اشرف‌غنی در دیدار با اعضای شورای ملی: وزارت‌ها ظرفیت مصرف بودجه را ندارند

گزارشگر:چهار شنبه 19 عقرب 1395 - ۱۸ عقرب ۱۳۹۵

رییس‌جمهور غنی در دیدار با اعضای شورای ملی کشور از کمبود ظرفیت در نهادهای حکومتی انتقاد کرده است.
آقای غنی به ‌سلسلۀ نشست‌های مشورتی با شورای‏ملی شام روز گذشته (۱۷ عقرب) در ارگ، با سناتوران پیرامون بودجه سال ۱۳۹۶ نشست مشورتی در ارگ داشت.
mandegar-3در این نشست، آقای غنی از سناتوران خواست که مشوره‌ها و نظریات شان را در خصوص بودجه سال ۱۳۹۶ به‌گونۀ تحریری با ریاست جمهوری شریک سازند.
وی بیان داشت که امسال برخلاف سال‌های دیگر امکانات مالی موجود می‌باشد، و وزارت‌های سکتوری باید از این امکانات برای ارائه خدمات موثر استفاده اعظمی نمایند.
او اظهار داشت که اصلاحات در تدارکات تسریع گردیده و برای وزارت‌خانه‌ها نیز پول موجود می‌باشد، دیگر بهانۀ نبود پول از جانب وزرا نباید مطرح باشد.
محمد اشرف غنی افزود:” وزرا باید به شما پاسخ‏گو باشند که چرا نتوانسته‌اند بودجه تعیین‌شده را به‌شکل معقول و مشروع آن به‌مصرف برسانند”.
آقای غنی تصریح نمود:”این را باید اعتراف کنیم که وزارت‌ها ظرفیت مشروع و معقول مصرف بودجه را ندارند”.
او اظهار داشت که پروژه‌های سابقه و حال باید تفکیک شود، زیرا در پروژه‌های
آقای غنی گفت:” که ۱۵ فیصد هموطنان ما گرسنه خواب می‌شوند، از ۳۷ الی ۳۸ فیصد مصوونیت غذایی ندارند، در چنین حالتی مصرف نکردن معقول بودجه نه‌تنها بی‌کفایتی، بلکه گناه نیز می‌باشد”.
قبلی مشکلات موجود بود، و تا حدی زیاد این مشکلات را رفع شده است. او اضافه کرد که اکثراً وزارت‌های سکتوری تا حالا تقسیم اوقات تطبیق پروژه‌ها و ظرفیت مدیریت مشاوران خارجی را ندارند.
رییس جمهور با تأکید از سناتوران خواست، به تعهد شان در قبال این‏که هر وزارت که بودجه را معقول مصرف ننمود بودجه شان کم خواهد شد، عمل کنند.
وی گفت، شماری از وزارت‌خانه‌ها به‏جای امور و مسوولیت‌های اساسی شان، مصروف امور ساختمانی می‌باشند. او افزود که برای امور ساختمانی باید یک واحد اداری تحت نظارت وزارت امورشهرسازی ایجاد گردد، تا همۀ ساختمان‌های دولتی به‌شکل اساس آن اعمار گردد.
محمد اشرف غنی بیان داشت که نقشۀ ساختمان‌های ولسوالی‌ها ترتیب گردیده که به‌زودی کار تطبیق آن آغاز خواهد شد، و همچنان برای ادارات دولتی دیگر نیز ساختمان‌های مورد نیاز اعمار می‌گردد. او افزود که روند ساخت خیابان‌ها، خط‌ آهن و فایبرنوری نیز باید به واحد اداری سپرده شود، تا این روند به‌شکل اساس تطبیق گردد.
آقای غنی گفت که برای مصرف معقول بودجه و ارائه خدمات موثر برای مردم، اصلاحات اساسی در ادارات نیاز است، که از زیربنا تا تعلیم تربیه همه‌چیز خوب و مسلکی شود. او از سناتوران خواست که در این زمینه از روند اصلاحات حکومت حمایت همه‌جانبه نمایند.
وی اظهار داشت که اگر تعهدات انجام‌شده با مردم و جامعه‌جهانی را در بخش آوردن اصلاحات عملی نسازیم، فرصت‌های موجود و امکانات هدر خواهد رفت. او تأکید کرد که باید تصویر واضح داشته باشیم که در سه‌سال آینده از امکانات به‌شکل موثر آن استفاده نماییم.
او تأکید کرد، به‌منظور انجام خوب تعهدات که با مردم و جامعه جهانی نموده‌ایم، باید کابینه در یک قرارداد واضح با شورای ملی این را واضح سازد، که کدام کارها در چه زمانی به‌شکل اساس آن
رییس جمهور با اشاره به‌همکاری‌های منطقوی گفت، در آینده نزدیک خط آهن ترکمنستان و آقینه افتتاح خواهد شد که از این طریق حمل و نقل اموال پنج‌برابر ارزان‌تر تمام می‌شود
انجام شود. وی گفت که ما باید برای ملت پاسخ‏گو باشیم، زیرا فقیر، بیوه، خانواده‌های شهدا و مردم افغانستان از ما جواب می‌خواهند.
