یک کمیشنر کمیسیون شکایات انتخاباتی: به کمیسیون انتخابات بی‎باور شده‎ایم

گزارشگر:13 جوزا 1393 - ۱۲ جوزا ۱۳۹۳

پس از صدور حکم شمارش مجدد ۲۸ محل رای دهی در زون شمال کشور از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، ۷ صندوق رای دهی در ولایت قندوز بازرسی شده است.
عزیزالله آریافر، کمیشنر کمیسیون شکایات انتخاباتی در گفت‎وگو با خبرگزاری بخدی اعلام کرد که ۷ صندوق رای دهی در ولایت قندوز بازشماری شد که تناقض میان آرا در صندوق‌های رای دهی و برگه نتایج کمیسیون انتخابات را فاش کرد.mnandegar-3
آقای آریافر می‌گوید که در صندوق‌های رای ۳۹۹ رای نامزدان شورای ولایتی ولایت قندوز موجود است که این تعداد آرا در برگه‌های نتایج کمیسیون انتخابات و در سایت این کمیسیون وجود ندارد.
او می‌گوید که چنین مشکلاتی در ولایت‌های تخار و بدخشان نیز وجود دارد و نشان دهنده ضعف کاری کارمندان کمیسیون انتخابات و تخلف در انتخابات است.
آقای آریافر گفت که عملکرد نادرست کارمندان کمیسیون انتخابات، مردم افغانستان و کمیسیون شکایات انتخاباتی را نسبت به این کمیسیون بی‌باور ساخته است.
کمیسیون شکایات انتخاباتی روز (شنبه، ۱۰ جوزا) به تعداد ۲۰۷ شکایت از ولایت های بلخ، سمنگان، فاریاب، جوزجان و سرپل را در جلسه علنی بررسی کرد.
شماری زیادی از نامزدان شوراهای ولایتی ادعا کردند که آرای به دست آمده شان در برگه های نتایج کمیسیون انتخابات وجود ندارد و این نامزدان خواستار شمارش دوباره صندوق های رای شدند.
عزیزالله آریا فر می‌گوید که ۵ صندوق رای دهی روز شنبه و ۷ صندوق روز یک‌شنبه در ولایت قندوز بازشماری شده است که تفاوت ارقام آرا را نشان می‌دهد.
او می‌گوید در صورت که تمامی صندوق‌های رای دهی در ولایات کشور شمارش دوباره شود عدالت برقرار خواهد شد و حق به حق دار خواهد رسید.
بازشماری صورت گرفته نشان می‌دهد که شکایت نامزدان شوراهای ولایتی حقیقت داشته و تفاوت زیادی میان ارقام آرا در صندوق رای دهی و برگه‌های نتایج کمیسیون انتخابات وجود دارد.
آقای آریافر نیز گفت: «بازشماری آرا در صندوق‌ها نشان داد، نامزدان شوراهای ولایتی که در اعلام نتایج ابتدایی بلندترین آرا را در اختیار دارند، در بسیاری صندوق‌های رای دهی هیچ رایی به دست نیاورده اند.»
به باور آقای آریافر، اگر کارمندان کمیسیون انتخابات مسوولانه عمل می‌کردند، کمیسیون شکایات انتخاباتی با مشکلاتی از جمله شمارش مجدد صندوق‌های رای مواجه نمی‌شد.
پیشتر نیز نادر محسنی، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته بود که ثبت حدود سه هزار شکایت از سوی نامزدان شوراهای ولایتی نشان از نارضایتی گسترده نامزدان از کارمندان کمیسیون انتخابات است.
با این حال، عزیز آریافر می‌گوید که سایه تقلب بر انتخابات شوراهای ولایتی افغانستان سنگینی می‌کند.
آریافر تاکید کرد که شمارش مجدد صندوق‌های رأی، انتخابات دور دوم ریاست جمهوری را تحت شعاع قرار خواهد داد.
در همین حال، مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی در دومین روز جلسه علنی رسیدگی به شکایات، روز گذشته ۳۴۵ مورد شکایت نامزدان شوراهای ولایتی ولایت‌های شمال شرق کشور را بررسی کردند.
عزیزالله آریافر، کمیشنر کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت که ۲۱۳ مورد شکایت از چهار ولایت در مورد نحوه و چگونگی برگزاری انتخابات و ۱۴۲ مورد شکایت دیگر در پیوند به اعلام نتایج ابتدایی از سوی نامزدان به ثبت رسیده است.
شکایت تمامی نامزدان معترض به گونۀ مشابه بوده و از تفاوت ارقام آرا و تقلب از سوی کارمندان کمیسیون انتخابات شاکی بودند.
نامزدان شاکی از ولایت‌های بدخشان، تخار، قندوز و بغلان در جلسه امروز با ارایه اسناد و مدارک خواستار بازشماری تمامی آرا در این ولایات شده اند.
عزیزالله آریافر اما می‌گوید که در ولایت زون شمال شرق آرای صندوق‌های رای دهی که مشکل داشته است دوباره شمارش خواهد شد.
قرار است در سومین روز جلسه علنی رسیده‌گی به شکایت های انتخاباتی امروز (دوشنبه) شکایات ولایت های قندهار، زابل، ارزگان و غور بررسی شود.
نادر محسنی سخنگوی کمیسیون شکایات می‌گوید که بیشترین شکایت را نامزدان شورای ولایتی قندهار که بیشتر از ۳۰۰ مورد است به ثبت رسانده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.