وزارت معارف: کتـاب‌های درسـی پس از ایـن در افغانستان چاپ می‌شوند

گزارشگر:روح‎‌الله بهزاد/ دوشنبه 14 عقرب 1397 - ۱۳ عقرب ۱۳۹۷

مسوولان در وزارت معارف می‌گویند که کار روی آغاز فعالیت دوبارۀ مطبعۀ معارف را شدت بخشیده‌اند. به گفتۀ آنان، به تازه‌گی وسایل مطبعۀ نبراسکا رسماً به این وزارت سپرده شده و از این پس کتاب‌های معارف در داخل کشور چاپ خواهد شد.
دستگیر منیر، مشاور ارشد وزارت معارف در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که در سال‌های گذشته کتاب‌های معارف در بیرون از افغانستان به چاپ می‌رسید که برای دولت بسیار پُرهزینه بود، اما در سال ۱۳۹۸ کتاب‌های معارف در داخل کشور به چاپ خواهد رسید.
mandegarآقای منیر می‌افزاید که با تعلق گرفتن مطبعۀ نبراسکا به مطبعۀ معارف، کتاب‌های آموزشی در داخل افغانستان چاپ خواهد شد و با این وجود، از بیرون شدن صدها هزار دالر نیز جلوگیری خواهد شد.
مشاور ارشد وزارت معارف بیان می‌دارد: «یکی از خوبی‌های آغاز فعالیت دوبارۀ مطبعۀ معارف و چاپ کتاب‌های معارف در آن این است که پیش از چاپ کتاب‌ها، نویسنده می‌تواند اشتباهاتِ کتاب را ببیند و تصحیح کند. پیش از این ما از این بابت زیان دیدیم، بسیاری از کتاب‌های معارف پُر از اشتباهات املایی بود. خوشبختانه این مشکل حالا رفع شده است».
به گفتۀ این مقام وزارت معارف، مطبعۀ معارف حالا ظرفیت تولید و چاپ ۱۶ قلم از نیازمندی‌های این وزارت را چاپ خواهد کرد. آقای منیر می‌افزاید که مطبعۀ همچنان زمینۀ اشتغالِ ۲۰۰ کارمند مسکلی را نیز فراهم کرده است.
هم‌آهنگی با مطبعه‌های شخصی کشور، پس‌انداز پولی که در سال‌های گذشته به بیرون از کشور فرستاده می‌شد و انکشافِ مطبعۀ معارف و چاپ نشریه‌ها در بدل پول، از تسهیلات و ویژه‌گی‌های دیگر ملحق شدن مطبعۀ نبراسکا به مطبعۀ معارف است که آقای منیر به آن اشاره می‌کند.
آقای منیر می‌گوید که از چندی به این‌سو روی نصاب معارف بازبینی و بررسی‌ها جریان دارد و پس از پایان این بررسی‌ها با توجه به ظرفیت‌های وزارت معارف، کتاب‌های آموزشی مکتب‌ها در افغانستان چاپ خواهد شد.
گفتنی است که مطبعۀ معارف تاریخی‌ترین مطبعۀ دولتی در کشور است که در سال ۱۳۳۰ ایجاد شد و تا پایان دورۀ حاکمیت طالبان، تمام کتاب‌های آموزشی مکتب‌های کشور در آن چاپ می‌شد.
این مطبعه کتاب‌های فراوانی ادبی و تاریخی را نیز چاپ کرده است.
پیش از این، مسوولان در وزارت معارف همواره از بی‌توجهی دولت و مقام‌های ارشد وزارت معارف به مطبعۀ معارف شکایت داشتند. مسوولان در وزارت معارف از هزینۀ صدها هزار دالر برای چاپ کتاب‌های آموزشی این وزارت نگران بودند. آنان می‌گفتند با آن‌که تجهیزات و ماشین‌ها برای فعال‌سازی مطبعۀ معارف خریداری شده بود، اما کسی حاضر نبود آن‌ها را نصب و مونتاژ کند.
از سویی هم، در ماه حمل امسال نیز مسوولان در وزارت معارف کشور گفته بودند که چاپ بخشی از کتاب‌های معارف را به چاپ‌خانه‌های داخلی خواهند داد. آنان گفته بودند که هرگاه چاپ‌خانه‌های داخلی موفقانه این‌کار را انجام دهند، در سال‌های آینده تمام کتاب‌های معارف در داخل کشور چاپ خواهند شد.
انجمن چاپ کشور هم گفته بود که چاپ‌خانه‌های داخلی اکنون بیشتر از هر زمان دیگر معیاری استند و توانایی چاپ تمامی کتاب‌های معارف و اوراق تبلیغاتی را دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.