارۀ صلح در منطقه صحبت می‌شود باید تمام کشورهای منطقه حاضر باشند.
سراج‌الحق، رهبر حزب مذهبی جماعت اسلامی نیز با نکوهش نشست سه جانبۀ روسیه، چین و پاکستان در مسکو می‌گوید، در کنار مردم افغانستان می‌ایستند و از این کشور پشتیبانی می‌کنند.
آقای سراج‌الحق می‌گوید، شامل ساختن افغانستان در نشست‌های صلح پذیرفته شده است و بدون تأمین امنیت در افغانستان، امنیت در پاکستان نیز تأمین نمی‌شود.
در نشست سه‌ جانبۀ روسیه، چین و پاکستان که حدود دو هفته پیش در مسکو برگزار شد، این کشورها توافق کردند تا نام‌های سران طالبان از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل بیرون شود.
برگزاری نشست مسکو، واکنش‌های تند وزارت خارجۀ افغانستان و شورای ملی را نیز در پی داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.