نکاتی پیرامون مهارت های مدیریتی

گزارشگر:شنبه 22 عقرب 1395 - ۲۱ عقرب ۱۳۹۵

بخش سوم و پایانی/

mandegar-3این‌که اشتباه از جانب چه کسی سر زده، مهم نیست؛ بلکه امری که حایز اهمیت است، قبول مسوولیت و تلاش برای حلِ مشکلات است. مشکلات را حل کنید، به عنوان یک رهبر شما باید گاهی تصمیماتِ دشوار و ناخوشایندی را اتخاذ کنید. شما باید کشمکش‌های موجود را متوقف کنید و به افراد کمک کنید تا تغییر و تحول‌ها را آسان‌تر قبول کنند. رمز موفقیتِ شما برقراری ارتباط است. اگر کارمندان متوجه شوند که شما تا چه حد به شغلِ خود اهمیت می‌دهید و برای آن تلاش می‌کنید، آن‌ها نیز روش‌های ابتکاریِ خود را ارایه می‌دهند و برای رسیدن به موفقیت، تمام توانِ خود را به کار می‌گیرند. الگو باشید، همیشه دیگران را متوجه توانایی‌های خود را در کار کردن کنید. بی‌طرف باشید و با تمام مسایل عادلانه برخورد کنید و از پارتی‌بازی هم به‌شدت پرهیز کنید. به نظرهای مخالف گوش دهید و در هر شرایطی رفتار مناسب از خود نشان دهید و امواج مثبت از خود ساطع کنید.
۶ـ “تواناییِ یک مدیر در استندردها و معیارهایی منعکس می‌شود که برای خود پی‌ریزی می‌کند” ری کروک
درستکار باشید. در زمان مواجهه با مواردی که ارزش‌های اخلاقیِ شما را زیر پا می‌گذارند، از خود عکس‌العمل نشان دهید. اگر از شما درخواست شد که یک کار غیراخلاقی و یا غیرقانونی انجام دهید، به راحتی از انجام آن سرباز زنید. برای حفظ حقوق خود، کارمندان و افرادی که با آن‌ها کار می‌کنید، تلاش کنید. صادق باشید در زمان صحبت کردن باید برای گفته‌های خود اهمیت قایل شوید. اگر نمی‌توانید قول انجام کاری را بدهید، خوب لازم نیست این کار را بکنید. اگر خطایی از شما سر زد، آن را قبول کنید و به‌خاطر انجام آن پوزش بطلبید.
این روزها که تنها صحبت از “راندمان بالا” و “محدودکردن ضرر و زیان” است، فقط با اتکا به صداقت و درستی است که می‌توانید بر روی مقامات ارشد، مراجعین و کارمندانِ خود تاثیرگذار واقع شوید. از شایعات دوری کنید، در مورد افراد دیگر غیبت نکنید و داستان‌های ناخوشایند را از روی بدخواهی منتشر نکنید.
شما باید خیلی قدرتمند باشید که بتوانید چنین جمله‌یی را بر زبان بیاورید: “من دوست ندارم در مورد کسی که در حال حاضر این‌جا حضور ندارد، صحبت کنم.” این امر نشان‌دهندۀ صداقت و درستکاریِ شماست. به دیگران احترام بگذارید و متقابلاً به آن‌ها اجازه ندهید که در مورد شما به غیبت بنشینند. تمام تلاش خود را به‌کار گیرید و در برقراری ارتباط در تمام شرایط اعتماد به نفس خود را حفظ کنید، به دیگران احترام بگذارید و استوار و ثابت‌قدم باشید. در راه انجام یک پروژه از تمام مهارت‌ها و توانایی‌های خود استفاده کنید.
اگر نسبت به تعهداتِ خود وفادار باشید، دیگران به شما احترام می‌گذارند و مورد قدردانیِ آن‌ها قرار خواهید گرفت. “در هرجایی که هستید و با هرگونه امکاناتی که در اختیاردارید، کاری را که می‌توانید انجام دهید.” (تئودور روزولت) توانایی رهبری و مدیریت تنها به این معنا نیست که عنوان مدیریت، سرپرست و یا مدیرِ گروه را یدک بکشید. شغل شما باید همواره مراحل رشد و پیشرفت مداوم را برای‌تان فراهم آورد. در مورد ندانسته‌های خود پرسش کنید، تمام گزینه‌ها را در نظر بگیرید و کلیۀ منابع موجود را چندین مرتبه ارزیابی کنید، به‌طور مداوم از توانایی‌های خود کمک بگیرید، همواره استعدادهای خود را افزایش دهید و به نداهای درونی‌تان گوش فرا دهید. اگر می‌خواهید شما را به عنوان فردی بشناسند که دارای خصوصیات غریزی مدیریتی است، باید یک شخصیت شکوهمند را در خود پرورش دهید و خود را به سلاح استعدادهای ویژه تجهیز کنید تا بتوانید بر روی افراد مختلف تاثیر بگذارید و آن‌ها در مقابل شما فرمانبردار باشند.
این نوشته، شما را با مهارت و توانایی، ترغیب و تشویق، مسوولیت‌پذیری و راستی‌ودرستی آشنا کرد. پس بقیۀ امور به عهدۀ خودتان است.
منبع: آفتاب

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.