احتمال مرگ ده‌ها پناه‌جـوی افغـان در دریای اندونزیا

- ۲۷ حمل ۱۳۹۲

یک نهاد استرالیایی مربوط به پناهنده‌گان اعلام کرده است که براساس اظهارات افراد نجات یافته از قایقی که در روزهای گذشته در آب‌های اندونزیا غرق شد، احتمال می‌رود که ۵۳ نفر از سرنشینان این قایق جان خود را از دست داده باشند.
افراد نجات یافته گفته اند که تمامی سرنیشینان این قایق شهروندان افغانستان بودند.
تارا علی، مسوول رسانه‌های نهاد (Statt) که در مورد مهاجرت‌های غیر قانونی اطلاع رسانی می‌کند، به بی بی سی گفت کسانی که نجات یافته اند، به این نهاد گفته‌اند که این قایق ۷۲ سرنشین داشت که ۱۴ نفر از آنها نجات یافته اند.
نجات یافتگان نیز همه شهروندان افغانستان هستند.
خانم علی گفت که این افراد بعد از ۲۴ ساعت نجات داده شدند و آنان تأیید کرده اند که اجساد بی‌جان ۵ نفر را که در سطح آب شناور بوده، دیده‌اند.
او تأکید کرد که به دلیل وسعت دریا اکنون عملیات نجات نیز در منطقه با مشکل روبرو است. زیرا نیروهای نجات نمی‌دانند که جستجویشان را در کدام مناطقی ادامه دهند.
سیامک هروی، معاون سخنگوی وزارت خارجه گفت که عملیات نجات اکنون ادامه دارد و سفارت افغانستان در اندونزیا موضوع را دنبال می‌کند و در صورتیکه اطلاعات جدید بدست آید با مردم و رسانه‌ها در میان گذاشته خواهد شد.
رسانه‌های استرالیایی بر اساس اظهارات ماهیگیران گزارش داده اند که این حادثه در ۵۰ کیلو متری غرب جزیره جاوای اندونزیا رخ داده است.
کشور اندونزیا با داشتن ۱۸ هزار جزیره یک از مراکز کلیدی برای پناهجویانی به شمار می‌رود که می‌خواهند خود را به استرالیا برسانند.
سال گذشته نیز یک کشتی با ۱۵۰ پناه‌جوی غیرقانونی افغان و ایرانی در آبهای اندونزیا غرق شد.
هزینه سفر از افغانستان به استرالیا به حدود ۲۵ هزار دالر می رسد، ولی سالانه هزاران افغان راه پر خطر استرالیا را در پیش می‌گیرند.
بر اساس آمار کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان سال گذشته ۳۶ هزار افغان درکشورهای مختلف درخواست پناهنده‌گی داده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.