محمد‌اشرف غنی خاطرنشان کرد، طی دو‏ماه گذشته صدها هزار مهاجر دوباره به کشور برگشتند که آن‏ها نیاز به کار و ارائه خدمات بهتر دارند، در بودجه سال ۱۳۹۶ برای جابجای مهاجرین، بی‏جاشد‌گان و کوچی‌ها مقداری بودجه تخصیص می‌یابد.
آقای غنی گفت، در سه‏ ماه آینده طرحی را ترتیب نمایید که در آن شرایط فعلی، سه و ده سال آیندۀ افغانستان واضح گردد. او اضافه کرد که برای تحرک پروژه‌های بزرگ، در هماهنگی با شورای ملی و مردم، ده شرکت بین‌المللی انتخاب خواهد شد که در بخش زیربنا با دولت به‌شکل مشترک کار نمایند.
وی بیان داشت که باید تمام انجنیران افغان به‌شکل دقیق ارزیابی گردند که مشکلات شان تشخیص و ظرفیت‌های آنان ارتقاء یابد. او افزود که ده ولایت فقیر کشور باید محور سرمایه‌گذاری بیشتر قرار گیرند، تا انکشاف متوازن و عدالت اجتماعی نیز تأمین شود.
محمد اشرف غنی خاطر نشان کرد که انکشاف ۲۰ ولایت سرحدی کشور برای ما حیاتی می‌باشد، تا افغانستانِ داشته باشیم که در کنار وحدت اسلامی و ملی، وحدت اقتصادی در آن نیز تأمین گردد.
آقای غنی گفت که جلب سرمایه‌های خصوصی به‌ارزش ۱,۲ میلیارد دالر در افغانستان، به‌معنای باورمندی مستحکم سرمایه‌گذاران نسبت به‌آینده می‌باشد. او افزود که از این مقدار سرمایه، ۸۰۰ میلیون دالر در بخش انرژی برق به‌مصرف خواهد رسید. او از سناتوران خواست که سرمایه‌گذاران افغان را در راستای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف، تشویق نمایند.
وی با اشاره به‌همکاری‌های منطقوی گفت، در آینده نزدیک خط آهن ترکمنستان و آقینه افتتاح خواهد شد که از این طریق حمل و نقل اموال پنج‌برابر ارزان‌تر
او اظهار داشت که پس از منظوری بودجه سال ۱۳۹۶ در هر سه و یا شش ماه، وزرا به شورای ملی حساب خواهند داد که بودجه شانرا کجا و چطور به‌مصرف رساندند.
تمام می‌شود. او اضافه کرد که حکومت جدید ازبکستان علاقمند است تا راه‌های ترانزیتی را به‌روی افغانستان باز نماید که این در توسعۀ تجارت و اقتصاد میان دو کشور موثر می‌باشد.
فصل‌هادی مسلمیار رییس مجلس سنا دراین نشست گفت که در ۱۴ سال گذشته مجلس نمایندگان و وزارت مالیه به نظریات سناتوران احترام نگذاشته‌اند.
مسلمیار گفت، بعضی اوقات پس از منظوری بودجه، شماری از پروژه‌ها در سطح ولایات تحت اجرا قرار می‌گیرد، و تعدادی از وکلا این پروژه‌ها را مختص به‌خود می‌دانند و به منظور کسب شهرت از آنان استفاده می‌کنند. او افزود که بودجه و پروژه‌های ملی حق مردم افغانستان است و از آن‏ها نباید بخاطر منافع شخصی، شهرت و کمپاین استفاده شود.
رییس مجلس سنا گفت، در خصوص بودجه ملی ۱۳۹۶ در کنار مجلس نمایندگان و وزارت مالیه، مجلس سنا نیز نظریات مشورتی را با ریاست‌جمهوری شریک خواهد ساخت.
او به‌نمایندگی از مجلس سنا به رییس‌جمهور اطمینان داد، تصمیم و فیصلۀ ریاست‌جمهوری را در قبال وزرای که بودجه را معقول مصرف نکرده باشند، حمایت می‌کند. او افزود که مجلس سنا، به‌خاطر صلح و پیش‌رفت کشور و مردم، از اصلاحات و تغییرات حکومت حمایت همه‌جانبه می‌نماید، و دراین زمینه پروای هیچ فشار سیاسی را نخواهند داشت.
او گفت، تشکیل بالمقطع در ادارات و وزارت‌خانه‌ها به‌شکل قطعی از بین برود، و به‏جای آن تشکیل رسمی به‌وجودآید، تا برای جوانان تسهیلات کاریابی و مصوونیت کار دوامدار ایجاد گردیده، و نیز از ارتباطات شخصی و فساد اداری جلوگیری صورت گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.