یونیسف بیش از ۶۸ میلیون دالر به وزارت معارف کمک می‌کند

- ۱۰ حمل ۱۳۹۲

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) بستۀ کمکی ۶۸ میلیون دالری را به وزارت معارف افغانستان برای دو سال آینده منظور کرده است.
وزارت معارف افغانستان و یونیسف با امضای تفاهمنامه‌یی توافق کردند که بستۀ کمکی جدید کشورهای کمک کننده مشترکاً از سوی دولت افغانستان و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد به مصرف برسد.
مقام‌های افغان می‌گویند که کمک نقدی یونیسف برای بهبود نظام معارف افغانستان اختصاص یافته و قرار است در دو مرحله برای سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میلادی مصرف شود.
فاروق وردک وزیر معارف در مراسم امضای این تفاهمنامه گفت که از کمک‌های جدید یونیسف در بخش‌های مختلف از جمله دسترسی کودکان به آموزش و پرورش، بهبود کیفیت معارف، تطبیق برنامه سوادآموزی برای زنان و ایجاد مکاتب و شوراهای آموزشی بنابر اولویت‌های دولت استفاده می‌کنند.
وزارت معارف افغانستان می‌گوید که از کمک‌های جدید تصمیم دارند نصاب درسی معارف را به هشت زبان رسمی دیگر نیز تکمیل کنند.
آقای وردک گفت که از مجموع ۶۸.۵ میلیون دالر کمک جدید، تصمیم دارند ۲۵ میلیون را برای ساخت هفتاد و پنج مکتب جدید در ولایت‌های مرکزی بامیان، غور و داینکندی مصرف کنند. او افزود که بخشی از این کمک برای حمایت بیش از پنجصد هزار دانش‌آموز در دو هزار مکتب محلی اختصاص دارد.
معارف افغانستان در سال‌های گذشته با چالش‎های جدی امنیتی رو به رو بوده است، به آتش کشیدن و مسدود ساختن درهای مکاتب از سوی مخالفان مسلح از جدی‌ترین نگرانی‌های فرا راه معارف و رفتن کودکان به مکتب خوانده می‌شود.
پیش از این حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان در مراسم آغاز سال نو تحصیلی از طالبان خواست که درهای مکاتب را نبندند و کمک کنند که کودکان به راحتی درس بخوانند.
وزیر معارف افغانستان همچنین گفت: «از این پول برای هر ۱۵۰۰ مکتب در سراسر افغانستان، شورای حمایت معارف ایجاد می‌شود تا برای بهبود کیفیت آموزش و پرورش برنامه ریزی کند، از این پول آب آشامیدنی برای مکاتب ساخته خواهد شد و همچین برنامه آموزش آموزگاران را حمایت می‌کنیم.»
دولت افغانستان می‌گوید که با استفاده از این کمک‌ها، زیر نظر یونیسف، نصاب درسی معارف را در هشت زبان رسمی تکمیل خواهند کرد و سیصد مرکز سواد آموزی را در ده ولایت نیز ایجاد خواهند کرد.
پیتر کرولی نماینده یونیسف در افغانستان با اشاره به پیشرفت‌های معارف افغانستان اما گفت که هنوز کارهای زیادی برای بلند بردن سطح کیفیت معارف نیاز است. آقای کرولی تاکید کرد که حضور یونیسف در افغانستان درازمدت است و تلاش خواهند کرد که کمک‌های خود را به افغانستان با توجه به نگرانی مردم از سال ۲۰۱۴ میلادی دو برابر افزایش دهند.
صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد می‌گوید که برنامه‌های این اداره در سال‌های گذشته در افغانستان بیشتر روی حمایت از کودکان، بهداشت کودکان و فراهم‌آوری آب آشامیدنی برای کودکان افغان متمرکز بوده و تصمیم دارند که آموزش و پرورش کودکان را در اولویت کاری خود قرار دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.