اردوغان به پاکستان می‌رود

گزارشگر:دوشنبه 24 عقرب 1395 - ۲۳ عقرب ۱۳۹۵

mandegar-3رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه قرار است برای نخستین بار پس از کودتای نافرجام این کشور، چهارشنبه هفته جاری به پاکستان سفر کند.
گفته می‌شود که یکی از مسایل مهم مورد گفت‌وگوی اردوغان و مقامات پاکستانی، وجود مدارس گولن در این کشور است.
کودتای نافرجام ترکیه این کشور را وارد مرحله جدیدی از سیاست‌های داخلی کرده است. به گمان بسیاری از تحلیلگران فرصت مناسبی در اختیار اردوغان قرار گرفته تا از مخالفان دیرینه خود به سختی انتقام بگیرد.
این قلع و قمع تنها به نظامیان و کودتاگران محدود نماند بلکه دهها هزار نفر از هوادارن عبدالله گولن در ترکیه از همه بخش‌های اداری و دولتی برکنار و یا روانه زندان‌ها شده‌اند.
تحولات متأثر از کودتا در سیاست داخلی ترکیه محصور نشد بلکه در بُعد بین الملل نیز ترکیه را به رویارویی با گولن در سایر کشورها کشاند که از آن جمله می‌توان به پاکستان اشاره کرد.
ترکیه مدعی است که مدارس پاک ” ترک در پاکستان وابسته به حریف سرسخت او گولن است اما مدیریت مدارس آن را انکار می‌کند.
با این حال سفیر ترکیه در پاکستان اندکی پس از کودتا از دولت اسلام‌آباد خواست تا نسبت به تعطیلی این مدارس اقدام کند و پس از آن «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در سفر به اسلام‌آباد خبر از تعطیلی مدارس پاک ” ترک و همه نهادهای فرهنگی وابسته به گولن در پاکستان داد.
پس از آن پاکستان در اقدامی برای جلب رضایت ترکیه همه مدیران مدارس را برکنار و مدیران پاکستانی جایگزین آنها کرد و قول داد در هیأت رئیسه مدارس نیز تغییراتی ایجاد خواهد کرد با این حال مدارس یاد شده همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
به نظر می‌رسد یکی از موضوعات مورد مذاکره اردوغان با مقامات پاکستان در سفر هفته جاری به اسلام آباد تکرار درخواست تعطیلی مدارس یاد شده باشد اما پرسش آن است که آیا دولت پاکستان زیر بار این خواسته وی خواهد رفت و اگر نپذیرد با چه واکنشی از سوی اردوغان رو به رو خواهد شد؟
برای روشن شدن این پرسش‌ها باید تا پایان هفته صبر کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.