یک افغانستانی برنده جایزه اختراع سال ۲۰۱۶ بریتانیا شد

گزارشگر:سه شنبه 9 قوس 1395 - ۰۸ قوس ۱۳۹۵

mandegar-3دانشگاه ساری (surrey) بریتانیا خبر داده است که شکردخت جعفری، دانش‌آموخته اهل افغانستان دوره دکترای این دانشگاه در رشته فزیک طبی، به خاطر اختراع روش جدید تداوی سرطان، برنده جایزه اختراع زنان سال ۲۰۱۶ بریتانیا شده است.
این رقابت سرتاسری در بریتانیا از سوی نهاد نوآوری دولت بریتانیا به نام (Innovate UK) راه‌اندازی و برای هر برنده، ۵۰ هزار پوند انگلیسی جایزه تعیین شده بود.
هدف از برگزاری این رقابت سرتاسری، به چالش کشاندن کمبود تعداد زنان کارآفرین در بریتانیا گفته شده است.
دانشگاه ساری گزارش داده، کمپنی شکردخت جعفری (TrueInvivo) روش دقیق‌تر پرتودرمانی را فراهم کرده و زمینه معالجه را با هدف‌گیری دقیق تومورها (دانه‌های سرطانی) به جای هدف‌گیری حجره‌های سالم، مساعد می‌سازد.
شکردخت گفته است مرگ پدرش به دلیل ابتلا به بیماری سرطان، باعث شده تا او تخصص‌اش را در قسمت دوزیمتری (Dosimetry) یا مانیتورینگ پرتودرمانی بگیرد.
مسوولان مرکز تحقیقات این دانشگاه گفته‌اند که طرح خانم جعفری در زمینه پرتودرمانی بر اساس تحقیقات پروفسور دیوید برادلی انجام شده که در آن از فایبرهای شیشه‌ای استفاده می‌شد، ولی این روش هزینه‌بر و انجام آن مشکل بود. اکنون خانم جعفری در تحقیقات خود به روش موثرتر و ارزان‌تری دست یافته است.
خانم جعفری گفته که او در کودکی از مهره‌های شیشه‌ای در ساختن گردنبدهای ارزان‌قیمت برای به دست آوردن پول استفاده می‌کرد و این موضوع به او ایده داد تا بتواند از این مهره‌ها جهت ساخت وسیله‌ای ارزان‌قیمت و بهتر به منظور پرتودرمانی بهره ببرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.