غنی: ملا هیبت‌الله رهبر طالبان شامل لیست سیاه شود

گزارشگر:سه شنبه 25 عقرب 1395 - ۲۴ عقرب ۱۳۹۵

mandegar-3رییس جمهور کشور در دیدار با هیات کمیته تعزیرات سازمان ملل متحد خواستار درج اسمای تروریستان به شمول ملا هیبت‌الله رهبر گروه طالبان در لیست تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل شد.
ارگ ریاست جمهوری در خبرنامه‌یی که در مورد دیدار این هیات با رییس جمهور منتشر کرده، به نقل از آقای غنی نگاشته است:« ما می‌خواهیم نظریات شما را در زمینه ازدیاد اسمای تروریستان در لیست تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد به شمول درج اسم ملا هیبت‌الله رهبر جدید طالبان داشته باشیم.»
این هیات روز یک شنبه به رهبری وان بوهیمن در ارگ ریاست جمهوری با آقای غنی دیدار کرد.
وان بوهیمن در این دیدار گفت که ما می‌خواهیم در پروسه صلح و در رابطه به کنترل سیستم بانکی و پولی که از طریق آن تروریستان تمویل می‌شوند، با دولت افغانستان همکاری کنیم.
رییس جمهور غنی گفت که مشکل اقتصاد جرمی که باعث تمویل تروریستان می‌گردد و عمده ترین منبع آن مواد مخدر می‌باشد، باید با تمام مراحل کشت، تولید، قاچاق و فروش آن در نظر گرفته شود و در این راستا خواهان گفتگوهای بین‌المللی می‌باشیم تا مانع تمویل تروریستان از این طریق گردیم.
رییس جمهور افزود که منبع دوم عایداتی تروریستان، استخراج غیر قانونی معادن می‌باشد و حکومت وحدت ملی قراردادهای جدید را در مدت دو سال گذشته متوقف کرده است تا در این راستا ظرفیت مدیریتی ایجاد گردد.
آقای غنی در این دیدار با هیات مذکور گفته است که در حال حاضر در حدود ۳۰ گروه تروریستی در افغانستان و منطقه فعالیت دارند.
رییس جمهور اظهار داشت که باید در مقابل بعضی از کشورها که به دادن پناهگاه‌های امن به تروریستان و تجهیز آنان مبادرت می‌ورزند، موقف واضح اتخاذ گردد و روی ابعاد مختلف اینکه چگونه پول سیاه به سفید تبدیل می‌گردد و بالاخره به تروریستان می‌رسد، نیز کار صورت گیرد.
آقای غنی در رابطه به توافق صلح با حزب اسلامی گفت: «در مطابقت به مندرجات موافقتنامه صلح با حزب اسلامی، پابند هستیم و در زمینۀ تطبیق موافقتنامه مذکور خواهان همکاری شما می‌باشیم».
هیات کمیته تعزیرات سازمان ملل متحد نیز گفت: «در زمینۀ خشکانیدن منابع تمویل تروریزم آمادۀ هرگونه همکاری می‌باشیم و تیم نظارتی ما در خصوص چگونگی داد و ستد پول‌های سیاه که به سفید تبدیل می‌گردد و همچنان تولید مواد مخدر که باعث تمویل تروریستان می‌شوند، تمرکز نموده‌اند.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.