کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان: نقض قوانین جنگی از سوی نیروهای خارجی بررسی شود

گزارشگر:یک شنبه 16 عقرب 1395 - ۱۵ عقرب ۱۳۹۵

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با اشاره به افزایش تلفات غیرنظامیان در ولایت قندوز خواهان بررسی احتمال نقص قوانین جنگی از سوی نیروهای خارجی در کشور شده است.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان کشته شدن ۳۵ غیر نظامی که توسط حملات هوایی نیروهای امریکایی در ولایت قندوز را محکوم نموده و از mandegar-3تمامی طرف های درگیر خواست که در جریان منازعات مسلحانه از افراد ملکی حفاظت نموده و به اموال غیرنظامیان آسیب نرسانند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر به تازه‌گی گزارشی را مبنی بر افزایش تلفات غیرنظامیان افغان در قندوز به نشر رسانیده است که در این گزارش آمده است، هدف قرار دادن اشخاص و محلات غیرنظامی، استفاده از افراد ملکی به حیث سپر انسانی، نقض آشکار حقوق بشر دوستانه بین المللی و موازین حقوق بشر بوده و به ویژه نقض صریح مواد کنوانسنیون‌های چهارگانه جنوا می‌باشد.
بر بنیاد این اعلامیه، براساس اصول حقوق بشردوستانه بین‌المللی ارتکاب اعمال فوق نقض حقوق بشر محسوب شده و عاملین آن باید مورد پیگرد عدلی قرار بگیرند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از مقام های حکومت وحدت ملی و نیروهای خارجی خواسته است تا این واقعه را به طور جدی مورد تحقیق و بررسی قرار داده، نتیجه آن را به طور شفاف برای مردم افغانستان اعلام کنند.
در این گزارش، کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته است که عاملین واقعه قندوز، در صورتی که قوانین جنگ از سوی نیروهای خارجی به طور عمدی نقض شده باشد، مورد پی گرد عدلی قرار گیرند.
این اعلامیه حقوق بشر در حالی منتشر می‌شود که چند شب قبل، نیروهای امنیتی با نیروهای خارجی در منطقه بزکندهاری ولایت قندوز دست به عملیات هوایی زدند که در این عملیات ۳۰ غیرنظامی جان باختند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.