رییس اجرایی: شفاف و حساب‌ده خواهیم بود

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ چهار شنبه 3 عقرب 1396 - ۰۲ عقرب ۱۳۹۶

از روز جهانی جلوگیری از حوادث طبیعی، دیروز سه‌شنبه، ۲ عقرب در محفلی در کابل با شعار «اسکان مصون و کاهش معروضیت و بی‌جایی»، گرامی‌داشت شد.
mandegar-3رییس اجرایی حکومت در آن محفل گفت، جنایت‌هایی که اخیر در کشور صورت گرفت، واقعاً تکان‌دهنده بودند و کسانی که در عقب این جنایت‌ها هستند، هیچ چیزی را به دست نمی‌آورند.
داکتر عبدالله بیان داشت که این افراد با ارتکاب جنایت، تنها بدنامی تاریخی و محکومیت مردم افغانستان و جامعۀ بشری را به دست می‌آورند.
دکتر عبدالله عبدالله در قسمتی از سخنانش در پیوند به وقوع حوادث طبیعی و آماده‌گی‌های حکومت برای کاهش و پیش‌گیری آن سخن زد و گفت: افغانستان به حالت خاصی معروض است، از تغییرات اقلیمی گرفته تا خشک‌سالی و برف‌کوچ‌ها و تا وضعیت امنیتی و بی‌جاشده‌گان که با ایجاد برنامۀ مبارزه با حوادث و اولویت دادن به آماده‌گی مبارزه با حوادث در این زمینه توجه شده است.
آقای عبدالله می‌گوید: هدف ما این است تا تمام توان و نیروی‌مان را برای رسیده‌گی به چالش‌هایی که مردم با آن مواجه اند، بسیج و مصرف کنیم. او گفت: «بشر در طول تاریخ بسیاری از مشکلات و چالش‌های را با ساینس و تکنالوژی حل کرده، اما توانایی جلوگیری حوادث را نداشته است. تنها کاری که بشر توانسته انجام دهد، آموختن از تجربۀ هم‌دیگر و کاهش خطرهای ناشی از حوادث بوده است».
رییس اجرایی حکومت بیان داشت که در افغانستان خانه‌ها در نقاطی اعمار شده است که همواره با خطر مواجه بوده، مانند رانش زمین و خطر سیلاب‌ها و برف کوچ‌ها.
او اعمار شماری از خانه‌ها در شهر کابل را نگران کننده خواند و اظهار داشت که ایجاب می‌کند تا حکومت به ویژه وزارت شهرسازی و مسکن، کارِ به مراتب بیشر از آنچه تا کنون انجام است، انجام دهد.
داکتر عبدالله گفت که کاهش چشم‌گیر در تعدادِ متأثر شده‌گان در اثر حوادث طبیعی هدف مشخص ما است در سال جاری تعیین شده است و ما در این زمینه تمرکز بیشتر می‌کنیم.
رییس اجرایی با اشاره به این‌که حوادث طبیعی تنها یک مسألۀ اقتصادی نیست، بیان داشت: «وقتی حوادث طبیعی اتفاق می‌افتد و مردم از مناطق‌شان بی‌جا می‌شوند، مشکل دسترسی به صحت و بهداشت، مشکل آموزش و پرورش و دسترسی به آب آشامیدنیِ بهداشتی و… مشکلاتی است که به دنبال آن، مردم با آن مواجه می‌شوند».
آقای عبدالله در قسمتی از سخنانش از کمک کننده‌گان افغانستان ستایش و قدردانی کرد و به آنان اطمینان داد که در راستای شفافیت و حساب‌دهی در اجرای کار و تطبیق کمک‌های صورت گرفته به افغانستان تلاش خواهد کرد.
او همچنان تأکید کرد که همکاری شهروندان، جامعۀ مدنی و رسانه‌ها با حکومت برای جلوگیری از حوادث طبیعی خیلی با اهمیت است.
رییس اجرایی با بیان این‌که نیاز است تا بخش آگاهی عامه، مربوط به رویدادهای طبیعی را به سطح ملی ارتقا دهیم، اضافه کرد: کودهای ساختمانی، از سوی وزارت شهرسازی ساخته شده است، اما نه‌تنها در ولایات، بلکه حتا در پایتخت عملاً تطبیق نمی‌شود.
این در حالی است که سالانه هزاران دهقان در اثر حوادث طبیعی در افغانستان بی‌جا شده و زمین‌های زراعتی‌شان را از دست می‌دهند.
به تازه‌گی دفتر هم‌آهنگی کمک‌های بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) در گزارش تازه‌یی گفته است که بیش از ۷۰ هزار خانوادۀ افغانستانی در غور به دلیل قحطی با نبود مواد غذایی مواجه اند.
بر بنیاد این گزارش، این خانواده‌ها مجبور اند که برای تهیۀ مواد خوراکی، اجناس و اموال منازل‌شان را بفروشند. در این گزارش آمده است که خشکسالی‌ها و هجوم ملخ‌ها سبب شده که حاصلات زراعتی این خانواده‌ها تخریب گردد.
دفتر هم‌آهنگی کمک‌های بشردوستانۀ سازمان ملل متحد، به نقل از ادارۀ مبارزه با حوادث طبیعی کشور گفته است: والی غور ۱۰ میلیون افغانی را برای کمک غذایی به بیش از ۷۰ هزار خانوادۀ تحت تهدید قحطی اختصاص داده است که تنها ۵ درصد نیازمندی‌های آنان کفایت می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.